• دو شنبه 4 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 17 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 24
شنبه 22 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224816
+
-

ماجرای ترک ستون‌های پل میرداماد چیست؟

ماجرای ترک ستون‌های پل میرداماد چیست؟

فرناز محمدزاده؛ روزنامه‌نگار

اخیرا انتشار تصویر‌هایی از پل میرداماد در فضای مجازی خبرساز شده و جو ناامنی و دلهره‌آوری را در دل شهروندان پایتخت به‌خصوص شهروندان منطقه3 ایجاد کرده است. در این تصاویر، ترک‌هایی روی ستون‌های پل نشان داده می‌شود که تسمه‌هایی روی آن بسته شده و اینطور به مخاطب القاء می‌کند که امکان فروریختن پل وجود دارد. اما در اخبار تکمیلی که بعد از انتشار تصاویر منتشر شد، اینطور عنوان کردند که 3ستون‌ از ستون‌های متعدد پل میرداماد دارای ترک‌های محدودی بوده و البته تسمه‌ مذکور هم باز شده است.
در همین رابطه، حمید جوانی، شهردار منطقه3 پایتخت می‌گوید: ایمنی تمامی پل‌های سطح تهران توسط حوزه معاونت فنی‌ و عمرانی شهرداری تهران به‌طور مرتب رصد می‌شود و ما تردیدی در بحث استحکام این پل نداریم. این ترک‌ها مربوط به روکش ستون‌های بتنی پل است و خطرآفرین نیستند که امیدواریم این اصلاحات در نخستین فرصت انجام شوند.
شهردار منطقه3 تهران دلیل نصب تسمه روی یکی از ستون‌های این پل را هم مهار موقت قسمتی از روکش‌ها عنوان کرد و گفت: نصب این تسمه‌ها، ربطی به استحکام پل ندارد. همکاران ما بحث بازسازی را پیگیری کرده‌اند و علت برداشته شدن تسمه‌ها هم این بوده که درحال رفع نقص و اصلاحات هستیم  البته مدتی است که در بحث زیباسازی اقداماتی انجام داده‌ایم و هم ‌اکنون نیز درحال انجام اقداماتی از جمله رنگ‌آمیزی، نورپردازی و برطرف کردن ترک‌های برخی ستون‌های بتنی این پل هستیم.
برهمین اساس، استحکام و مقاوم‌ بودن این پل از نظر فنی هیچ موردی نداشته و صرفا بستن تسمه‌ها برای اجرای اصلاح روکش و در واقع جلوه بصری پل بوده است. به‌دنبال آن مسعود حق‌لطفی، مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهر تهران نیز در این باره، به خبرنگار همشهری می‌گوید: سازمان عمرانی مناطق، وظیفه نگهداشت پل‌های سواره‌روی شبکه راه‌های مواصلاتی تهران را دارد و به این امر، اقدام می‌کنیم. پل میرداماد از سنوات قبل ساخته شده بود و به ‌منظور فعالیت‌های زیباسازی، کاوری را برای پایه و بدنه این پل درنظر گرفته بودند. بعد از چندسال این کاور ترک خورده بود و برای اینکه آن را اصلاح کنیم، نیاز به انسداد محور مدرس داشتیم و موفق نشدیم که این مجوز برای 2شب گذشته دریافت شد و اقدامات لازم درحال انجام است.
حق‌لطفی با اشاره به اینکه قطعه‌ای که از سال‌های قبل به‌عنوان المان زیباسازی بر پایه این پل قرار گرفته بود را باز کردیم و اصلاحات لازم انجام شد، ادامه می‌دهد: درحال حاضر این پل هیچ مشکلی ندارد و درحال بهره‌برداری است. متأسفانه شیطنت‌های رسانه‌ای صورت گرفته و مسائل غیرحرفه‌ای را مطرح کردند، اما طراحی پل مناسب است و ظرفیت باربری بدون هیچ نقصی وجود دارد.
مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهر تهران درباره آخرین وضعیت مقاوم‌سازی‌ پل‌های سواره‌رو، گفت: 750دستگاه پل در سطح شهر داریم و 430دستگاه در شبکه بزرگراهی است. از این تعداد، 65دستگاه طراحی آن مربوط به دهه70 است و با توجه به افزایش استانداردهای آیین‌نامه‌ها، موضوع مقاوم‌سازی‌ در دستور کار قرار گرفته و سال گذشته 6دستگاه پل مقاوم‌سازی‌ شده که در مجموع کار مقاوم‌سازی‌ حدود 40دستگاه انجام شده است؛ بنابراین حدود 20دستگاه باقی مانده و طبق زمانبندی و بودجه ریزی صورت گرفته، حدود 7دستگاه را برای امسال مقاوم‌سازی خواهیم کرد.
او درباره جمع‌آوری پل‌های سواره‌رو، بیان کرد: موضوع جمع‌آوری پل حافظ مطرح شده؛ اما نیاز بود که شورای‌عالی ترافیک اظهارنظر کند و جلسات با حضور پلیس و سایر مدیران ترافیکی پیرامون بررسی این پل، برگزار شد اما در نهایت پلیس و سازمان ترافیک نظر مثبتی برای جمع‌آوری پل نداشتند. برهمین اساس، موضوع جمع‌آوری پل منتفی شد و موضوع مقاوم‌سازی در دستور کار سازمان عمرانی مناطق قرار گرفته است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید