• سه شنبه 12 تیر 1403
  • الثُّلاثَاء 25 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 02
سه شنبه 12 تیر 1403
کد مطلب : 228898
+
-

نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان، رویکرد شورا و شهرداری تهران به موضوع اهدای عضو را بی‌نظیر می‌داند

شهر، حامی اهدای عضو

شهر، حامی اهدای عضو

هر۱۰دقیقه یک نفر به لیست افراد نیازمند پیوند عضو در کشور اضافه می‌شود. آمارها نشان می‌دهد هر ۲ ساعت یک نفر از افرادی که در لیست انتظار برای دریافت و پیوند عضو هستند بدون اینکه موفق به دریافت عضو شوند جان خود را از دست می‌دهند. اما خبر خوب آن است که هر ۱۲ساعت یک بیمار نیازمند درنوبت انتظار پیوند عضو می‌شود و به زندگی دوباره باز‌می‌گردد. هرفردی که دچارمرگ مغزی شده باشد می‌تواند جان ۸ بیمار را نجات دهد. با توجه به این موضوع برای نخستین‌بار شهرداری تهران پویش «شهر حامی اهدای عضو» را راه‌اندازی کرده است. به این بهانه و با توجه به مصوبات مهم شورای اسلامی شهرتهران درباره اهدای عضو درسال‌های اخیر با امید قبادی نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت و گو کرده‌ایم.

یک مصوبه بی‌نظیرجهانی
نهاد مدیریت شهری در۲۰ سال گذشته همواره همراه وهمگام با موضوع اهدای عضو بوده است. با این حال فصل جدیدی از همراهی وهمکاری میان انجمن اهدای عضو ایرانیان با شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران از اواسط سال ۱۴۰۱ با پیشنهاد موضوع تکریم خانواده‌‌های جان بخش ازسوی انجمن به شورای شهر و تصویب آن پیشنهاد با رای قاطعانه وبی‌نظیر تمام اعضای شورای شهر و ابلاغ به شهرداری برای اجرا آغاز شد. این مصوبه شورای شهر را می‌توان تاریخی‌ترین مصوبه یک شورای شهردر جهان و اجرای آن را باید بی‌نظیرترین اقدام یک شهرداری میان شهرداری‌های جهان دانست. اینکه سندی رسمی در یک شهرداری برای اهدای عضو و کمک به افراد جان‌بخش تهیه و اجرا شود و نقشه راهبردی در این حوزه شکل بگیرد اقدامی است که در دوره ۳ ساله اخیر درشهرداری تهران محقق شد و با این اقدام تمهیدات و تکالیفی برای یک شهرداری تعیین شد که تا قبل از آن در جهان سابقه نداشت. با این مصوبه اقدامی بزرگ برای فرهنگ‌سازی در حوزه اهدای عضو و حمایت و تکریم ازخانواده‌های جان بخش به تصویب رسید و شهرداری تهران و به نمایندگی از آن اداره کل سلامت ماموریت پیدا کرد موضوعات را عملیاتی و نحوه اجرا را رصد و پیگیری کند.

وقتی همه آمدند
بعد ازتصویب سند راهبردی اهدای عضو در شورای شهر، معاون خدمات شهری شهرداری تهران به عنوان رئیس کمیته اجرایی طرح اداره کل سلامت را به عنوان دبیرخانه طرح اهدای عضو مصوب شورای شهر تعیین کرد. براساس مصوبه شورای شهر جلسات این کمیته می‌بایست هر۶‌ماه یک بار تشکیل می‌شد اما به دلیل جدیت و پیگیری مسئولان شهری این جلسات هر۳‌ماه یک‌بار با حضور ۱۲‌زیرمجموعه و اداره دیگر در بیرون شهرداری درسطوح بالای مدیریتی درشهرداری تشکیل می‌شود. نکته حائز اهمیت در این حوزه این است که در ۱۸ ماه گذشته تاکنون ۳۰ مصوبه در این کمیته به تصویب رسیده است و اداره سلامت به شکل مستمر در حال رصد مصوبات و پیگیری اقدامات انجام شده برای تحقق اهداف پیش‌بینی شده است. براین باورهستیم که اجرای کامل مصوبات شورای شهربه زمان بیشتری نیاز دارد. با این وجود، خوشوقتیم که اعلام کنیم اکنون شهرداری تهران درهمه سطوح مدیریتی خود و با پیگیری دبیرخانه پای کارموضوع اهدای عضو و گره‌گشایی ازمشکلات خانواده‌‌های جان بخش است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید