• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 13 تیر 1403
کد مطلب : 228991
+
-

100 ساله‌ام و هنوز رأی می‌دهم

گفت‌وگو با بانوی 100ساله اندیکایی‌که همچنان پای صندوق رأی حاضر می‌شود

گپ
100 ساله‌ام و هنوز رأی می‌دهم

گروه ایرانشهر‌

در روزهایی که انتخابات ریاست‌جمهوری به دور دوم کشیده شده است، یک ویدئو از پیرزنی 100ساله از استان خوزستان بارها بازنشر شده و همچنان دست به‌دست می‌شود. ویدئو بانویی مسن را نشان می‌دهد که به‌سختی خود را به یکی از شعب انتخابات می‌رساند تا در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند. او در گفت‌وگو با همشهری وقتی قصد دارد خود را معرفی کند، می‌گوید: «من گل‌زنان احمدی، فرزند مهرعلی هستم.»‌ گل‌زنان احمدی 100ساله اهل روستای احمدآباد دینه‌راک از توابع شهرستان اندیکا در استان خوزستان است. او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال1403 مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. وقتی با او هم‌صحبت شدیم، با انرژی پاسخگوی ما بود و بدون اینکه اشاره‌ای به نامزد خاصی کند، درباره انتخابات و انگیزه‌هایش گفت. در این گفت‌وگو البته فرزند کوچکش ما را همراهی می‌کرد.‌

خانم گل‌زنان احمدی در روزهای اخیر ویدئویی از شما در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که بازخورد بسیاری داشته است. چگونه شد که در 100سالگی تصمیم گرفتید در انتخابات شرکت کنید؟
به خاطر رئیس‌جمهور شهیدمان آقای رئیسی و ملت عزیزمان پای صندوق رأی رفتم.
به‌نظر می‌رسد تاکنون در انتخابات بسیاری شرکت کرده باشید. آیا یادتان هست که این چندمین‌باری بود که پای صندوق رأی حاضر شدید؟
دقیقا یادم نیست برای چندمین‌بار رأی داده ام. چون در انتخابات زیادی شرکت کرده‌ام و رأی داده‌ام، نمی‌توانم دقیق بگویم تا حالا چندبار در انتخابات
شرکت کرده‌ام.
حتی نخستین‌باری که رأی دادید را هم یادتان نیست؟
از زمان امام‌خمینی(ره) رأی دادم. یعنی وقتی انقلاب شد، تصمیم گرفتم در انتخابات شرکت کنم. البته من حالا 100سال دارم و زمان قبل از انقلاب را هم دیده‌ام، ولی بعد از انقلاب اسلامی بود که تصمیم گرفتم به‌خاطر مردم رأی بدهم. هر بار که انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد، من هم در آن شرکت کردم و رأی دادم؛ یعنی تا همین امروز رأی داده‌ام و جمعه هم تصمیم دارم در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کنم و رأی بدهم.
آیا تاکنون فقط در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرده‌اید یا در انتخابات دیگر هم حضور داشته‌اید؟
از اول انقلاب اسلامی در همه انتخابات شرکت کرده‌ام؛ یعنی از سال1357 هر وقت انتخاباتی برگزار شده، خودم را پای صندوق رأی رسانده‌ام. آن‌طور که یادم هست در همه انتخابات شرکت کرده‌ام؛ یعنی در انتخابات ریاست‌جمهوری، انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخابات خبرگان رهبری و انتخابات شوراهای روستا همیشه حاضر بوده‌ام و رأی داده‌ام.
از اینکه در انتخابات شرکت می‌کنید، چه حسی دارید؟
حس خوبی دارم. وقتی رأی می‌دهم و در تصمیم‌های کشورم حضور دارم، خیلی خوشحال هستم. دوست دارم رأی بدهم، به‌خاطر کشورم، به‌خاطر جوانان و همه کسانی که در ایران زندگی می‌کنند. تا زمانی که توان داشته باشم، باز هم در انتخابات شرکت می‌کنم؛ یعنی تا زمانی که زنده هستم و حتی اگر یک روز قبل از مرگم هم انتخاباتی برگزار شود، باز هم رأی می‌دهم.
با این حساب، بعید است که در شناسنامه شما جای مهر انتخابات باقی مانده باشد؟
صفحات شناسنامه‌ام را آنقدر مهر زده‌اند که دیگر جای مهر انتخابات ندارد؛ البته الان بیشتر به کارت ملی اهمیت می‌دهند و من هم با کارت ملی رأی می‌دهم.
همسرتان در قیدحیات هستند و آیا ایشان هم در انتخابات شرکت می‌کنند؟
همسرم عمرشان را به شما داده‌اند. وقتی همسرم زنده بود، با هم می‌رفتیم و در انتخابات شرکت می‌کردیم. همسرم تا زمانی که زنده بود، همیشه در انتخابات شرکت می‌کرد، ولی الان سال‌هاست که از دنیا رفته است.
در گذشته چگونه خود را پای صندوق رأی می‌رساندید و آیا به شهر می‌رفتید یا به روستاهای اطراف؟ به‌طور کلی مسیر طولانی‌ای طی می‌شد و چقدر سخت بود؟
قدیم‌ها در روز انتخابات صندوق رأی را به روستا می‌آوردند و در یکی از خانه‌های اهالی روستا می‌گذاشتند. بعد همه ما جمع می‌شدیم و به آن خانه می‌رفتیم. زمانی که روستا کدخدا داشت، صندوق رأی به خانه او می‌رفت و ما برای رأی دادن به خانه کدخدا می‌رفتیم. آن موقع هم انتخابات حس خوبی داشت و وقتی در خانه کدخدا یا بزرگ‌تر روستا جمع می‌شدیم، علاوه بر رأی دادن، دید و بازدید هم می‌کردیم.
در روستای احمدآباد دینه‌راک چگونه زندگی را سپری می‌کنید؟
از گذشته کار اهالی روستا دامداری و کشاورزی بوده و الان هم همین کار را انجام می‌دهند. همسرم هم کشاورزی و دامداری می‌کرده است. الان هم ما در روستا زندگی می‌کنیم و شغل بیشتر اهالی روستا همین است. در روستای احمدآباد دینه راک بزرگ شده‌ام و همیشه هم همین جا زندگی کرده‌ام.
چند فرزند دارید؟
6 پسر دارم و یک دختر. البته خیلی بچه داشتم، ولی در کودکی از دنیا رفتند. الان 7بچه دارم که پسربزرگم چند سال پیش از دنیا رفت. خدا را شکر می‌کنم فرزندان خوبی دارم و از بچه‌هایم راضی هستم.
آیا فرزندانتان هم مانند شما در انتخابات شرکت می‌کنند؟
بچه کوچک من الان 48سال دارد. تمام بچه‌های من بزرگ هستند و تا جایی که می‌دانم از وقتی شرایط حضور در انتخابات را پیدا کرده‌اند، رأی داده‌اند. من از بچه‌هایم نخواستم که در انتخابات شرکت کنند، اما خودشان می‌روند و رأی می‌دهند. مشکلی از این بابت نداریم .



 

این خبر را به اشتراک بگذارید