• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 9 خرداد 1403
کد مطلب : 226359
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/AnGwl
+
-

پرچمداران

ندا شهسواری و مهدی الفتی در مراسم افتتاحیه المپیک پاریس پرچمدار کاروان ایران هستند و در مراسم اختتامیه هم فاطمه مجلل

پرچمداران

نام 3ورزشکار ایرانی که قرار است در افتتاحیه و اختتامیه بازی‌های المپیک پاریس پرچمدار باشند، مشخص شد، 3ورزشکاری که نه به‌خاطر مدال‌ها و نام بزرگشان بلکه به‌خاطر ویژگی‌های خاص‌شان انتخاب شده‌اند. هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک، دیروز نام پرچمداران را اعلام کرد. ندا شهسواری به همراه مهدی الفتی در مراسم افتتاحیه و در رژه کاروان ایران، پرچم به‌دست می‌‌گیرند، در مراسم اختتامیه هم پرچم به فاطمه مجلل سپرده می‌شود. این 3نفر به چه دلیل انتخاب شده‌اند؟ شهسواری هفته پیش در پینگ‌پنگ سهمیه بازی‌های المپیک را گرفت. او تنها زن ایرانی است که برای سومین‌بار بازی‌های المپیک را تجربه می‌کند و از این نظر رکورددار است. نکته قابل توجه دیگر درباره شهسواری این است که او در بازی‌های 2020 توکیو نتوانست به سهمیه برسد و بعد از آن دوره به‌نظر می‌رسید که این بازیکن دیگر انگیزه‌ای برای رقابت در میدان‌های بزرگ و گرفتن سهمیه نداشته باشد. اما بازگشت درخشان شهسواری او را یک‌بار دیگر به المپیک رساند. ارزش گذاشتن به این انگیزه، شاید دلیل اصلی انتخاب شهسواری باشد. در پینگ‌پنگ برادران عالمیان هم شانس پرچمداری را داشتند. اگر نوشاد از طریق رنکینگ به سهمیه برسد، می‌تواند مثل نیما و شهسواری برای سومین‌بار به المپیک برود اما با توجه به اینکه یک زن و یک مرد باید پرچمدار هر کاروانی باشند، اولویت را به شهسواری داده است.
مهدی الفتی هم چهره جدید ژیمناستیک است. او در بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو به مدال نقره رسید که مدال تاریخی برای این رشته بود. موفقیت‌های الفتی ادامه‌دار بود و او نخستین سهمیه المپیکی را هم برای ژیمناستیک گرفت. این سهمیه ویژه دلیل اصلی انتخاب الفتی برای پرچمداری بود.
فاطمه مجلل قایقران است و در رویینگ سهمیه المپیک به‌دست آورده است. رویینگ برای اولین‌بار با 2سهمیه زنان به المپیک می‌رود و مجلل یکی از جوان‌ترین ورزشکار کاروان ایران در پاریس خواهد بود. او قهرمانی آسیا را دارد و در بازی‌های آسیایی هم مدال نقره گرفت. جوانی مجلل هم نکته‌ای بوده که هیأت اجرایی به آن توجه داشته است. مجلل از بین ورزشکارانی انتخاب شده که در آخرین روزهای المپیک، مسابقه دارند و هنوز دهکده را ترک نکرده‌اند.
نفرات دیگری غیراز این 3‌نفر می‌توانستند پرچمدار شوند اما به‌نظر می‌رسد هیأت اجرایی، به چند دلیل این انتخاب را انجام داده است. شاید سؤال باشد که چرا از بین کشتی‌گیران کسی به‌عنوان پرچمدار انتخاب نشده، رشته‌ای که قهرمانان جهان را دارد و احتمالا در پاریس هم روی سکو می‌روند. مسابقات کشتی در هفته دوم بازی‌ها برگزار می‌شود و آنها در کاروان اول اعزام نمی‌شوند. در تیراندازی یک اعجوبه به نام محمد بیرانوند دارد، کسی که در 16سالگی سهمیه گرفته و هنوز به سن جوانی هم نرسیده است. اما موضوع این است که مسابقات تیراندازی روزهای اول برگزار می‌شود و به‌خاطر اینکه تمرکز آنها به هم نریزد، این انتخاب انجام نشده است. دوره قبل هانیه رستمیان پرچمدار بود و او بین مراسم افتتاحیه تا مسابقه‌ فرصتی برای استراحت نداشت.
دوره قبل و در توکیو، هانیه رستمیان و صمد نیکخواه‌بهرامی پرچمدار بودند. نیکخواه از بسکتبال و یک ورزش تیمی انتخاب شده بود و رستمیان هم در تیراندازی امید مدال بود. در ریو که اجباری نبود هم یک زن و هم یک مرد، پرچمدار باشد، زهرا نعمتی انتخاب شد. ویژگی او این بود که به‌عنوان ورزشکار پارالمپیکی سهمیه المپیک گرفته بود. در بازی‌های 2012 لندن علی‌ مظاهری در بوکس، در 2008 پکن هما حسینی در رويینگ، 2004 آتن آرش میراسماعیلی و 2000سیدنی امیررضا خادم پرچمداران کاروان ایران در المپیک بودند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید