• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 23 تیر 1397
کد مطلب : 22932
+
-

اتوبوس‌های مغولستان هم فیلتر دوده نصب می‌کنند

اتوبوس‌های مغولستان هم فیلتر دوده نصب می‌کنند

اتوبوس‌های شهر اولانباتورمغولستان با کمک مؤسسه همکاری‌های جایکا به DPF مجهز می‌شوند. فیلتر دوده تنها راه‌حل شناخته شده جهانی برای مقابله با دود دیزل است.

به گزارش همشهری، پس از فاز اول مطالعات آلودگی هوا در شهر اولانباتور توسط کارشناسان ژاپنی، فاز دوم این مطالعات آغاز شده و اقداماتی در زمینه کاهش آلودگی هوا در حال انجام است.

محمد‌علی نجفی، مدیر پروژه‌های جایکا در شهرداری تهران به همشهری گفت: تقریبا هزار دستگاه اتوبوس در بخش حمل‌ونقل عمومی شهر اولانباتور فعالیت می‌کند. مطابق نتایج به‌دست آمده از مطالعات فهرست انتشار آلودگی هوا در پروژه توسعه ظرفیت کنترل آلودگی هوا توسط گروه کارشناسان جایکا، میزان انتشار ذرات معلق ناشی از این هزار دستگاه اتوبوس بیش از سایر خودروها بوده است چراکه موتورهای اغلب آنها فاقد هرگونه استاندارد زیست‌محیطی هستند. از این‌رو پروژه پیشنهادی کارشناسان جایکا در ارتباط با نصب DPF در اتوبوس‌های حمل‌ونقل عمومی توسط وزارت محیط‌زیست و توریسم مغولستان در برنامه ملی کاهش آلاینده‌های هوا به تصویب رسید.

مؤسسه جایکا بودجه لازم جهت انجام پروژه امکان‌سنجی کاهش انتشار ذرات معلق از اتوبوس‌ها را با نصب DPF مناسب در وزارت راه و حمل‌ونقل اولانباتور درنظر گرفته است. در این ارتباط 24اتوبوس در حال تجهیز به DPF هستندکه امکان استفاده از آنها با سوخت دارای گوگرد بالا وجود دارد. با توجه به اندازه‌گیری‌های انجام گرفته روزانه 100الی 300گرم ذرات معلق منتشره از اتوبوس‌ها فیلتر می‌شود.

نصب فیلتر دوده در دستور کار دولت

نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌ها در دستور کار دولت است و وزارت کشور نیز به‌عنوان دفتر حمل ونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در جلسات کارگروه کاهش آلودگی هوا شرکت کرده و پیگیر آن است، اما درخصوص روش اجرایی آن اختلافاتی وجود دارد. 

مرضیه حصاری، مدیرکل دفتر حمل‌ونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در این‌باره گفت: شهرداری تهران ۳سال پیش نصب فیلتر دوده را آغاز کرده است که در حال پایش نتایج آن هستیم. زیرا استفاده از فیلتر دوده بدون بهره‌گیری از سامانه پایشی فایده ندارد و وقتی فیلتری روی اتوبوس نصب می‌شود باید مرتبا دمای موتور اتوبوس بررسی شود تا آسیبی به موتور نرسد. به همین سبب دولت قصد دارد نتایج اقدامات شهرداری را بررسی کند تا مشکلات را استخراج کرده و هزینه‌ها را کاهش دهد. 

حصاری همچنین با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۰۰، ۸۰درصد ناوگان اتوبوسرانی فرسوده می‌شود گفـت: نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در دولت پیگیری می‌شود و مجری آن وزارت صنعت است.

این خبر را به اشتراک بگذارید