• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 31 تیر 1403
کد مطلب : 230468
+
-

عکس نوشت

تارا در ونزوئلا

درست است که تا دلتان بخواهد در خیابان‌هایمان خودروهای خارجی می‌بینیم و هنوز عده‌ای ماشین خارجی را به ‌خودروهای وطنی ترجیح می‌دهند، اما از حق نگذریم این روزها خودروسازان ما ماشین‌های زیبایی را طراحی ‌می‌کنند و می‌سازند که از کیفیت خوبی هم برخوردار است؛ تا جایی که حتی یکی از این خودروهای ایرانی در ونزوئلا مشاهده شده است! به‌تازگی فیلمی در فضای مجازی پربازدید شده که نشان می‌دهد مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا برای رفتن به کمپ انتخاباتی، سوار بر «تارا» می‌شود که یک خودروی ایرانی است. این حرکت آقای رئیس‌جمهور به مذاق ایرانی‌ها خوش آمده و کاربران فضای مجازی نظرات مثبتی در این زمینه داشته‌اند.

دروازه قرآن قدیم

شیراز به هوای مطبوع و عطر بهار نارنج و باغ ارم و حافظیه‌اش معروف است، اما یکی از نمادهای این شهر که هر کسی هنگام ورود به شیراز آن را می‌بیند، دروازه قرآن است که در ورودی شمال شهر و رو به تنگ ‌الله‌اکبر و میان کوه چهل‌مقام و کوه باباکوهی و به سمت کمربندی و جاده مرودشت واقع شده است. ساخت دروازه قرآن حکایت جالبی دارد، این دروازه در زمان عضدالدوله دیلمی ساخته شده و همان زمان حاکم شهر دستور داده قرآنی را سردر دروازه بگذارند تا مسافرانی که از دروازه رد می‌شوند با عبور از آن متبرک شوند و در پناه خدا باشند. اهمیت معنوی دروازه قرآن به‌قدری بود که مردم ابتدای هر‌ماه قمری کنار آن جمع می‌شدند تا تمام‌ماه را در پناه آن باشند. این دروازه در دوران حاکمیت کریم‌خان زند بازسازی شد و برای نگهداری 2 جلد قرآن با خط ثلث که به قرآن هفده من معروف هستند، یک اتاق کوچک بالای آن ساخته شد. دروازه قرآن در زمان قاجار به‌دلیل وقوع زلزله آسیب دید؛ اما دوباره بازسازی شد. این تصویر از این بنای تاریخی در زمان قاجار است.

پیک نیک قجری

فکر نکنید پیک نیک رفتن و دور هم جمع شدن در دل طبیعت، مختص آدم‌های امروزی است. همانطور که در تصویر می‌بینيد در زمان قدیم نیز مردم برای پیک‌نیک به بیرون از شهر می‌رفتند و این عکس از دورهمی زنان قاجار گرفته شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید