• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 10 تیر 1403
کد مطلب : 228481
+
-

همراه با چند خیرّ و فعال پویش چله‌خدمت

دل به سخاوت یک دله کن

بخشیدن از مال، دلی بزرگ می‌خواهد؛ فرقی هم نمی‌کند غنی باشی یا فقیر. همین که دلت برای دیگری بتپد و حل مشکل او دغدغه تو باشد یعنی دلت بزرگ است. چه نعمت خوبی است که آدمی دلش بزرگ باشد، دیگر بخشیدن و گره‌گشایی و دستگیری کار سختی نیست. اما  بنده‌های گره‌گشا  زندگی‌شان با برکت می شود. در ادامه با دو نفر از خیرانی که در چله خدمت فعال بودند صحبت کرده‌ایم.

  سودابه ناجی، خیر

فرهنگسازی انفاق، یک ضرورت است

۳۰ سال است که به‌ شکل خودجوش و با کمک جمعی از دوستانش، کارهای خیرخواهانه و کمک‌رسانی به افراد نیازمند و مستحق را در مناطق کم‌برخوردار و محروم انجام می‌دهد؛ اموری که در ابتدا با جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای تأمین و تهیه جهیزیه دختران نیازمند شروع شد و اینک گسترده‌تر شده است.  سودابه ناجی  از مسئولان اجرایی بنیاد خیریه «محراب ابوتراب(ع)» در جنوب تهران است  و با خیریه‌های مختلف برای رسیدگی محرومان شهرهای کم‌برخوردار دیگر هم فعالیت می‌کند. او در پویش چله خدمت هم فعالیت‌های مؤثری داشته است. این بانوی خیراندیش، هدفمند کردن نذورات را مهم‌ترین اصل می‌داند و می‌گوید: «مردم ما باید آموزش ببینند که درست انفاق کنند. در جامعه ما پول زیادی برای انفاق هزینه می‌شود اما در راه درست صرف نمی‌شود و متأسفانه دردی از نیازمندان واقعی را درمان نمی‌کند. خیرات که همیشه نباید سفره انداختن و غذا پختن باشد. یکی می‌تواند برای حل مشکلش نذر کند که جهیزیه عروسی را تهیه کند یا برای جوانی کار پیدا کند. یکی از برنامه‌های ما این است که کلاس‌ها و برنامه‌هایی برای هدفمندسازی صدقه‌ها و نذورات مردم داشته باشیم و از آنها دعوت به همکاری کنیم. در همین راستا در 2‌ماه گذشته با کمک خیران 9جهیزیه کامل عروس به استان کرمان ارسال شد. همچنین 3مجلس عروسی در اعیاد شعبانیه برپا شد تا سنت پسندیده پیامبر به‌دلیل مشکلات مالی به تعویق نیفتد.» همچنین او برای هشتمین سال است که خادم افتخاری حرم امام رضا(ع) در مشهد مقدس است و قرارش با امام رئوف هر شب جمعه در مقابل باب‌الرضا(ع) است.

دستگیری از مردم؛ ارثیه پدری
خودش می‌گوید زیباترین شغل دنیا، کار کردن در خیریه است که ماحصلش می‌شود شاد‌کردن دل آدم‌ها. این روحیه دستگیری و کمک کردن را از پدرش حاج‌خلیل ناجی به ارث برده؛ پدری که به دل‌رحمی و مهربانی در ملایر شهرت داشته و سفره‌ احسانش همیشه روی نیازمندان باز بوده است و اصلا همین پدر بود که جرقه تأسیس خیریه را در ذهن دخترش سودابه ناجی زد. یک سال بعد از فوت پدر در سال۶۹ در نخستین سالگرد پدر، ناجی تصمیم می‌گیرد به‌گونه‌ای متفاوت برای پدرش خیرات بدهد؛ همین مقدمه‌ای می‌شود برای تأسیس یک خیریه خودجوش که حالا به یکی از معتبرترین و فعال‌ترین خیریه‌های جنوب تهران تبدیل شده است. البته خدمات این خیریه فقط محدود به شهر تهران نیست و در گوشه‌وکنار کشور و روستاهای کم‌برخوردار هم فعال است. او در مناسبت‌های مختلف از مددجویان بهزیستی گرفته تا افراد بدسرپرست و ایتام را به مراسم شاد دعوت کرده و با حضور هنرمندان برجسته کشور، ساعت‌های خوشی را برای آنها مهیا می‌کند.

  حاج کرامت اسدی، خیر

تا عمر دارم، خدمتگزار مردم هستم

حاج کرامت اسدی از تاجران پارچه در بازار تهران بوده و 70سال پیش در روستای دمیرچی از توابع شهر سراب متولد شده است. به همت این خیر نیکوکار و به نمایندگی از وراث خانواده مرحوم حاج صادق اسدی به‌عنوان بیست و سومین پروژه در راستای اجرای طرح آجر به آجر در سطح استان آذربایجان‌شرقی یک مدرسه ۶ کلاسه در شهرستان سراب ساخته شده و پیش‌تر هم برای ساخت چندین مسجد ازجمله مسجد پنج تن آل‌عبا در روستای دمیرچی همت گماشته است. او در طرح چله خدمت از آزادی زندانی تا تهیه جهیزیه برای نوعروسان را در اولویت قرار داده و می‌گوید:‌ «اعتبار و آبرو، بزرگ‌ترین دارایی یک فرد است که خدا را شکر من و برادرانم به لطف داشتن پدری چون حاج‌صادق کسب کرده‌ایم و حالا تلاش می‌کنیم تا اعتبار او برای همیشه حفظ شود.»

خیرّ مدرسه‌ساز
 کم‌حرف است و تمایل زیادی برای گفتن از اقداماتی که انجام داده، ندارد اما ناگفته می‌دانیم که او در ساختن مسجد، حسینیه، مدرسه، غسالخانه و ...کمر همت بسته و خودش می‌گوید: «از خدا خواستم تا عمر دارم بتوانم در این مسیر قدمی خیر بردارم چرا که خیر و برکت این کارها در زندگی‌ام جاری است. حالا هم خوشحالیم که در مسیر رئیس‌جمهور شهید قدم کوچکی برای گره گشایی از مردم برداریم.»

 خیرّ و برکت زندگی‌
فهرستی از ایتام هم در میان کاغذها و رسیدهای پرداخت او دیده می‌شود. نام ۶۰ کودک یتیم است که خودش تمایل ندارد نه اسمی از آنها برده شود و نه به جزئیاتش بپردازیم. برای گفتن از کارهای خیرش خیلی با احتیاط صحبت می‌کند تا مبادا تعریفی از خودش باشد. اصلا این ویژگی اوست که در عین کم‌حرفی سنجیده صحبت می‌کند و در هر جمله‌ای که می‌گوید ده‌ها حرف است؛ اسدی در بیشتر برنامه‌های خیرخواهانه و گلریزان در کشور به‌عنوان حامی حضور دارد و خودش می‌گوید خوشحال و سپاسگزار خداوند هستم که چنین توفیقی به من داده است. او درباره اثرات این اقدامات خیرخواهانه در زندگی‌اش می‌گوید: «تمام برکت زندگی‌ام را متاثر از این کار می‌دانم. از روزی که این نیت را کردم تاکنون به لطف خدا، زندگی‌ام پربرکت شده و من تمام خیر و برکت زندگی‌ام را مدیون این کارها می‌دانم. تا عمر دارم و نفس می‌کشم در این راه خدمتگزار مردم هستم.»‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید