• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
سه شنبه 22 خرداد 1403
کد مطلب : 227238
+
-

سراهای ضد آتش در باز ار

سیستم برق‌رسانی 110مجتمع تجاری بازار بزرگ تهران با طرح‌های مختلف مدیران شهری ساماندهی شد

گزارش
سراهای ضد آتش در باز ار

فرخنده رفائی-روزنامه‌نگار

یک اتصالی ساده در سیم‌کشی کافی است تا حجره‌ای در آتش بسوزد و چندین میلیارد سرمایه کسبه دود شود. بافت قدیمی بازار بزرگ تهران با کوچه‌های باریک و سراهای تودرتوی آن، در عین زیبایی و صفای خاصش معایبی هم دارد که مهم‌ترین آن نبود امکان دسترسی خودروهای امدادی و خدمات‌رسان مخصوصا ماشین‌های بزرگ آتش‌نشانی در زمان حادثه است. خسارت‌های سنگینی که تاکنون در حریق‌های بازار بزرگ تهران متوجه جان شهروندان و سرمایه کسبه شده، ضرورت پیشگیری از وقوع و افزایش ایمنی بازار را یادآوری می‌کند و اتفاقا یکی از مهم‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه‌های آن ایمن‌سازی سیم‌کشی برق حجره‌ها، سراها و مجتمع‌های تجاری است.

4مجتمع در یک‌ماه ایمن شد
شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ 16اردیبهشت امسال اعلام کرد که بیش از 9هزار انشعاب برق در 164مرکز و سرای تجاری در محدوده بازار بزرگ تهران و نواحی مجاور آن اصلاح و ایمن‌سازی‌ شده است. جزئیات این گزارش حاکی از ‌آن بود که تا نیمه اردیبهشت درمجموع 9038 انشعاب برق شامل 5856 انشعاب در 106مجتمع تجاری بازار بزرگ و 58مجتمع در محدوده‌های مجاور بازار به‌صورت کامل ساماندهی شده است. البته ایمن‌سازی‌‌ها تمامی ندارد؛ تاجایی‌که کامران عبدولی، معاون حفاظت و پیشگیری حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، گفت: تعداد مجتمع‌های ساماندهی‌شده بازار تهران در یک‌ماه گذشته از 106 به 110 مجتمع افزایش یافته است.

60درصد آتش‌سوزی‌ها‌ منشأ برقی دارد
آمار آتش‌سوزی‌های بزرگ یک‌دهه اخیر نشان می‌دهد که بیش از نیمی از این حریق‌ها ناشی از مشکلات برقی بوده است. معاون حفاظت و پیشگیری حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران گفت: آمارهای سال 95 تا 1403 نشان می‌دهد 15مورد از 25آتش‌سوزی‌ مهم، یعنی نزدیک به 60درصد آتش‌سوزی‌های مهم و بزرگ بازار تهران در 8سال گذشته به‌دلیل مشکلات در سیستم برق رخ داده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید