• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 24 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 225053
+
-

روایت زندگی شخصی عضو تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خواهرش

درِ خانه برادرم همیشه روی همسایه‌ها باز است

درِ خانه برادرم همیشه روی همسایه‌ها باز است

  شهره کیانوش راد

عفت نبوی و خانواده‌اش بیش از 4دهه است که در یک آپارتمان و در همسایگی با خانواده برادرش سیدمرتضی نبوی زندگی می‌کند. عفت نبوی، متولد 1339  معتقد است سبک زندگی آقامرتضی و همسرش بسیار منحصر به فرد است. او می‌گوید: «آقامرتضی همیشه بر ساده‌زیستی مقید بوده و همین، ویژگی ایشان را برجسته می‌کند.» از او خواستیم تا برایمان از راز ساده‌زیستی برادرش بگوید که چگونه داشتن مسئولیت در دولت و مجلس، بر سبک زندگی این چهره شناخته‌شده و انقلابی، تأثیری نگذاشته است.

 با توجه به ارتباط نزدیک شما با برادرتان برایمان از مهم‌ترین ویژگی آقای نبوی بگویید.
همیشه در زندگی مقید به ساده‌زیستی بود و همین، ویژگی او را برجسته می‌کند. قبل از اینکه وارد فعالیت‌های سیاسی شود، خصوصیت ساده‌زیستی را داشت و زمانی که قصد ازدواج داشت، حتی جهیزیه‌ای را که معمول است خانواده دختر بدهند نخواست. خودش و همسرش به خرید رفتند و مختصر لوازم ضروری را برای شروع زندگی مشترکشان خریدند.
این سبک زندگی در دوره‌های مختلف وزارت یا نمایندگی مجلس، حفظ شد؟
 بله. سبک زندگی و ساده‌زیستی ایشان از گذشته تا‌کنون حتی در دورانی که وزیر بود، تغییری نکرده است. چه زمانی که در وزارت بود و چه در مجلس و الان هم در مجمع تشخیص مصلحت نظام، همیشه بر ساده‌زیستی مقید است. ویژگی دیگر ایشان، تطابق بین حرف و عملشان هست. افراد بسیاری در جریان انقلاب صحبت‌هایی را مطرح می‌کردند که جنبه شعارگونه داشت. به همین دلیل در عمل به حرفی که می‌زدند پایبند نماندند. برای آقامرتضی، حفظ آرمان‌های انقلاب بسیار مهم است و در عمل هم پایبند به رعایت مسائل اسلام هستند. این ویژگی‌ها در شاخصه ولایت‌پذیری بروز می‌کند. رابطه عمیق قلبی با رهبر انقلاب دارند و هیچ وقت از این موضوع تخطی نکرده‌اند. صداقت ایشان، تطابق اعتقاد و عمل، انقلابی‌بودن و تخطی نکردن از ارزش‌های انقلاب باعث شده میان افرادی که از نزدیک با ایشان آشنا هستند، از احترام ویژه‌ای برخوردار باشند. بین فامیل هم همینطور است. برادر‌زاده‌ها و خواهر‌زاده‌ها برای ایشان خیلی احترام قائل هستند، چون صداقت ایشان را در عمل دیده‌اند.
 اهل توصیه و سفارش هستند؟ آیا بچه‌های فامیل را برای شغل به جایی معرفی می‌کنند؟
 به هیچ وجه! ایشان حتی برای نزدیک‌ترین فرد به‌خودشان که پسرشان هست این کار را نکردند چه برسد به بچه‌های خواهر و برادر و رده‌های بعدی فامیل.
 با توجه به اینکه سال‌هاست در محله منیریه ساکن هستید، رفت‌وآمدی هم با همسایه‌ها دارید؟ پیش آمده که همسایه‌ها خواسته‌ای داشته باشند و به در خانه آقای نبوی مراجعه کنند؟
