• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 9 تیر 1403
کد مطلب : 228538
+
-

رئیس شورای اسلامی شهر تهران می‌گوید مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر نسل جوان و نوجوان را با سیر تاریخ صدر اسلام آشنا می‌کند

همبستگی اجتماعی‌ در مهمانی غدیر

همبستگی اجتماعی‌ در مهمانی غدیر

برپایی مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر در سال‌‌های گذشته درس‌‌ها وتجربه‌های بسیاری را به برگزارکنندگان ومتولیان آن داد. تجربه‌هایی که سبب شد مهمانی امسال با سال‌های قبل از آن تفاوت‌‌‌های بسیاری داشته باشد. ازافزایش مشارکت مردم دربرپایی موکب‌های خدماتی گرفته تا اجرای برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی با محوریت خانواده درتبیین رویداد غدیرخم برای نسل جوان و نوجوان. تفاوت‌هایی که ازنگاه مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهرتهران نیز دورنمانده است. به بهانه برگزاری مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیربا او درباره ویژگی‌ها وکارکردهای این مهمانی در ابعاد مختلف آن گفت‌و گو کرده‌ایم.

فرصتی برای شور و شعور اجتماعی
رئیس شورای اسلامی شهر تهران می‌گوید: برگزاری رویدادهای آیینی و مذهبی مانند مهمانی غدیر،خلق کننده فرصت‌های بی بدیلی در حکمرانی اجتماعی و فرهنگی در شهر است و از این‌رو، شهرداری تهران برای استفاده از این فرصت‌ها با همکاری گروه‌های مردمی، خیران وعلاقه‌‌مندان به موضوع ولایت و امامت درتهران، این رویداد بزرگ را برگزارمی‌کنند:«مهمانی 10 کیلومتری غدیر، فرصتی برای شور و شعورآفرینی درجامعه است. تدارک برنامه‌های شاد و تبیینی به بهانه‌هایی مانند عید غدیر که از اعیاد اصلی ومهم شیعیان است در اولویت برنامه‌‌‌های اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در سال‌های اخیر بوده است ؛ چرا که رکن رکین ولایت به عنوان یکی از اصول مسلم مذهب تشیع ریشه در عید غدیر دارد؛ از این‌رو، پرداختن به موضوع غدیر و برجسته کردن این حادثه تاریخی در افزایش آگاهی، بصیرت وشناخت مردم به ویژه جوانان و نوجوانان از سیر تاریخ صدر اسلام و حقانیت مذهب تشیع موثر است. ایده برگزاری مهمانی 10 کیلومتری غدیر درسال‌های اخیر و گسترش آن از جمله اقداماتی است که هم با استقبال افکارعمومی مواجه شده و هم درصورت برنامه‌ریزی دقیق می‌تواند دستاوردهای مطلوبی به دنبال داشته باشد.»

وارد کردن مناسک دینی درعرصه‌های عمومی شهر
اسلام دینی دوستدار شادی و دارای کارکردهای بسیار وسیع اجتماعی است اما موضوعات دینی کمتر درعرصه‌‌های اجتماعی بازتاب داده شده است ؛ از این‌رو، شهرداری تهران با نگاهی به توسعه مناسک دینی در حوزه اجتماعی تلاش کرده است این بُعد از دین و موضوعات دینی را در شهر برجسته‌تر کند. موضوعی که چمران نیز آن را تایید می‌کند:«انسان به حضور درعرصه عمومی و اجتماعی نیاز دارد. بسیاری از احکام ومناسک اجتماعی دین اسلام با شناخت از این غریزه انسان است. براین اساس تاکید براینکه باید دین درمیان جمع باشد، شادی و غم خود را با آن‌ها تقسیم کند، با مردم ارتباط وتعامل داشته باشد و کنش اجتماعی در این تعامل شکل بگیرد،  اهمیت دو چندان دارد. مهمانی ۱۰کیلومتری غدیر از این منظر اتفاقی مثبت و ارزنده است چراکه بخش بزرگی از جامعه با تفکر و اعتقاد مشخص ویکسان درچند ساعت مشخص مجموعه رفتارهایی را به صورت مشترک تجربه می‌کنند.»

تحقق عملی شعار تهران؛ کلانشهر الگوی جهان اسلام
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در دوره تحول  شهرداری تهران در 3 سال گذشته، شعارتهران؛ کلانشهر الگوی جهان اسلام، به عنوان یک سیاست وهدفگذاری کلی ازسوی شهرداری اعلام ومطرح شد، ازتحقق عملی چنین شعاری درعرصه اجرا سخن به میان می‌آورد ومی‌گوید: «یکی ازنکات قابل تامل درباره میهمانی غدیر، انتشار این ایده از تهران به سایرشهرهای کشور وحتی سایر کشورهای جهان است. امسال علاوه بر اجرای میهمانی غدیر درتهران وهمه مراکز استان‌ها و نیز بسیاری ازشهرهای کوچک و بزرگ کشور، برای نخستین بارشاهد برپایی رویدادی مشابه این عنوان در5 کشورمسلمان نیزهستیم. برگزاری بین المللی مهمانی غدیرنشان می‌دهد علاوه برتهران که همواره به عنوان یک الگو می‌تواند راهنمای سایرشهرهای کشورباشد، گفتمان انقلاب اسلامی در ایران مورد توجه کشورهای اسلامی قرارگرفته است وهر ایده‌‌ای مانند ایده برپایی مهمانی ۱۰کیلومتری غدیرمی‌تواند درکشورهای اسلامی نیز برگزار شود.»




 

این خبر را به اشتراک بگذارید