• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
سه شنبه 8 خرداد 1403
کد مطلب : 226224
+
-

با تکذیبیه سازمان محیط‌زیست درباره قطع درختان

دروغ قیطریه برملا شد

سازمان حفاظت محیط‌زیست: ادعای قطع درختان در پارک قیطریه غیرمستند و کذب است

دروغ قیطریه برملا شد

سیدمحمد فخار-روزنامه‌نگار

شایعات و برچسب‌های سیاسی بی‌اساس را کنار بگذارید. شهرداری تهران طی 33ماه اخیر ۲.۵میلیون اصله درخت در تهران کاشته است.طی ماه‌های اخیر آنقدر تهمت‌های سیاسی درباره قطع درختان در بوستان‌های شهر زیادشده که کمتر کسی توجه می‌کند شهرداری تهران، مهم‌ترین نهاد شهری برای مقابله با حذف باغ‌های قدیمی و فضای سبز شهر است. هرچه برچسب‌ها نخ‌نما و بی‌اساسند، آمارها دقیق و واضح هستند. طی دوره مدیریت شهری فعلی، یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های شهرداری تملک باغ‌ها و تبدیل آنها به بوستان‌های عمومی بوده است.
طبق آمار رسمی شهرداری، طی شهریور سال1400تا پایان شهریور1402تعداد 8 باغ و زمین به مساحت حدود 4.5هکتار تملک شده که با توجه به حجم عملیات انجام شده، مساحت کل باغ‌های تملک شده تا پایان شهریور1402 به بیش از 111.24هکتار رسیده است. باغ‌های تملک شده به این معناست که درختان بسیاری در برخی باغ‌ها وجود داشته که در معرض سودجویی افراد بوده و شهرداری تلاش کرده آنها را به نفع شهر و شهروندان حفظ کند. از این تعداد، 3505قطعه باغ‌های گسسته نیز شناسنامه‌دار و در سامانه اطلاعات مکانی طرح تفصیلی، در لایحه باغ‌ها بارگذاری شده‌اند. از سویی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور به‌عنوان مهم‌ترین نهاد ناظر بر محیط‌زیست، باردیگر  ادعای قطع درختان پارک قیطریه را از اساس تکذیب کرد.

تکذیب ادعای قطع درختان پارک قیطریه
« ادعای قطع درختان در پارک قیطریه غیرمستند و کذب است» این پاسخ سازمان حفاظت محیط‌زیست به ادعای برخی از رسانه‌ها در مورد قطع درختان در پارک قیطریه بود. در روزهای اخیر خبری با عنوان «سند قطع درختان پارک قیطریه توسط شهرداری» منتشر شد که در پیوست آن نامه‌ای از معاونت شهرسازی و معماری با موضوع مسجد در منطقه قیطریه منتشر شده است.
فارغ از اینکه تصویر این نامه بدون شماره نامه منتشر شده است و امکان پیگیری ادعای مطرح شده توسط این رسانه را ناممکن می‌کند و درواقع سندی غیرحرفه‌ای در عالم رسانه محسوب می‌شود، لازم به توضیح است در متن این نامه هیچ اشاره‌ای به قطع شدن درختان در پارک قیطریه نشده است و سؤال اصلی در مورد این گزارش جهت‌دار و مغرضانه این است که ادعای دسترسی به اسنادی در مورد قطع درختان در پارک قیطریه استنباط نگارنده این گزارش مغرضانه از کدام گزاره درون این نامه است؟
گزارش های مغرضانه روابط‌عمومی سازمان حفاظت محیط‌زیست  نیز اعلام کرد: پیرو مطالبه برخی از دوستداران محیط‌زیست و مردم شریف شهر تهران و مطابق گزارش‌های واصله به سازمان حفاظت محیط‌زیست، علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست طی دستوری از اداره کل محیط‌زیست استان تهران خواست تا گزارشی را با موضوع «گزارش قطع و جابه‌جایی درختان در پارک‌های جنگلی، اراضی درخت‌کاری شده و فضاهای سبز شهری تهران» در مورد ۵نقطه از شهر تهران تهیه کنند.
این گزارش که در تاریخ ۲۴ اردیبهشت سال‌جاری تهیه شده است در بند مربوط به قطع درختان در پارک قیطریه به صراحت اعلام می‌دارد که «براساس گزارش واصله هیچ‌گونه درختی در محدوده پارک موصوف قطع نشده است؛ لیکن حدود ۲هزار مترمربع از فضای داخلی پارک حصارکشی شده که در این محدوده نیز اثری از قطع درختان مشاهده نشده است.» لذا استفاده از کلماتی همچون «همدست و هم‌سفره دروغ‌پردازان» نه‌تنها تناسبی با واقعیت ندارد، بلکه به دور از آداب، اخلاق و ‌شأن رسانه‌های داخلی و تنها گزارشی غیرحرفه‌ای، غیرمستند و کذب محسوب می‌شود که اعتماد افکار عمومی را به رسانه‌های داخل کشور کاهش می‌دهد.

اهمیت مشارکت شهروندان
پیشگیری از تخریب و از بین بردن باغ‌ها و اراضی مشجر تهران با مشارکت شهروندان امکانپذیر است. علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در این‌باره می‌گوید: شهروندان بیشترین سهم را در حفظ باغ‌ها و اراضی مشجر شهر تهران دارند. با اقدام بموقع و مسئولانه آنها، همکاران ما در شهرداری تهران قادر خواهند بود از تخریب و از بین بردن باغ‌ها و اراضی مشجر جلوگیری کنند. امیدوارم شهروندان به محض مشاهده تخلفات اینچنینی موضوع را به سامانه‌های ۱۳۷ یا ۱۸۸۸ اطلاع دهند؛ چون برخورد قانونی با متخلفان و افراد سودجویی که مبادرت به خشک کردن درختان باغ‌ها و اراضی مشجر می‌کنند از اولویت های کاری ماست و اکنون ده‌ها پرونده قضایی در این زمینه تشکیل شده و در مراحل مختلف دادرسی قرار دارد.









 

این خبر را به اشتراک بگذارید