رفت‌وآمد با همسایه‌ها نداریم، اما درخانه آقای نبوی همیشه روی همسایه‌ها باز بوده و اگر همسایه‌ای از ایشان کمک ‌خواسته حتما تا جایی که مقدور بوده، کمک می‌کردند. به واسطه حضورشان در مساجد اطراف، همسایه‌ها ایشان را می‌شناسند. مواردی هم بوده که از او خواسته‌اند برای حل مشکل خانوادگی پا درمیانی کنند. همسر برادرم بسیار دست به خیر هستند و ارتباطات بسیاری با افراد مستمند دارند. خودشان و برادرم تا جایی که بتوانند برای کمک به نیازمندان پیشقدم می‌شوند و هر کمکی که از دستشان بر بیاید دریغ نمی‌کنند.
در زندگینامه آقای نبوی آمده که همسر اول ایشان فوت کردند. برایمان بگویید که در زمان فوت همسرشان، فرزندانشان چند ساله بودند؟
بچه‌های برادرم در زمان فوت مادرشان، 2ساله، 4ساله و 6ساله بودند.
 و از حاج‌خانم مریم غروی برایمان بگویید. ما شنیده‌ایم که بسیار ارتباط خوبی با بچه‌ها داشته و دارند.
بله همینطور است. همانطور که گفتم بچه‌ها زمان فوت مادرشان کم‌سن و سال بودند. برادرم در انتخاب مجددشان، اولویتشان این بود که فردی را به همسری اختیار کنند که برای بچه‌ها مادری کند. واقعا هم همینطور بود. حاج‌خانم همین نقش را برای بچه‌ها ایفا کردند و بچه‌ها ایشان را به‌عنوان مادر پذیرفتند. برقراری ارتباط با بچه‌ها خیلی مهم بود و آنچه باعث شد بچه‌ها جذبشان بشوند، بی‌ریا‌بودن و صداقت حاج‌خانم بود و البته مهر و محبت مادرانه‌ای که همیشه نسبت به بچه‌ها داشتند و الان هم نسبت به نوه‌ها ابراز می‌کنند. حاج‌خانم بسیار به مسائل مذهبی مقید هستند و این ویژگی ایشان در تربیت بچه‌ها تأثیر بسیاری داشته است.
این نوع سبک زندگی آقای‌نبوی و حاج‌خانم به فرزندان هم منتقل شده است؟
سبک زندگی برادرم و حاج‌خانم بسیار منحصر به فرد است و شاید کمتر کسی را بتوانیم با این ویژگی پیدا کنیم. به‌طور حتم به‌دلیل روابط بسیار خوبی که بین ما و خانواده برادرم هست، سبک زندگی ایشان در همه ما و فرزندان ما و خودشان تأثیر گذاشته، اما مهم‌ترین مسئله، سلامت نفسی است که در فرزندان برادرم مشهود است. فرزندانشان بسیار مقید به رعایت مسائل مذهبی هستند و زندگی سالمی دارند.
به‌نظرتان افرادی مانند آقای نبوی کم تعداد نیستند؟
 شاید علت را در فریبندگی زندگی دنیا و‌پایبند نبودن به اصول اعتقادی بتوان پیدا کرد. خیلی از افراد وقتی به پست و مقامی می‌رسند، از آرمان‌های اولیه انقلاب فاصله می‌گیرند و سبک زندگی‌شان تغییر می‌کند. همین مسئله موجب بی‌اعتمادی مردم و به‌خصوص جوان‌ها به مسئولان می‌شود. مهم‌ترین اثری که این نوع سبک زندگی می‌گذارد، این است که اعتماد جامعه را از بین می‌برد. مهم است که بتوانیم پایبندی به ارزش‌ها را از اول تا آخر حفظ کنیم.

آشنایی با کتب مذهبی
روایت سیدمرتضی نبوی از مطالعه کتب دینی:
« در دوران دبیرستان با تفسیر قرآن آشنا شدم. آقای آرام تفسیرهای فی ضلال القرآن سیدقطب را ترجمه کرده بود و من آنها را با اشتیاق می‌خریدم و مطالعه می‌کردم. در آن دوران از مهندس بازرگان چندین جلد کتاب مذهبی به چاپ رسیده بود که ما آن کتاب‌ها را می‌خریدیم و می‌خواندیم. حتی با معلم‌ها نیز درباره مسائل مذهبی بحث می‌کردیم. روی‌هم‌رفته پدربزرگ ما شرایطی را فراهم کرده بود که انگیزه مذهبی و دفاع از مذهب در ما خیلی قوی بود.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید