• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224077
+
-

حکم تخلیه چطور صادر می‌شود؟

دانستنی‌های حقوقی
حکم تخلیه چطور صادر می‌شود؟

وقتی مالکان و مستأجران با یکدیگر دچار مشکل می‌شوند، معمولا یکی از چالش‌های‌شان تخلیه ملک است. اما حکم تخلیه چطور صادر می‌شود و این حکم تابع چه قوانینی است.
فاطمه جعفریان، عضو مرکز وکلای قوه قضاییه استان البرز در این‌باره می‌گوید: به‌طور کلی حکم تخلیه در واقع مجوزی است که از طرف قانون صادر می‌شود تا به واسطه آن، موجر بتواند مستأجر را موظف و ملزم به تخلیه ملک مسکونی، تجاری و... کند. شرایط متفاوتی وجود دارد که طی آنها موجر و یا همان صاحب ملک می‌تواند نسبت به تخلیه کردن ملکش اقدام کند. به‌طور مثال یکی از مهم‌ترین مواردی که در این زمینه می‌تواند اهمیت داشته باشد، مربوط به اجاره بهایی است که توسط مستأجر پرداخت نشده است.
به‌طور کلی، اجرای حکم تخلیه منزل به این صورت انجام می‌شود:
صدور حکم تخلیه: ابتدا دادگاه یا ارگان قضایی مرتبط، حکم تخلیه را صادر می‌کند. این حکم حاکمیت قانونی دارد و به طرفین ابلاغ می‌شود.
ابلاغ حکم به طرف مخالف: حکم تخلیه به طرف مخالف (مستأجر یا فردی که باید تخلیه کند) به‌صورت رسمی ابلاغ می‌شود. این ابلاغ ممکن است از طریق پست، درخواست حضور حقوقی در محل اقامت طرف مخالف یا روش‌های دیگر انجام شود.
تعیین مهلت تخلیه: ممکن است حکم تخلیه یک مهلت مشخص برای تخلیه منزل را تعیین کند. در این مدت، طرف مخالف باید منزل را تخلیه کند.
حکم تخلیه طرف مخالف: اگر طرف مخالف در مهلت
تعیین شده منزل را تخلیه نکند، نیروهای اجرایی ازجمله کلانتری یا پلیس، مسئول اجرای حکم تخلیه می‌‌شوند. این نیروها به محل اقامت طرف مخالف می‌‌روند و اقدام به خارج کردن او از منزل می‌کنند.
محافظت از اموال: البته این نکته نیز وجود دارد که در زمان تخلیه کردن خانه، دفتر کار و هر مورد دیگری که وجود دارد، از اموال فرد به‌طور کامل محافظت می‌شود. در واقع تخلیه باید با رعایت اصول دقیق و به‌منظور جلوگیری از آسیب دیدن اموال افراد انجام شود. برای دریافت حکم تخلیه موارد مختلفی وجود دارد و شاخه‌های قانونی زیادی برای آن رسم می‌شود. به همین‌خاطر نیز حتما باید این نکته و مسئله را درنظر داشته باشید تا با توجه به جزئیاتی که این موضوع دارد، اقدام به دریافت حکم تخلیه کنید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید