• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
دو شنبه 11 تیر 1403
کد مطلب : 228762
+
-

مسمومیت با مشروبات الکلی مسموم همچنان قربانی می‌گیرد

چند جرعه تا مرگ

چند جرعه تا مرگ

از قدیم گفته‌اند: «یک لحظه غفلت موجب یک عمر پشیمانی است» مصداق بارز این جمله افرادی هستند که برای یک لحظه سرخوشی مشروبات الکلی مصرف می‌کنند غافل از اینکه این کار ممکن است آنها را تا یک قدمی مرگ پیش ببرد. در سال‌های اخیر افراد زیادی به‌دلیل مصرف مشروبات الکلی مسموم جان خود را از دست داده‌اند و شمار زیادی نیز بر اثر مسمومیت دچار نارسایی کلیوی یا حتی نابینایی شده‌اند. در این گزارش به جنجالی‌ترین پرونده‌های مسمومیت با مشروبات الکلی سال‌های اخیر می‌پردازیم.

دورهمی مرگبار
یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های مربوط به مسمومیت با مشروبات الکلی اوایل امسال در شیراز اتفاق افتاد. هرچند این پرونده فقط یک قربانی داشت و نسبت به حوادثی که پیش از این اتفاق افتاده بود ابعاد کوچک‌تری داشت اما به‌دلیل اینکه فرد جانباخته و افراد دیگری که در این مهمانی حضور داشتند همگی پزشک بودند این حادثه ابعاد گسترده‌ای پیدا کرد. اما پشت پرده ماجرا چه بود؟ ماجرا از این قرار بود که زن و شوهری که هر دو پزشک متخصص بودند در یکی از باغ‌های اطراف شیراز مهمانی ترتیب دادند. مهمانان همه از دوستان و همکاران آنها بودند. آن شب در مهمانی پزشکان مشروبات الکلی مصرف شد اما ساعتی بعد معلوم شد که مشروبات الکلی مسموم بوده است و پزشکان یکی پس از دیگری مجبور شدند به مراکز درمانی مراجعه کنند. یکی از آنها همسر میزبان این دورهمی بود؛خانم دکتری که وضعیت او از سایر افراد وخیم‌تر بود،طوری که یک روز پس از این حادثه تلخ روی تخت بیمارستان جانش را از دست داد. از میان 24نفری که در این مهمانی حضور داشتند در نهایت 6نفر به‌دلیل مسمومیت در بیمارستان بستری شدند و یک نفر جان خود را از دست داد. انتشار خبر آنچه در شیراز رخ داده بود ابعاد این پرونده را گسترده‌تر کرد. طوری که دستگاه قضایی تحقیقات گسترده‌ای را در این‌باره آغاز کرد و در نهایت 3نفر از عاملان تهیه و توزیع مشروبات الکلی مسموم ازجمله صاحب باغی که این حادثه در آنجا اتفاق افتاده بود دستگیر شدند.


مشروب در کیسه فریزر
یکی دیگر از پرونده‌های مربوط به مسمومیت با مشروبات الکلی که در سال‌های اخیر جنجال زیادی به پا کرده ماجرای مسمومیت ده‌ها نفر در بندرعباس بود؛ ماجرایی که با مرگ دست‌کم 24نفر و شناسایی عاملان توزیع مشروبات الکلی مسموم به پایان رسید. اما عاملان اصلی این حادثه چه کسانی بودند؟ در این پرونده 4نفر متهم اصلی بودند. یک نفر که توزیع‌کننده در بندرعباس بود. دومین نفر فردی که برای خرید مشروبات از تهران برنامه‌ریزی می‌کرد و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌داد. متهم دیگر فردی بود که بعد از ارسال الکل از تهران، آن را در باربری دریافت می‌کرد و واسطه بود و چهارمین متهم نیز فردی بود که در تهران فعالیت می‌کرد. او فروشنده لوازم پزشکی و دارویی بود که متانول (الکل صنعتی) را به بندرعباس می‌فرستاد. در بندر هم توزیع‌کنندگان الکل را با آب محلول می‌کردند و در کیسه‌های فریزر می‌ریختند و می‌فروختند.
هرچند آنها به‌طور شبکه‌ای فعالیت نمی‌کردند و هدف‌شان فقط کسب سود بود اما در مدت زمان کوتاهی موجی از مسمومیت در جنوب کشور به راه انداختند و باعث مسمومیت ده‌ها نفر و مرگ 24نفر شدند. به همین دلیل بود که بازپرس پرونده برای هر 4نفر اتهام تسبیب در قتل را درنظر گرفت.
در جریان تحقیقات در این پرونده در مخفیگاه‌ متهمان نمونه‌هایی از مشروبات الکلی کشف شد که بررسی آنها نشان می‌داد اتانول (الکل خوراکی) است. این موضوع ماجرا را پیچیده‌تر کرد چرا که معلوم نبود چرا این افراد با مصرف اتانول جان خود را از دست داده‌اند. با وجود این با نمونه‌گیری از قرنیه چشم جانباختگان معلوم شد آنها متانول مصرف کرده‌اند که کشنده است.

وحشت در نزدیکی پایتخت
چندی قبل درحالی‌که مسمومیت‌های الکلی در شهرهای جنوبی کشور خبرساز شد، ناگهان این ترس و وحشت به تهران نیز رسید. علاوه بر کرج که آنجا شماری از شهروندان به‌دلیل مصرف متانول دچار مسمومیت‌های شدیدی شدند و برخی از آنها نیز جان خود را از دست دادند، در شهرهای اطراف نیز افرادی مسموم شدند. در رباط‌کریم 6نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی جان خود را از دست دادند و 22نفر نیز دچار مسمومیت شدند. تعدادی از این افراد از مهاجران و اتباع کشورهای دیگر بودند. تحقیقات درباره دلیل مرگ این افراد نشان داد آنها بعد از مسمومیت حاضر به مراجعه به مراکز درمانی نبوده‌اند و بعد از گذشت ساعاتی وقتی وضعیت‌شان وخیم شده بود از سر اجبار تصمیم گرفتند که به مراکز درمانی مراجعه کنند و اگر کمی زودتر به فکر درمان می‌افتادند ممکن بود زنده بمانند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید