• پنج شنبه 31 خرداد 1403
  • الْخَمِيس 13 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 20
شنبه 12 خرداد 1403
کد مطلب : 226513
+
-

فواره‌های هفت‌آسمان دوباره روشن می‌شود

موزه فرش 3هزارو 400متر وسعت دارد و معماری آن الهام گرفته از دار قالی و سیاه‌چادر‌های عشایر است

فواره‌های هفت‌آسمان دوباره روشن می‌شود

هفت حوض مربع تو در تو به نشانه هفت آسمان که ثبت ملی شده است، درست مقابل در ورودی موزه فرش قرار دارد که اکنون داخلشان به جای آب و فواره گل کاشته‌اند.
محمد جواد اینانلو، مدیر موزه می‌گوید: لوله‌های زیرین نشتی داشته و پس از تعمیرات به‌زودی آب زلال در حوض‌هایی که زمانی وضوخانه کارگرانی بوده که در محوطه 12هزار متری موزه فرش مشغول به‌کار بودند دوباره جریان پیدا می‌کند.
وارد محوطه موزه که شدیم یک جفت نعلین برنزی مقابل دیواره‌های بلند سیمانی که بنایی نمادین از کعبه است روی زمین به خواب
فرو رفته‌اند. آنهایی که در حوض‌ها وضو می‌گرفتند داخل این کعبه خاص و سیمانی نماز می‌خواندند. اگر پایمان را در نعلین‌ها می‌کردیم جهت قبله در شیاری که به طرزی ماهرانه ساخته شده روبه‌رویمان بود و وقتی داخل مکعب‌های سیمانی بدون سقف شدیم، سکوتی فراگیر صدای شهر را از گوش‌هایمان جدا کرد. طراحی این نمازخانه به قول یکی از معماران عرب، خالص‌ترین و ساده‌ترین فرم مسجد است.
 از زمانی که عبدالعزیز فرمانفرمائیان، استاد دانشگاه تهران و معمار مشهور ایرانی در سال 1353ورزشگاه آزادی را ساخت و پیشنهاد ساخت موزه فرش را پذیرفت تا افتتاح این موزه در زمستان سال 1356اینجا خانه فرش‌های دردانه و گرانقیمتی بوده که هر از چندگاهی از مخزنشان بیرون آورده می‌شوند و مقابل چشمان بازدیدکنندگانی که از لذت، چشمانشان برق می‌زند قرار می‌گیرند. موزه‌ای به وسعت 3هزارو 400متر در دوطبقه که معماری خود ساختمان هم تلفیقی نمادین از دارقالی و سیاه چادر‌های عشایر است و به‌گونه‌ای طراحی شده که ستون‌ها بر ساختمان سایه می‌اندازند و دمای گرم تابستان در داخل ساختمان کاهش می‌یابد.
قبل از  سالن اصلی  وارد تالاری شدیم که دورتادورش فرش‌هایی به‌اصطلاح بزرگ پارچه، روی دیوارهایش نصب شده و حوضی مرمری که نماد معماری ایرانی است با فواره‌هایش موسیقی دل‌انگیزی را می‌نواخت.

فرش ایرانی در کاخ  ورسای فرانسه
فرش ایرانی به‌عنوان یکی از گنجینه‌های هنری و فرهنگی جهان، در طول تاریخ نه‌تنها در ایران، بلکه در بسیاری از نقاط دنیا مورد استفاده و تحسین قرار گرفته است. این فرش‌ها با زیبایی خیره‌کننده، کیفیت بی‌نظیر و طراحی‌های
منحصر به فرد خود، جایگاه ویژه‌ای در دکوراسیون داخلی، موزه‌ها و مجموعه‌های خصوصی در سراسر جهان یافته‌اند.
از کاخ‌های سلطنتی اروپا تا موزه‌های معتبر آمریکا، فرش‌های ایرانی زینت‌بخش بسیاری از مکان‌های برجسته و مهم جهان بوده‌اند. در کاخ ورسای فرانسه، تالارهای باشکوه با فرش‌های نفیس ایرانی پوشیده شده‌اند که به این کاخ تاریخی جلوه‌ای خاص و باعظمت بخشیده‌اند. این فرش‌ها نه‌ به‌عنوان کفپوش‌های ساده، بلکه به‌عنوان آثار هنری باارزش تلقی می‌شوند که تاریخ و فرهنگ غنی ایران را به نمایش می‌گذارند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید