• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 27 تیر 1403
کد مطلب : 230161
+
-

تضارب آرا منافاتی با اتحاد و همدلی ندارد

یادداشت-4
تضارب آرا منافاتی با اتحاد و همدلی ندارد

سید احمد علوی؛ رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی شورای شهر تهران

حدود 3سال از عمر شهرداری تهران در ششمین دوره از مدیریت شهری می‌گذرد. برای تحلیل و بررسی عملکرد شهرداری تهران در این دوره، لازم است که به شکل تفکیک‌شده و در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف به این موضوع نگاه کنیم. بدون تردید، عملکرد شهرداری تهران در این مدت دارای نقاط ضعف و قوت است. با نگاه به حوزه‌های مختلف می‌بینیم که شهرداری در بخش‌هایی چون حوزه مالی و درآمد عملکرد خوبی داشته و موفق شده که بودجه مصوب شورا را محقق کند. همچنین عملکرد شهرداری در حوزه شهرسازی هم مناسب است. از کارهای خوب و موفق شهرداری تهران در این حوزه می‌توان به حل‌و‌فصل‌کردن مشکل بسیاری از بافت‌های شهری با کمک کمیسیون ماده‌5 اشاره کرد که به واسطه قوانین، برای سال‌های طولانی ساخت‌وساز در آنها متوقف شده و گرفتار انواع آسیب‌های اجتماعی شده بودند. علاوه بر این تعداد پروانه‌های ساخت‌وساز افزایش یافته و ساخت مسکن از رکود چندساله خارج شده است.
در حوزه حمل‌ونقل هم کارهای خوبی در زمینه حمل‌ونقل عمومی و ساخت خطوط مترو و برقی‌سازی‌ و... انجام شده است که البته برای دیدن آثار و نتایج آن باید صبر کرد تا به‌ثمر بنشیند. تا‌کنون حدود 1000دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران افزوده شده و طبق قرارداد‌های منعقد‌شده داخلی و خارجی قرار است هزاران دستگاه اتوبوس و واگن و تاکسی برقی نیز بیاید و وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی شود.
با نگاهی به عملکرد شهرداری تهران طی 3سال سپری‌شده می‌توانیم بگوییم که مدیریت شهری در بسیاری از حوزه‌ها موفق بوده و عملکرد قابل‌قبولی داشته است.
 البته همانطور که در ابتدا‌ اشاره کردم، نقاط ضعفی هم وجود دارد و ممکن است برخی مشکلات ‌به چشم بخورد که باید کمک کنیم تا آنها نیز در ادامه و فرصت یکساله باقیمانده به نقطه قوت تبدیل شود.
تجربه نشان داده هر‌قدر اتحاد و همکاری میان شورای شهر و شهرداری بیشتر و بهتر باشد، سود آن برای مردم است و کارهای بهتر و مؤثرتری برای شهر تهران انجام می‌شود. البته همدلی و اتحاد به این معنا نیست که اعضای شورا نظرات و انتقادات خودشان را مطرح نکنند یا شهرداری اگر حرف و نکته‌ای دارد، آن را نگوید. البته باید توجه داشت که تضارب آرا منافاتی با اتحاد و همدلی شورا و شهرداری ندارد و حتی می‌تواند به پیشبرد اهداف و برنامه‌ها کمک کند.نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که اگر نکته‌ای می‌گوییم و نقدی داریم در راستای بهتر‌شدن کارها و خدمت‌رسانی بهتر و بیشتر به مردم باشد. واقعیت این است که مردم از اختلاف‌ها و دعواهای شخصی و حزبی و سیاسی چه بین مجلس و دولت و چه شورا و شهرداری که هیچ سودی برای آنها ندارد و بلکه به امور آنها لطمه می‌زند و ضرر و زیان می‌رساند، خسته و دلخور هستند. در نتیجه در هر پست و جایگاهی که هستیم، باید اختلاف‌ها را کنار بگذاریم و اگر حرفی می‌زنیم و کاری می‌کنیم تنها به فکر حل مشکلات مردم و ارائه خدمت بهتر به آنها باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید