قدیمیترین نمونههای پروپاگاندا
سالیان درازی است که انتشار اطلاعات گمراهکننده و بدتر از آن، اطلاعات غلط به معضلی جدی در اجتماع و سیاست تبدیل شده با این حال و متأسفانه، انتشار مداوم اطلاعات نادرست چه بهصورت آنلاین، چه به شکل خبری و چه در میان افواه مردم، با منافع شخصی، سیاسی و مالی تقویت میشود که در نتیجه، تأثیری منفی روی جامعه، تحریف بازارها و در نهایت، فروپاشی یا تخریب دمکراسی خواهد داشت. اَرتهشاسترَه، رساله هندی مربوط به 300سال قبل از میلاد و تاریخنگاریهای پیکتور، نخستین تاریخنگار روم باستان نیز از نمونههای بسیار قدیمیای هستند که به کاربرد پروپاگاندا برای دستکاری افکار عمومی اشاره دارند؛ نقل است که نخستین امپراتور روم با راه انداختن کارزاری از اخبار جعلی، در مقابل مارکوس آنتونیوس به پیروزی رسید.
در قرون بعد اروپاییها، از جمله ایرلندیها، آلمانیها و آمریکاییها برای مشروعیت بخشی به جنگهای خود به این روش متوسل شدند تا با تبلیغات و بزرگنمایی وقایع غرور و روحیه ملی شهروندانشان را افزایش دهند و شانس پیروزی خود در جنگ را بالا ببرند. در این میان اما انقلاب فرانسه و فراگیر شدن رسانههای جدید، رادیو و تلویزیون، به نقطه عطف پروپاگاندا تبدیل شد تا آنجا که برخی از محققان، مباحث سوادرسانه را که نخستینبار در دهه30 و در آمریکا و بریتانیا مطرح شد، نتیجه مستقیم پروپاگاندای جنگی آن دوره میدانند.