• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
پنج شنبه 17 خرداد 1403
کد مطلب : 226853
+
-

ورود دادستانی به موضوع درختان چیتگر

فرخنده رفائی، روزنامه‌نگار

هیأتی از کارشناسان رسمی دادگستری موضوع خشک شدن درختان بوستان جنگلی چیتگر را بررسی می‌کنند.
به‌گزارش همشهری، اهمیت موضوع خشک شدن درختان بوستان چیتگر سرانجام پای داستان تهران را هم به این موضوع باز کرد و قرار است جمعی از کارشناسان دادستانی بررسی کنند که این درختان به عمد خشک شده‌اند یا عواملی مثل تغییرات اقلیمی، کم‌آبی یا آفت دلیل
 خشک‌شدن این درختان بوده است.
علی صالحی، دادستان تهران روز گذشته با اعلام این خبر گفت: با توجه به حساسیت امر و در راستای صیانت از انفال و ثروت‌های عمومی، دستور رسیدگی به علل خشک شدن درختان منطقه چیتگر با قید فوریت خطاب به دادسرای ناحیه۳۷ (ویژه انفال) صادر شد و پس از بازدید معاون دادستان و سرپرست دادسرا از محل، در جلسه با دستگاه‌های متولی تصمیمات لازم اتخاذ و دستورات لازم جهت حفاظت از درختان صادر شد.
دادستان تهران افزود: در جلسه دادستانی تهران با مدیران منابع طبیعی و آبخیزداری شهر تهران، سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران، شرکت آب و فاضلاب شهر تهران، شهردار منطقه۲۲ و رئیس اداره محیط‌زیست شهر تهران مقرر شد راهکارهای جلوگیری از خشک شدن درختان و احیای آنها با تشکیل کارگروه ویژه بررسی شود و برنامه اجرایی مشخص با لحاظ موقعیت محل و اقدامات لازم تهیه و نتیجه اقدامات انجام شده به دادستانی گزارش شود. به‌گفته صالحی، اعضای این کارگروه قرار است به‌صورت ماهانه و با حضور سرپرست دادسرای ناحیه۳۷ ضمن بازدید از بوستان چیتگر بر روند انجام اقدامات نظارت داشته باشند.
دادستان تهران با اشاره به اهمال صورت‌گرفته در سالیان متمادی و آسیب جدی به درختان این منطقه، عنوان کرد: مقرر شده هیأتی از کارشناسان رسمی مجرب دادگستری علت خشک شدن درختان را بررسی و روش‌های احیای این بوستان را شناسایی کنند تا تدابیر قانونی در این خصوص اتخاذ شود. براساس گفته‌های دادستان تهران، مقرر شده برای جلوگیری از تعرض و سوءاستفاده احتمالی اشخاص در اراضی بوستان چیتگر، اداره منابع طبیعی برای اخذ سند کاداستر این اراضی اقدام و نتیجه را به این دادستانی اعلام کنند.
همچنین با توجه به تکالیف قانونی سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران درباره تهیه شناسنامه و پلاک‌کوبی تمامی درختان، مقرر شد این سازمان با قید فوریت نسبت به پلاک‌کوبی درختان بوستان چیتگر اقدام کند و آمار درختان پلاک‌کوبی شده و همچنین درختان خشک، سالم و دارای قابلیت بهبود را به‌صورت هفتگی به دادستانی تهران اعلام کند.

تأکید مدیریت شهری بر حفظ و نگهداری چیتگر
موضوع خشک شدن درختان بوستان چیتگر از سوی مدیریت شهری نیز مورد توجه قرار گرفته بود. یکشنبه هفته جاری، در دویست‌و‌چهل و‌یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران این موضوع در تذکری از سوی ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران مورد اشاره قرار گرفت و عنوان شد که دادستانی با بازدید از این بوستان، رسیدگی به موضوع را در دستور کار قرار داده است.
امانی با اشاره به روز محیط‌زیست، رسیدگی به بوستان‌های ارزشمند ازجمله بوستان چیتگر را ضروری دانست و گفت: خوشبختانه بعد از جلسه هفته گذشته با مدیرعامل آبفا، آب به روی بوستان چیتگر باز شد و درختان و فضای سبز این بوستان پس از سال‌ها سیراب شدند. تذکر من نگرانی در مورد درختان خشک‌شده و آفت‌زده این بوستان است.
او با بیان اینکه سال قبل 8هزارو۸۰۰ اصله درخت خشک یا آفت زده بودند، یادآور شد: این درختان چکش خورده و علامت‌گذاری شده و ۸۰۰ اصله توسط پیمانکار منابع طبیعی جمع‌آوری و مابقی بلاتکلیف رها شده‌اند و این نگرانی وجود دارد که آفت به سایر درختان نیز سرایت کند.
امانی تأکید کرد: کوتاهی و بی‌توجهی‌ها منجر به این اتفاق شده و۱۰سال است که این وضعیت در بوستان چیتگر ایجاد شده است؛ هرچند خجالت‌زده هستیم و شاید روی
 قطع‌کردن این تعداد درختان را نداشته باشیم، اما باید پیش از واقعه درباره راه علاج آن بیندیشیم.
امانی ادامه داد: هفته قبل دادستان تهران هم از بوستان چیتگر بازدید کرد و این احساس خطر به تمام مدیران عالی استان منتقل شده است. شهرداری چندین‌بار با اداره کل منابع طبیعی مکاتبه داشته، اما نتیجه‌ای حاصل نشده و اگر رئیس شورا صلاح بداند، درخواست داریم مکاتبه‌ای با این اداره کل انجام دهد.
گفتنی است که مسئولیت حفاظت از بوستان‌های جنگلی تهران برعهده شهرداری تهران نیست و بر همین اساس، مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، با توجه به اهمیت موضوع خشک شدن درختان بوستان چیتگر در جلسه هفته گذشته این شورا از سازمان منابع طبیعی خواست برای رسیدگی به موضوع آفت‌زدگی درختان این بوستان وارد عمل شود.
پیرهادی در این زمینه گفت: سازمان منابع طبیعی اقداماتی در بوستان سرخه‌حصار انجام داده و در بوستان چیتگر و لویزان نیز این سازمان در کنار شهرداری که بهره‌بردار بوستان‌هاست، باید ورود کند و نسبت به جلوگیری از آفت‌زدگی در بوستان‌ها به‌ویژه بوستان چیتگر که معضلی جدی است، اقدام کند. وی افزود: شهرداری نیز موارد را پیگیری و به شورا اعلام کند و اگر لازم باشد ما از دادستانی موضوع را پیگیری خواهیم کرد. اگر نیاز به اصلاح افراد باشد مراجع باید نسبت به این موضوع اقدام کنند. درختان بوستان‌های بزرگ جنگلی تهران سال‌هاست که با مشکل آفت دست به گریبانند و عواملی مثل خشکسالی و تغییرات اقلیمی نیز بر این مشکلات افزوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید