• یکشنبه 24 تیر 1403
  • الأحَد 7 محرم 1446
  • 2024 Jul 14
یکشنبه 24 تیر 1403
کد مطلب : 230068
+
-

کودکان تاریخ‌ساز

کودکان مظلوم چگونه دنیا را به ‌دست می‌گیرند؟

کودکان به فطرت و حق نزدیکند؛ مظهر صدقند و از نظر معصومیت و مظلومیت، توجه‌ها را به‌ خود معطوف کرده و قلب‌ها را آماده پذیرش حق می‌کنند. کودکان در طول تاریخ لشکرهای بزرگ خدا را تشکیل داده‌اند و وقتی کارها به‌ظاهر گره می‌خورند، خدای متعال آنها را بسیج می‌کند. در این نوشتار ماجرای چند کودک تاریخ‌ساز را مرور می‌کنیم.

 طفل قاضی: وقتی کار عزیز مصر و حضرت یوسف گره خورد، کودکی از گوشه مجلس راه قضاوت را برای همه روشن کرد و سند حقانیت و نجات حضرت از تهمت شد. (سوره یوسف، آیه26)

قهرمان مبارزه با دشمن: فرعون برای نابودی موسی‌ دست به کودک‌کشی در بنی‌اسرائیل زد. اما موسی با وحی خدا به نیل سپرده شد و دشمنش او را در دامان خودش رشد داد. خدا به موسی فرمود: تو را زیر نظر خودم پرورش دادم. (سوره طه، آیه38)

لشکر مبارزان کوچک: فرعون یک‌ بار دیگر هم برای تضعیف بنی‌اسرائیل، دستور قتل کودکان را صادر کرد. بزرگان دین معتقدند مجموع آن ارواح کودک به موسی پیوستند و بر اثر تقرب به پروردگار، موسی را در قتل فرعونیان مدد رساندند. (ممدالهمم، حسن‌زاده آملی، ج۱، ص۵۳۶)

معجزه در گهواره: عیسی در گهواره سخن گفت و سند حقانیت مادر و معجزه الهی در نبوت خود شد. آنجا که فرمود: من عبدالله هستم و خدا به من کتاب داده و مرا پیامبر کرده است. (سوره مریم، آیات30 تا 36)

خداوند، خونخواه کودکان: اعراب جاهلی از ترس فقر، ننگ در جنگ و قربانی برای بت‌ها، کودکان و مخصوصا دختران معصوم خود را می‌کشتند و زنده به گور می‌کردند. خداوند منتقم آنان را از این کار نهی و خود به خونخواهی آنها قیام می‌کند که «به کدامین گناه کشته شدند؟» (سوره تکویر، آیه9)

جنین بت‌شکن: وقتی فاطمه بنت اسد به حضرت امیر باردار شد، نوزاد در شکم او صحبت می‌کرد. روزی مادر باردار در کعبه بود. جنین فاطمه با جعفر صحبت کرد. جعفر از بزرگی اتفاق غش کرد و بت‌ها بر زمین افتادند. (مناقب ابن‌شهرآشوب، ج2، ص172)

حکیم کوچک: حکیمه خاتون در شب تولد امام زمان‌(عج) به دستور امام حسن عسکری(‌ع)، سوره قدر را بر نرجس خاتون می‌خواند. آن طفل در شکم مادر با ایشان همخوانی می‌کند و به ایشان سلام می‌کند. حکیمه خاتون می‌ترسد. امام می‌فرماید: از قدرت الهی تعجب نکن، حق تعالی کودکان ما را به حکمت گویا می‌کند. (کمال ‌الدین و تمام النعمه، ج2، ص428)

سند حقانیت: داستان طفل شیرخوار اباعبدالله الحسین‌(ع) نیز از این قاعده مستثنی نیست. امام‌ که تا لحظه آخر به‌دنبال هدایت قوم خود بود، به‌عنوان آخرین برگ حقانیت، آخرین سرباز جبهه حق را به میدان آورد. لشکر دشمن در آن روز به شک و همهمه افتاد و تا امروز این سؤال پیش چشمان تاریخ است که شما را با طفل شیرخوار چه کار. این است که امروز، فارغ از رنگ و نژاد و مذهب، در 45کشور دنیا، مراسم شیرخوارگان حسینی گرفته می‌شود و این سؤال را با خود بازگو می‌کنند. و این‌چنین آن خون، یخ جهان را آب خواهد کرد.

فرشتگان غزه: کودکان شهید غزه نیز به تبعیت از کودکان تاریخ‌ساز جهان، امروز «سلاح خون» بر دست گرفته‌اند و این‌چنین بر «شمشیر ظلم» پیروز خواهند شد. همان‌طور که صدای شکستن کنگره‌های کاخ ستم در سراسر جهان پیچیده است و از خیابان‌های ملبورن تا نیویورک، نابودی ظلم و نجات مظلوم را فریاد می‌زنند.
باشد که چنین باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید