
دوچرخهسواری از سرخهحصار تا چیتگر
مسیر سرزندگی استفاده از خودرو را کاهش می دهد

مهدی اسماعیلپور-روزنامهنگار
برای تبدیل تهران به شهری انسانمحور برنامههای مختلفی اجرا شده یا در حال انجام است. گل سرسبد این فعالیتها «مسیر سرزندگی» است. دهم اسفند سال گذشته فاز اول این مسیر ویژه پیادهروی و استفاده از حملونقل پاک و سبک به طول ۴۷کیلومتر در قالب شصتوهفتمین پویش امید و افتخار به بهرهبرداری رسید. راهاندازی مسیر 47کیلومتری سرزندگی درحدفاصل مناطق 2، 5 و 22تهران ادامهدارخواهد بود و تلاش برای گسترش این مسیر و اتصال آن به دیگر مناطق شهر تهران در جریان است. پوریا علیمردانی، مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهر تهران هم آیندهای روشن را برای این مسیر ترسیم میکند؛ مسیری که قرار است از غربیترین بوستان جنگلی تهران به شرقیترین آن برسد.
چشمانداز شبکه سرزندگی
۴۷کیلومتر «مسیرسرزندگی» قرار است در منطقه2 به ۱۰۰کیلومتر برسد. همچنین ۲۰۰کیلومتر دیگر از این مسیر در سایر مناطق شکل میگیرد. طبق هدفگذاری و برنامهریزی انجام شده، این شبکه در مدت ۴سال به مسیری هزارو 372کیلومتری درمناطق ۲۲گانه شهر تهران تبدیل خواهد شد و چشماندازی روشن برای آن ترسیم شده است؛ چون قرار است در آن اتصال بوستان چیتگر در غرب پایتخت به بوستان سرخهحصار در شرقیترین نقطه شهر تهران امکانپذیر شود. همچنین اتصال اماکن مقدس نظیر امامزاده صالح(ع) به حرم مطهر شاهعبدالعظیم حسنی(ع) در شهرری نیز در دورنمای «مسیر سرزندگی» ترسیم و تعریف شده است.
پیوند مسیر به حملونقل عمومی
یکی دیگر از برنامههای سازمان حملونقل و ترافیک برای توسعه و افزایش کارآمدی مسیر سرزندگی، اتصال آن به حملونقل عمومی است. چشمانداز و برنامهریزی سازمان حملونقل و ترافیک برای «مسیرسرزندگی» اتصال آن به خطوط بیآرتی و شبکه مترواست؛ اقدامی که اجرای آن میتواند کمک و تحول بزرگی در توسعه حملونقل عمومی و البته پاک در شهر تهران باشد. تلاش برای تلفیق و اتصال مسیر سرزندگی که ویژه پیادهروی و دوچرخهسواری در شهر تهران است، صرفا به خطوط مترو و بیآرتی محدود نمیشود. اتصال این مسیر در اماکن مقدس شهر تهران ازجمله امامزاده صالح(ع) تا حرم مطهر شاهعبدالعظیم حسنی(ع) در شهرری نیز درچشمانداز این پروژه دیده و لحاظ شده است.
اتصال نقاط پرطرفدار شهر به هم
توسعه «شبکه سرزندگی» در شهر تهران علاوه بر پیوند با حملونقل عمومی یا اتصال اماکن مذهبی قرار است نقاط پرمخاطب را به یکدیگر متصل کند. در این خصوص شناسایی نقاط پرطرفدار از نظر عابرانپیاده مانند گالریها، بوستانها، موزهها و مراکز جمعیتی مهم شهرتهران درحال انجام است. همچنین مطالعات امکان اتصال مسیرهای ویژه پیاده و سواره با درنظر گرفتن 459کیلومتر مسیر پیاده در شهر تهران شروع شده است تا شبکهای از مسیر ترددهای ویژه در حاشیه مناطق مسکونی و ایستگاههای مترو ایجاد شود. رویکرد شهرداری تهران تبدیل پایتخت به شهری انسانمحور است که ایجاد و توسعه مسیر سرزندگی نیز در همین راستا طراحی و اجرا میشود.