• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
چهار شنبه 16 خرداد 1403
کد مطلب : 226702
+
-

آقای پرستویی! به یاورشهرها بیایید

فرخنده رفائی: روزنامه نگار

به تازگی یکی از بازیگران مطرح کشور در صفحه شخصی خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی عملکرد شهردار تهران در حوزه معتادان را نقد کرد و از علیرضا زاکانی (داوطلب ریاست‌جمهوری) پرسید که برای معتادان متجاهر تهران چه کرده است؟! اظهارات پرویز پرستویی در شرایطی مطرح می‌شود که حوزه آسیب‌های اجتماعی به باور همگان، یکی از موفق‌ترین ‌حوزه‌های عملکرد شهرداری تهران طی 3سال گذشته بوده است. تا جایی که همین دیروز سعید احمدبیگی، معاون دادستان تهران با تمجید از عملکرد مدیریت شهری تهران در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: اجرای طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی توسط شهرداری تهران در کاهش مخاطرات اجتماعی بسیار مؤثر بود.

اما شهرداری تهران به واقع برای معتادان متجاهر تهران چه کرده است؟
اعتیاد به مواد‌مخدر تا سال گذشته یکی از 10آسیب اول پایتخت و حتی نخستین آسیب شناخته می‌شد و ساماندهی معتادان متجاهر به‌دلیل نبود استمرار هیچ‌گاه به نقطه قابل اتکایی نرسیده بود.
در چنین شرایطی شهرداری تهران با ایجاد قرارگاه آسیب‌های اجتماعی در معاونت اجتماعی، ساماندهی معتادان متجاهر را در کنار 4 آسیب‌ اجتماعی دیگر پایتخت در مرکز توجه قرار داد. مروری بر آنچه طی 3سال گذشته در حوزه آسیب‌های اجتماعی پایتخت انجام شده نشان می‌دهد در این مدت تعداد زیرساخت‌ها و بسترهای مناسب به‌منظور ساماندهی آسیب‌های اجتماعی رشد ۸۰۰درصدی داشته است. به‌طور خاص در حوزه معتادان متجاهر، شهرداری تهران از سال1400 تا امروز با ایجاد 10مرکز نگهداری معتادان، تحت عنوان «یاورشهر»، بیش از 7750معتاد پایتخت را ساماندهی کرده و همچنان ایجاد ظرفیت‌های بیشتر را در دستور کار دارد.

ایجاد ۷۷۵۰ ظرفیت در ۱۰یاور شهر
ظرفیت کنونی مراکز دهگانه یاورشهر که دهمین مرکز آن کمتر از یک‌ماه پیش افتتاح شد، 7750نفر است و تمامی معتادان متجاهر تهران اعم از افراد منع پذیرشی اعم از بیماران زخم باز، عفونی، ایدز، هپاتیت، پذیرش شده و نگهداری می‌شوند؛ معتادانی که تا پیش از این توسط هیچ ارگان و نهادی در هیچ مرکزی حتی مراکز غربالگری پذیرش نمی‌شدند و رهابودن آنها در شهر تهدید جدی برای شهروندان محسوب می‌شد.
امروز ظرفیت پذیرش نزدیک به 8هزار معتاد متجاهر منع پذیرش به همت مدیریت شهری دوره ششم در ۱۰یاور شهر ایجاد شده است.در سایه اقدامات شهرداری تهران طی 3سال گذشته، اعتیاد جزو 10آسیب اول پایتخت بود از این جمع خارج شده و تغییرات محسوس شهر نیز از دید شهروندان پوشیده نیست. حال باید گفت: آقای پرستویی، معتادان محل‌تان را به یاورشهرهای شهرداری هدایت کنید!

یاورشهر‌های دهگانه تهران
یاور شهر یک (ویژه معتادان منع پذیرش بالای ۶۵ سال) با ۶۰۰ نفر ظرفیت، یاور شهر ۲ (ویژه معتادان منع پذیرش زیر ۱۸ سال) با ۱۰۰ نفر ظرفیت، یاور شهر ۳ (ویژه معتادان مرد منع پذیرش دارای زخم باز، عفونی، اختلال روانی) با ۲۰۰ نفر ظرفیت، یاورشهر ۴ (معتادان متجاهر) با۱۵۰۰ نفر ظرفیت، یاور شهر۵ (ویژه زنان معتاد متجاهر) با ۲۰۰ نفر ظرفیت، یاور شهر۶ (معتادان متجاهر) با۱۰۰۰ نفر ظرفیت، یاور شهر۷ (ویژه مردان دارای معلولیت جسمی، حرکتی و ذهنی) با۵۰ نفر ظرفیت، یاورشهر۸ (ویژه زنان معتاد متجاهر معلول و اختلال اعصاب و روان) با۱۰۰ نفر ظرفیت، یاور شهر ۹ (معتادان متجاهر) با ۳۸۰۰ نفر ظرفیت و یاور شهر۱۰ (ویژه زنان معتاد متجاهر) با۲۰۰ نفر ظرفیت.

این خبر را به اشتراک بگذارید