• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 18 تیر 1397
کد مطلب : 22557
+
-

روز بدون نایلکس و انتظار از شهروندان

دریچه
روز بدون نایلکس و انتظار از شهروندان

حسین عبیری گلپایگانی| فعال محیط زیست 

سال91 به اهتمام ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، 21تیرماه با هدف حذف نایلکس از چرخه خرید، روز بدون نایلکس نامگذاری شد اما به‌رغم گذشت 6سال از این نامگذاری همچنان شاهد آلودگی ناشی از رهاشدن مواد پلاستیکی در طبیعت هستیم و در این میان بیشترین حجم زباله‌های رها شده در طبیعت را کیسه‌های پلاستیکی که بدترین نوع مواد پلاستیکی هستند، به‌خود اختصاص داده است.


پیامدهای نامطلوب استفاده از کیسه‌های پلاستیکی

1. کیسه‌های پلاستیکی به‌علت سبکی وزن با وزش باد و رواناب‌ها، بسیار سریع در طبیعت پراکنده می‌شود و سطح گسترده‌ای از مراتع و زمین‌های بیابانی را فرامی‌گیرد. جنگل‌ها هم از این پدیده نامبارک در امان نمانده است. این درحالی است که امکان بازیافت کیسه‌های پلاستیکی به‌علت ضخامت و وزن کم و پراکنده‌شدن در سطح وسیعی از عرصه‌های طبیعی بسیار اندک و تقریبا غیرممکن است.

2. کیسه‌های پلاستیکی وقتی در طبیعت رها می‌شوند، با سردی و گرمی هوا و نیز تابش نور خورشید به‌سرعت به ذرات ریز میکرونی تبدیل شده و با نفوذ به منابع آبی باعث آلودگی منابع آب شرب می‌شوند. همچنین کیسه‌های پلاستیکی با قرارگرفتن در زمین‌های کشاورزی، مانع از نفوذ آب به درون خاک شده و از رویش گیاهان و درختان جلوگیری کرده و در نهایت به بیابانزایی دامن می‌زنند.

3. رها کردن کیسه‌های زباله در زیست بوم‌های آبی اعم از دریا و تالاب‌ها و رودخانه‌ها سبب مرگ‌ومیر آبزیان می‌شود. انتشار فیلم و تصاویری از نهنگ‌های دریایی که محتویات معده‌شان مملو از مواد پلاستیکی است، دلیلی بر این ادعاست.

سالانه نزدیک به 10هزار میلیارد کیسه نایلونی در جهان تولید و مصرف می‌شود. استفاده از این کیسه‌ها که فقط برای یک‌بار حمل کالای خریداری شده و انتقال آن به خانه استفاده می‌شود، سال‌هاست به روندی عادی تبدیل شده بی‌آنکه به اثرات منفی آن بر طبیعت توجه شود.



توصیه‌هایی برای کاهش کیسه‌های پلاستیکی 

ما شهروندان می‌توانیم به شیوه‌های زیر کیسه‌های پلاستیکی را از چرخه خرید حذف کنیم.

1.  هنگام مراجعه به مراکز خرید و نانوایی حتما با خود زنبیل یا کیسه و سفره پارچه‌ای برای حمل نان به‌همراه داشته باشیم.

2. در مواردی که کیسه پارچه‌ای همراه نداریم، از کمترین کیسه استفاده کنیم.

3.  چند سال است که در میادین میوه و تره‌بار کیسه‌های پلاستیکی‌ای تحت عنوان کیسه‌های تجزیه‌پذیر عرضه می‌شود. این کیسه‌ها متأسفانه استحکام کافی را برای حمل کالاهای سنگین ندارند، ضمن آنکه مستندی وجود ندارد که این کیسه‌ها تجزیه‌پذیر است بنابراین، انتظار می‌رود مسئولان برای این موضوع چاره‌ای بیندیشند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید