پارکینگسازی روی دور تند
10پارکینگ عمومی در مناطق 22گانه و 30هزار پارک حاشیهای در مناطق یک، 4 و 5 در حال ساخت است
فرناز محمدزاده-روزنامهنگار
فکرش را بکنید، بعد از پشت سر گذاشتن یک ترافیک سنگین برای رسیدن به مقصد، باید وارد فرآیند سخت پیداکردن جایپارک شوید و ماجرا از اینجا تازه شروع میشود. کوچهپسکوچهها را بالا و پایین میکنید و دائم معابر را دور میزنید تا شاید بخت با شما یار باشد و جای پارکی نصیب شما شود. برخی از مناطق مانند 6، 11 و 12 تهران که معروف شدهاند به نداشتن جایپارک. همه به هم توصیه میکنند که در فلان خیابان و معبر جایپارک گیر نمیآید، درواقع جایپارک در برخی از معابر، ستاره سهیل است و دستنیافتنی.
راه نجات از این وضعیت هم تنها پارکینگسازی است و بس؛ چراکه نه میتوان مقابل تولید و واردات خودرو را گرفت، نه میتوان عادت مردم را به عدماستفاده از خودروی شخصی تغییر داد؛ درواقع اصل باید همین باشد. اما رسیدن به این هدف که استفاده از ناوگان حملونقل عمومی اولویت مردم شود، پیچیده است. بنابراین در یک گام کوتاهمدت باید دسترسی شهروندان را به پارکینگ آن هم در مناطقی که بیشتر با معضل کمبود جاپارک درگیرند، فراهم کرد.
وعده شهردار تهران برای پارکینگسازی
نهضت پارکینگسازی را شهرداری تهران در این دوره با جدیت آغاز کرد و بخشی از پویشهای امیدوافتخار به این موضوع اختصاص یافت تا در قالب آن، پارکینگهای جدیدالتاسیس به تهرانیها هدیه داده شود. شهردار تهران نیز این نوید را به شهروندان پایتخت داد که با مشارکت دیگران در جایجای شهر زمینه نهضت پارکینگسازی ایجاد خواهد شد. علیرضا زاکانی پیش از این گفته بود که بهدنبال آن هستیم که با ساخت پارکینگ، فضاهای عمومی شهر را آزاد کنیم؛ چراکه محل ایستادن خودروها و پارک حاشیهای آنها باید ساماندهی شود. ظرفیت پارک حاشیهای آزاد خواهد شد تا همه مردم بتوانند عادلانه از فضای حاشیهای کنار خیابان استفاده کنند.
بهرهبرداری از پارکینگ مینابی در منطقه 15
ساخت پارکینگ در دوره ششم مدیریت شهر با شدت بیشتری در دست اقدام قرار گرفته تا کمبودهای موجود در این حوزه پس از سالها جبران و رفع شود. در همین رابطه معاون فنیوعمرانی شهرداری تهران آخرین وضعیت نهضت پارکینگسازی در تهران را تشریح کرد و به خبرنگار همشهری از بهرهبرداری از پارکینگ مینابی در منطقه15 در روزهای اخیر خبر داد. هادی حقبین میگوید: براساس توافقنامهای بین ما و سازمان حملونقل و ترافیک، احداث برخی از پارکینگها با معاونت عمرانی بوده و پروژههایی توسط ما در حال اجراست. او با اشاره به بهرهبرداری از پارکینگ مینابی میافزاید: این پارکینگ با 420خودرو در اختیار شهروندان منطقه15 قرار خواهد گرفت. علاوهبراین، پارکینگ جوادیه را در دست اجرا داریم که با 100خودرو ظرفیت بهزودی به بهرهبرداری میرسد.
ساخت 10پارکینگ عمومی در مناطق مختلف
با توجه به اینکه شهردار تهران درباره رفع معضل پارکینگ شهر وعدههای خوبی برای تهرانیها داشت، سازمان حملونقل و ترافیک شهر تهران این موضوع را از طریق ساخت 3نوع پارکینگ دنبال میکند؛ ایجاد پارکینگهای عمومی، حاشیهای و مکانیزه. در همین راستا شهریار افندیزاده از ساخت 10پارکینگ عمومی با ظرفیت حدود 2500قطعه خبر داد. مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهر تهران با اشاره به اینکه بحث پارکینگ از طریق سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران و سایر پیمانکاران دنبال میشود، به خبرنگار همشهری میگوید: پارکینگسازی در 2بخش انجام میشود. بخش اول ایجاد پارکینگهای عمومی است که در حال احداث هستند و برنامهریزی کردهایم تا در سال1403 و 1404 تمام موارد به بهرهبرداری برسند؛ بخش دیگر مربوط به پارکینگهای حاشیهای است. او با اشاره به جزئیات پارکینگهای عمومی گفت: در حال حاضر پارکینگ شهید باقری، جوادیه، گلستانی، اعتماد، هلالاحمر، سمیه، مینابی، بعثت و شهید بغدادی در دست اجرا هستند و پارکینگ مینابی نیز بهزودی به بهرهبرداری خواهد رسید.
ایجاد 30هزار پارک حاشیهای در مناطق یک، 4 و 5
افندیزاده در بخش دیگری از صحبتهای خود به تشریح پارک حاشیهای پرداخت و افزود: ایجاد ظرفیت پارک حاشیهای را از مناطق یک، 4 و 5 شروع کردهایم و بنا داریم 30هزار قطعه پارکینگ ایجاد کنیم. برنامهریزی کردهایم این عدد از پایان سالجاری تا سال1404 به 120هزار قطعه برسد و در کل مناطق 22گانه شاهد پارک حاشیهای باشیم.
پیگیری برای ایجاد پارکینگهای مکانیزه
مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهر تهران در ادامه به ایجاد پارکینگهای مکانیزه نیز اشاره کرد و گفت: ایجاد پارکینگهای مکانیزه در دستور کار قرار دارد. برای این موضوع باید تملک قطعات زمینهایی که لازم است تملک شوند، انجام شود. همچنین قصد داریم پارکینگهای مکانیزهای را که سابقبراین در شهر وجود داشت ولی یا در جای نامناسب بود یا کارکرد مناسبی نداشت، ساماندهی کنیم. ساخت پارکینگ مکانیزه در تمامی مناطق دنبال میشود. او با اشاره به اینکه معابر اصلی و فرعی درحال حاضر توسط خودروها اشغال شدهاند، ادامه داد: برای ساماندهی این وضعیت از 3طریق ایجاد پارکینگهای عمومی، مکانیزه و پارک حاشیهای، کار را دنبال میکنیم. باید پارکینگ مورد نیاز در شهر ایجاد شود تا علاوه بر تردد آسان در معابر، مدیریتی برای پارکینگ عمومی ایجاد کنیم.
کاهش نیاز به ساخت پارکینگ با توسعه حملونقل عمومی
افندیزاده با بیان اینکه در کنار ساخت پارکینگ باید توسعه زیرساختهای حملونقل عمومی دنبال شود، بیان کرد: در بحث حملونقلی موضوع متفاوت است. اگر ما وضعیت حملونقل عمومی را بهبود بخشیم، نیازی به ایجاد پارکینگ نخواهد بود چراکه شهروندان از خودروی شخصی خود استفاده نمیکنند؛ بنابراین نیاز به پارکینگ کمتر میشود. پس در کنار توسعه ظرفیتهای فعلی پارکینگ باید مردم را با توسعه ناوگان عمومی به سمت استفادهنکردن از خودروی شخصی سوق دهیم. پس صرفا نمیتوان گفت که تهران درحال حاضر چه میزان پارکینگ نیاز دارد؛ چراکه اگر انواع مدهای حملونقلی در تهران ایجاد شود بالطبع نیاز به پارکینگ کاهش مییابد.
ایجاد جای پارک حاشیهای در مرکز شهر
مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهر تهران با اشاره به وضعیت نامناسب جای پارک در مرکز شهر تصریح کرد: مناطقی که در مرکز شهر هستند نیاز بهجای پارک حاشیهای دارند و تمام معابر از صبح تا شب اشغالند. بهدنبال آن هستیم که جای پارک حاشیهای در این مناطق ایجاد کنیم. او در ادامه میافزاید: برای پارکینگ عمومی باید زمین مناسب در مناطق مختلف تملک کنیم تا بتوانیم اقدام به ساخت کنیم که به تمام مناطق برای شناسایی زمین اعلام کردهایم. هر قطعه زمینی که در مناطق تملک شود و مصوبه کمیسیون ماده5 آن برای کاربری پارکینگ دریافت شود، نسبت به ایجاد پارکینگ اقدام میکنیم.
لزوم پارکینگسازی تا توسعه ناوگان عمومی
لزوم توسعه ناوگان حملونقل عمومی در تهران بر همگان محرز است. افزایش اتوبوس، تاکسی و مترو میتواند گره از مشکلات زیادی در شهر باز کند که یکی از این مشکلات در کنار کاهش ترافیک و آلودگی هوا، کاهش نیاز به ایجاد پارکینگ است. درواقع بخش زیادی از سرمایه شهر درحال حاضر برای تملک زمین و عملیات اجرایی ساخت پارکینگ اختصاص مییابد که میتوان با توسعه ناوگان عمومی از این هزینهها جلوگیری کرد. درواقع اگر دسترسی شهروندان به همه نقاط شهر با آسودگی و خیال راحت از طریق ناوگان عمومی میسر باشد، استفاده از خودروی شخصی کاهش مییابد و نیاز به پیداکردن جای پارک هم کمتر میشود؛ اما تا رسیدن به آن روز، ایجاد پارکینگها با ظرفیت مناسب برای شهروندان توسط شهرداری تهران الزامی است.