• یکشنبه 3 تیر 1403
  • الأحَد 16 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 23
دو شنبه 24 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 225026
+
-

به تنهایی قادر به مقابله با حفاران غیرمجاز نیستیم

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از صدور ۱۱۰ مجوز کاوش باستان‌شناسی در کشور خبر داد و درباره آخرین اقدامات انجام‌شده برای جلوگیری از قاچاق آثار تاریخی، بحران فرونشست و گل‌سنگ‌ها در تخت جمشید، ‌پاسارگاد و بیستون و تخریب‌های پروژه‌های عمرانی توضیح داد.
مصطفی ده‌پهلوان، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری که به مناسبت هفته میراث فرهنگی در جمع خبرنگاران حضور یافت درباره سرنوشت سازه‌های معماری نویافته در پیاده‌راه‌سازی همدان اعلام کرد: امکان کاوش و ایجاد سایت موزه در شهر وجود دارد و مجوز کاوش این محوطه نیز صادر شده و کاوش باستان‌شناسی آن آغاز خواهد شد.
او در پاسخ به سؤال همشهری درخصوص افزایش حفاری‌های غیرمجاز سازمان یافته در محوطه‌های تاریخی گفت: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و وزارت میراث فرهنگی به تنهایی از عهده مقابله با قاچاق میراث فرهنگی برنمی‌آیند.
او با تأکید بر اینکه مقابله با حفاری‌های غیرمجاز و قاچاق اشیای تاریخی عزم فرادستگاهی می‌طلبد و نیروهای امنیتی و انتظامی و دستگاه‌های مختلف باید پای کار باشند گفت: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تمام تلاش خود را به‌کار گرفته و نظرات مشورتی به یگان حفاظت میراث فرهنگی می‌دهد.
مصطفی ده‌پهلوان تأکید کرد: هجمه‌ها علیه میراث فرهنگی روزبه‌روز افزایش می‌یابد و این مسئله مدیریت نخواهد شد مگر با فعالیت فراسازمانی!
به‌گفته او، اگر نهادهای امنیتی، نظارتی، آموزشی و قانونگذار و مجریان به این حوزه جدی ورود نکنند، میراث فرهنگی به‌تنهایی از عهده این موضوع برنمی‌آید.
ده‌پهلوان درباره برنامه پژوهشگاه برای به‌کار گرفتن باستان‌شناسانی که از چرخه کار خارج شده‌ یا بیکار شده‌اند و ناگزیر به کارشناسی آثار تاریخی می‌پردازند گفت: کار سختی است و پژوهشگاه به تنهایی از عهده آن بر نمی‌آید تا به تمام دانش‌آموختگان باستان‌شناسی ضمانت بدهد و آنها را وارد چرخه کار کند. هرچند از حضور باستان‌شناسان پیشکسوت به‌عنوان کارشناس بهره می‌برد، مثلا خانم حمیده چوبک از پیشکسوتان باستان‌شناسی به‌دنبال مسئله‌ای در پروژه شهر جدید جیرفت، به آن منطقه اعزام شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید