• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 22 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224770
+
-

خانه ملت تکمیل شد

روز جمعه مردم 47شهرستان کشور کار ناتمام‌مانده از 11اسفند 1402 را کامل و در تشکیل مجلسی قوی مشارکت کردند

گزارش
خانه ملت تکمیل شد

علیرضا احمدی-روزنامه‌نگار

پرونده انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای ‌اسلامی 21اردیبهشت‌ماه در شرایطی بسته شد که مردم 47شهرستان از 15استان از نخستین ساعت‌های روز جمعه پای صندوق‌های رأی حاضر شدند تا با انتخاب 45نماینده باقی‌مانده، ترکیب مجلس دوازدهم را کامل کنند.
گزارش‌ها از حوزه‌های انتخابیه نشان‌ می‌دهد شعبه‌های رأی‌گیری در 22حوزه انتخابیه پذیرای مردمی بودند که از قشرهای مختلف جامعه و با سنین متفاوت و عقاید و جهت‌گیری‌های سیاسی گوناگون آمده بودند تا با انتخاب از میان 90کاندیدای راه‌یافته به دور دوم، کار ناتمام‌مانده از 11اسفند  1402 خود را کامل و در تشکیل مجلسی قوی مشارکت کنند.
11هزار و 510شعبه رأی‌گیری از 8صبح روز جمعه در حالی شاهد حضور مردم بودند که به‌گفته مسئولان مربوط، حدود 40هزار نفر در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم به‌عنوان عوامل برگزاری انتخابات فعالیت می‌کردند و بررسی‌ها از نظم و امنیت مطلوب روند رأی‌گیری در شعبه‌های مختلف حکایت دارد.

228هزار رأی‌اولی
حضور خانواده‌ها و رأی‌اولی‌ها پای صندوق‌های رأی یکی از مهم‌ترین جلوه‌های انتخابات روز جمعه بود. در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه، آنچه بیش از هر چیز به چشم آمد و از دید رسانه‌ها نیز پنهان نماند حضور قابل‌توجه رأی‌اولی‌ها بود که همراه خانواده‌های خود برای رأی دادن در شعبه‌های رأی‌گیری حاضر شده بودند. این در حالی است که براساس آمارهای مسئولان، حدود 228هزار نفر رأی‌اولی در 21اردیبهشت‌ واجد شرایط رأی دادن بودند.

مجلس قوی با رأی بیشتر
رهبرمعظم انقلاب صبح جمعه در نخستین دقایق آغاز رأی‌گیری مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس، با حضور در حسینیه امام‌خمینی(ره) در این دور از انتخابات که به‌صورت الکترونیکی برگزار شد، شرکت کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بعد از شرکت در انتخابات با اشاره به تفاوت نداشتن مرحله اول و دوم انتخابات تأکید کردند اهمیت مرحله دوم کمتر از مرحله اول نیست و مردم با حضور خود در این مرحله از انتخابات، مجلس را تکمیل کنند. ایشان انتخابات را نشانه حضور مردم و اراده و تصمیم‌گیری آنان دانستند و گفتند: وظیفه ملی هر فرد دوستدار پیشرفت کشور و نزدیک ‌شدن آن به مقاصد بزرگ شرکت در انتخابات است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: هرچه رأی بیشتر باشد، مجلس قوی‌تر خواهد بود و هرچه مجلس قوی‌تر باشد، امکان کار در کشور بیشتر است.

تجربه موفق انتخابات الکترونیک
یکی از ویژگی‌های مهم دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم برگزاری «تمام‌الکترونیک» فرایند رأی‌گیری در 25هزار و 700صندوق رأی در 8حوزه انتخابیه، شامل «تبریز، آذرشهر و اسکو»، «تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس»، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، قائمشهر و ملایر بود. براین اساس آرای حدود 60درصد کاندیداها در این دور انتخابات به‌صورت تمام‌الکترونیک ثبت شد. اگرچه در گذشته، فرایند احراز هویت به‌صورت الکترونیک انجام می‌شد و تنها تعرفه‌های رأی به ‌شکل کاغذی دریافت می‌شد، در این دور از انتخابات اما برای نخستین‌ بار از دستگاه اخذ رأی الکترونیک هم استفاده شد. درچنین شرایطی اما بررسی‌ها از موفقیت‌آمیز بودن رأی‌گیری الکترونیک و استقبال مردمی از این شیوه حکایت دارد، فرایندی که تأیید مقام‌های شورای‌نگهبان و وزارت کشور را نیز به‌عنوان رکن‌های نظارتی و اجرایی انتخابات به‌دنبال داشته ‌است.
 بر این اساس هم بود که مسئولان مربوط در وزارت کشور و شورای‌نگهبان در گفت‌وگوهایی از فرایند رأی‌گیری تمام‌الکترونیک ابزار رضایت کردند. با توجه به چنین تجربه موفقی هم بود که مقا‌م‌های وزارت کشور اعلام کردند با هماهنگی شورای ‌نگهبان، به‌دنبال برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به‌صورت الکترونیک هستند. نتیجه موفقیت‌آمیز برگزاری انتخابات الکترونیک در شرایطی است که طی سال‌های اخیر زیرساخت‌های لازم برای تحقق این موضوع فراهم شده ‌است. به‌گفته مقام‌های ارشد وزارت ارتباطات، طی بیش ‌از 2سال گذشته، حدود 10هزار روستا به شبکه ارتباطات متصل شده‌اند، اقدامی که مسئولان از استمرار آن خبر می‌دهند.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید