• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 9 تیر 1403
کد مطلب : 228560
+
-

مروری بر اقدامات معاونت خدمات شهری شهرداری تهران در مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر

خادمان گمنام، پای کار غدیر

خادمان گمنام، پای کار غدیر

اقداماتی که برای برگزاری مراسم مهمانی ۱۰کیلومتری غدیرانجام شد تنها مختص و معطوف به ایجاد سازه‌‌ها، ثبت‌نام ازموکب‌داران برای ارائه خدمت یا طراحی برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی درطول مسیرنبود. اقدامات بسیاری زیرپوست شهر باید انجام می‌شد تا برنامه‌ای به وسعت وعظمت مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر بتواند با کیفیت و شکوه خوبی برگزار شود. کیفیتی که نیازمند تلاش افرادی بود که درعین گمنامی خدمات شایانی به مردم می‌کنند. آنگاه که پس از برگزاری مراسم همه در راه خانه هستند، آنان باید بمانند تا شهر بدون وقفه با همان طراوت و پاکیزگی همیشگی به حیات خود ادامه دهد. درباره این گروه از گمنام‌ترین خادمان مهمانی غدیر با «علیرضا جعفری» مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران به گفت وگو نشسته‌ایم.

آقای مهندس معمولا در برگزاری رویدادها ومراسم‌هایی مانند مهمانی غدیر، امام رضایی‌ها و... شاهد حضور ایثارگرانه همکاران معاونت خدمات شهری در صحنه هستیم. درمهمانی غدیر فعالیت همکاران شما از چه زمانی آغاز شد؟
براساس سند تحولی شهرداری تهران، در حوزه اجتماعی و فرهنگی یکی ازموضوعاتی که مورد تاکید قرار گرفته است مسئله برگزاری میدانی وعمومی مراسم‌های مرتبط با حوزه فرهنگی و اجتماعی در شهر است. این رویکرد به آن معنا است که حجم و گستره فعالیت‌‌های اجتماعی و فرهنگی از چارچوب یک سالن همایش یا مجموعه ورزشی خارج و در پهنه عمومی و شهری اجرا می‌شود. چنین رویکردی می‌طلبد سازوکارهای ویژه‌ای برای ارائه خدمات از سوی معاونت خدمات شهری شهرداری تدارک دیده شود تا علاوه بر اینکه مردم بتوانند از خدمات و برنامه‌هایی که در طول مراسم استفاده کنند، شهر ازنظرمنظر شهری و بهداشتی با کمترین مشکلی رو به رو نشود.
در این راستا، برای برگزاری با کیفیت مهمانی۱۰ کیلومتری غدیرازهفته‌‌ها قبل از آغاز مراسم با برگزاری نشست‌‌های تخصصی با مجموعه‌‌های متولی برگزاری این رویداد تلاش کردیم با ایجاد هم افزایی با این مجموعه‌‌ها طراحی مناسبی را برای ارائه خدمات شهری قبل، حین و بعد از برگزاری مراسم داشته باشیم که این اتفاق محقق وتوانستیم با تکیه برتجربه سال‌های قبل در برگزاری مهمانی غدیر با حداقل مشکل، ارائه خدمت کنیم.

موضوع نظافت وحفظ زیبایی مسیربرگزاری مهمانی غدیر ازمسائل مورد تاکید برگزار‌کنندگان مراسم بود. معاونت خدمات شهری چه سازوکاری را برای جلوگیری از انباشت زباله و مشکلات مرتبط با موکب‌ها برای دفع زباله‌ها اتخاذ کرد؟
همانطورکه اشاره کردید، برپایی مراسمی به وسعت ۱۰ کیلومتروفعالیت هزاران موکب درطول این مسیر که توام با حضور خیره کننده مردم است سبب تولید حجم انبوهی زباله در مسیر برگزاری مهمانی غدیر شد. درمسیر مهمانی غدیربالغ برهزار تن زباله تولید شد. برای جلوگیری از انباشت زباله وجمع‌آوری به موقع آن، ۲ رویکرد درمعاونت خدمات شهری دنبال شد. نخست اینکه به یک هزار موکب‌‌ مخازن ۲۴۰ و ۱۱۰۰ لیتری جمع آوری زباله داده شد تا زباله‌‌های خود را در مخازن مورد نظر تخلیه کنند.
علاوه بر این و در رویکرد دوم، ۲۲۰۰ پاکبان با استفاده از مخازن سیار ۲۴۰ لیتری در اختیار خود تلاش کردند زباله‌هایی را که درمحور تولید شده بود جمع‌آوری و به خودروهای دفع پسماند منتقل کنند. این رویکرد از زمان قبل از آغاز مراسم با شست و‌شوی محور آغاز و تا صبح روز بعد از برگزاری جشن ادامه پیدا کرد تا شهروندان روز بعد از برگزاری مراسم شاهد وجود زباله در خیابان و محور برگزاری مراسم نباشند. در مجموع معاونت خدمات شهری در طول ۱۰ کیلومترمحور برگزاری مراسم نزدیک به ۶ هزار نیروی خود را در رسته‌های آتش نشان، مدیریت پسماند، حریم‌بان وشهربان به کارگرفت تا مراسم به خوبی برگزار شود.

یکی از موضوعات مورد توجه شناسایی نقاط بی دفاع شهری و رفع مشکل آن‌‌ها بود. در این باره چه اقداماتی انجام شد؟
یکی ازمسائلی که درحوزه خدمات شهری درمراسم مهمانی غدیربه شکل ویژه به آن ورود کردیم، موضوع نقاط بی‌دفاع شهری و محل‌هایی بود که می‌توانست سبب بروزمشکل دربرگزاری مراسم باشد. از این‌رو، پس ازمشخص شدن محوربرگزاری مهمانی با رصد محورتمام ساختمان‌‌های مخروبه، درحال ساخت ونیمه کاره شناسایی و اقدامات لازم برای مدیریت این مکان‌‌ها انجام شد. علاوه بر این، درنقاطی که تاریک بود با طراحی برنامه‌ای نسبت به تامین روشنایی اقدامات لازم انجام و توانستیم به برگزاری مطمئن مراسم بدون کوچکترین مشکلی کمک
 کنیم.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید