• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 225616
+
-

پستخانه‌ مجهز به روبات و هوش مصنوعی

پژوهشگران کشورمان روباتی مجهز به هوش مصنوعی ساخته‌اند که فناوری‌اش تاکنون در اختیار آمریکا و چین بوده است

گزارش
پستخانه‌ مجهز به روبات و هوش مصنوعی

ساسان شادمان‌منفرد-روزنامه‌نگار

بسیاری از شما با روبات‌های فعال در انبار فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی مانند آمازون و... آشنا هستید؛ روبات‌هایی که وظیفه‌شان جابه‌جایی مرسوله‌ها و جداسازی آنهاست. یک فناوری پیشرفته که نیاز به برنامه‌ریزی بسیار برای ساخت و به‌کارگیری دارد. به‌تازگی اما یک شرکت دانش‌بنیان از زیرمجموعه‌های پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، موفق به ساخت روبات هوشمند پستی شده است.

سومین کشور جهان
پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف درحالی موفق به ساخت این روبات مجهز به هوش مصنوعی شده‌اند که فناوری ساخت آن تاکنون فقط در اختیار 2 کشور آمریکا و چین بوده است. حالا ایران هم با تلاش و همت نخبگان به جمع کشورهای دارای این فناوری پیوسته است.

فرآیند کار
ساسان محمدی، مدیرعامل مجموعه سازنده روبات می‌گوید: «ایده اصلی ساخت روبات‌های جداساز مرسولات پستی در اسفند1400به ذهن ما رسید. سپس متناسب با نیاز این پروژه که تنها 2 کشور چین و آمریکا فناوری آن را در اختیار دارند، 7گروه فنی مختلف تشکیل و سرپرستی هر گروه به یکی از مهندسان سپرده شد. این پروژه مردادماه 1401در مجتمع فناوری دانشگاه آغاز شد که در هدفگذاری یک‌ساله به 5دستگاه روبات که به‌صورت گروهی با همدیگر فعالیت می‌کردند رسیدیم و سپس در مهرماه1402و با توجه به بازدید وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست از این روبات‌ها، قول ساخت 40عدد از آنها تا آخر سال1402گرفته شد که این اتفاق محقق شد و این روبات‌ها به‌صورت عملیاتی وارد مدار جداسازی مرسولات شدند».

ویژگی‌ها
این روبات‌ها که به‌عنوان به‌روزترین سامانه سورتینگ (جداسازی و دسته‌بندی) در دنیا شناخته شده‌اند، انـعطاف‌پــذیـری، مقیاس‌پذیری و دقت صددرصدی دارند و به‌طور کلی می‌توان آنها را «قابل اعتماد» دانست. همچنین مهم‌ترین ویژگی این روبات‌ها نسبت به سامانه‌های قدیمی نوار نقاله و نوار نقاله سینی چرخان، و محدود نبودن سقف سورت مرسولات در ساعت است.

بازار میلیاردی روبات‌ها
محمدی می‌گوید: «با توجه به گسترش فرهنگ استفاده از روبات در جهان، پیش‌بینی شده است که این بازار تا سال2026به عدد 140میلیارد دلار برسد. با توجه به اقتصاد ایران، درصورتی که یک درصد از این بازار جهانی را به کشورمان ایران اختصاص دهیم، مبلغی حدود نیم میلیارد دلار باید به بازار روباتیک ایران اختصاص پیدا کند که درحال حاضر این رقم بسیار ناچیز است و نیازمند سرمایه‌گذاری و توجه است».

سهم 5درصدی شرکت پست
در شرکت ملی پست ایران سالانه 300میلیون بسته جابه‌جا می‌شود که بنا به‌گفته رئیس مرکز نوآوری پست، این شرکت فقط حدود 5درصد این بازار را برعهده دارد و بقیه بازار برعهده شرکت‌های رقیب است.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید