• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
سه شنبه 8 خرداد 1403
کد مطلب : 226251
+
-

معاون شهردار تهران: برخی از املاک بالای ۵0سال به‌دلیل فرسودگی زیاد خالی از سکنه‌اند

هشدار کمبود مسکن در تهران

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: هرگاه صحبت از مسکن‌سازی‌ در شهر تهران می‌شود، نقدهای زیادی به ما وارد می‌کنند که تهران مملو از خانه‌های خالی است؛ درحالی‌که ما با کمبود مسکن در شهر تهران مواجهیم.
به‌گزارش همشهری، حمیدرضا صارمی در دومین نشست عصرانه‌های خانه معمار با موضوع «خانه‌های خالی شهر تهران» با اشاره به موضوع خانه‌های خالی شهر تهران، گفت: باید در این حوزه به یک اجماع برسیم که اگر تعداد خانه‌های خالی در تهران زیاد است، روند تولید مسکن باید متوقف شود؛ اما اگر چنین موضوعی صحت ندارد، باید این شائبه از اذهان پاک شود.
وی ادامه داد: رشد طبیعی جمعیت تهران همچنان ادامه دارد و طبق آخرین سرشماری که سال۱۳۹۵ انجام شده، حداقل یک‌میلیون نفر به جمعیت شهر تهران اضافه شده است. شهر تهران ۹۳۰هزار پارسل اعم از مسکونی، تجاری، اداری و... دارد؛ حال اگر عمر ساختمان در تهران را ۵۰سال در نظر بگیریم، به‌طور معمول سالانه ۲۰هزار پارسل در معرض فرسودگی قرار می‌گیرند. واقعیت این است که املاک بالای ۵0سال دیگر قابلیت سکونت ندارند و برخی از آنها به‌دلیل فرسودگی خیلی زیاد خالی از سکنه‌اند.
معاون شهرداری تهران اضافه کرد: این که براساس سرشماری۱۳۹۵ تعداد زیادی واحد خالی در شهر تهران وجود دارد، مبنای علمی ندارد؛ چراکه اولا از آن سرشماری ۸سال گذشته است، ثانیا هنگام آمارگیری ممکن است ساکن یک واحد به هر دلیلی حضور نداشته باشد. سال گذشته بنا به درخواست وزیر راه‌وشهرسازی و تأکید شهردار تهران به نواحی اعلام کردیم که خانه‌های خالی را شناسایی کنند و طبق نتایج این تحقیقات، تعداد خانه‌های خالی شهر تهران به ۱۰هزار واحد هم نمی‌رسد؛ حتی اگر مدتی در سال خالی باشند.

ضرورت تولید مسکن در پایتخت
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز با تأکید بر اینکه ۴۲درصد خانوارهای شهر تهران زیر خط فقر مسکن‌اند، گفت: ما در شهر تهران از سال۱۳۶۵ تا ۱۳۹۵ شاهد کم‌شدن بُعد خانوار از ۵.۱ به ۳.۳ بوده‌ایم؛ درحالی‌که تعداد خانوار افزایش یافته است. از طرفی آمار شهرنشینی در کشور ما از ۳۱درصد در سال۱۳۳۵ به ۸۵درصد در سال۱۴۰۳ رسیده است که این مسئله نیاز شهرها به مسکن را بیشتر کرده است. سیدمهدی هدایت ادامه داد: بیشتر افزایش جمعیت شهر تهران ناشی از ولادت‌هاست که ۷۹درصد جمعیت را شامل می‌شود و مهاجرت سهم ۲۱درصدی در افزایش جمعیت پایتخت دارد. در استان تهران شهر پردیس بیشترین سهم مهاجرپذیری و شهر تهران کمترین سهم از مهاجرت را دارد. عدم‌برنامه‌ریزی مسکن در شهر تهران باعث شده است که از ۱۰میلیون سفری که در شهر تهران انجام می‌شود، حدود ۳.۵میلیون سفر از شهرهای اقماری به تهران باشد.
هدایت گفت: مولفه‌های مؤثر در حوزه تولید مسکن شامل واحدهای مسکونی خالی، میزان مهاجرت، بعد خانوار، میزان ازدواج و تعداد واحدهای مسکونی فرسوده و ناپایدار است. با توجه به این مولفه‌ها باید در شهر تهران طی یک دوره 10ساله یک‌ونیم‌میلیون واحد مسکونی ساخته شود. در افق این برنامه 10ساله الزام شده است که با توجه به ۵۰سال عمر استاندارد یک ساختمان، سالانه ۲درصد نوسازی مسکن محقق شود.
وی افزود: همچنین طی این دوره ۳۶۵هزار واحد مسکونی ناپایدار موجود باید نوسازی شوند. در حوزه تولید مسکن نیز ۴۳۵هزار واحد مسکونی مورد نیاز زوج‌های جوان و ۹۵هزار واحد مورد نیاز مهاجران که مجموعا حدود یک‌میلیون‌و۴۰۰هزار واحد می‌شود، باید طی یک دوره 10ساله احداث شود و این تکلیفی است که بر عهده شهرداری تهران است. البته باید گفت که در شهر تهران از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳ برای ۷۰۰هزار واحد مسکونی پروانه صادر شده است که مازاد مسکن مورد بحث نیز محدود به همان دوره است. وی در ادامه گفت: ما در این دوره، با هدف تامین مسکن مورد نیاز شهروندان، توانستیم زیرساخت‌های لازم برای احداث ۲۰۰هزار واحد مسکونی در شهر را فراهم کنیم که این ۲۰۰هزار واحد عموما در پهنه جنوب تهران و با بهره‌گیری از عرصه‌های ناکارآمد و بی‌دفاع شهری، ضمن تامین خدمات 7گانه، احداث خواهند شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید