• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224009
+
-

ایجاد فضای سبز 7هکتاری در جنوب غرب پایتخت

معاون فنی و عمران شهرداری تهران در صحن پارلمان شهری گزارشی از آخرین وضعیت پروژه بزرگراه یادگار امامره ارائه داد

گزارش
ایجاد فضای سبز 7هکتاری در جنوب غرب پایتخت

زینب زینال زاده-روزنامه‌نگار

تشریح آخرین وضعیت پروژه بزرگراه یادگار امام(ره) توسط هادی حق‌بین، معاون فنی و عمران شهرداری تهران، دستور جلسه دیروز (11اردیبهشت) شورای شهر بود. براساس گفته‌های حق‌بین در فرآیند اجرای پروژه شاخه غربی بزرگراه یادگار امام(ه) نیاز است تعدادی از درختان جابه‌جا شود که این کار با مصوبه شورا و کمیسیون ماده 7و در فصل مناسب صورت می‌گیرد. همچنین ایجاد فضای سبز 7هکتاری در حاشیه حدفاصل میدان جی تا میدان فتح (جنوب غرب پایتخت) در دستور کار قرار دارد و پس از اتمام پروژه حتما شهروندان می‌توانند شاهد فضای سبز زیبایی در حاشیه بزرگراه یادگار امام(ره) خواهند بود.

کاهش بار ترافیک
ترافیک معضل حل نشده تهران است که این روزها در شرق و غرب، شمال و جنوب پایتخت شاهد آن هستیم و مدیریت شهری سعی دارد با ایجاد تقاطع‌های غیرهمسطح و تکمیل پروژه‌های بزرگراهی، گردش‌های اضافی را در سفرهای درون‌شهری کاهش دهد و گره از مشکل ترافیک باز کند. میدان فتح از معبرهای اصلی و پرتردد جنوب غرب تهران محسوب می‌شود که ترافیک آن اسباب نارضایتی شهروندان بوده و هست. اجرای شاخه غربی بزرگراه یادگار امام(ره) قطعا این مشکل را حل می‌کند. آنطور که معاون فنی و عمران شهردار تهران عنوان کرد: «پروژه ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) در بخش پادگان جی و اراضی مربوط به آموزش و پرورش رفع معارض و توافقات نهایی با وزارت دفاع و ارتش هم انجام شده و ۷۰ درصد اراضی در اختیار شهرداری قرار گرفته است. تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه با توجه به موقعیت جغرافیایی، اثر فوق‌العاده‌ای بر ترافیک مناطق جنوبی و جنوب غربی پایتخت خواهد داشت. این طرح سخت و پیچیده و طاقت‌فرسا از ۱۰ سال پیش کلید خورد، اما متوقف شد و امیدواریم پس از سال‌ها انتظار مردم حلاوت اجرا و بهره‌برداری از این طرح را بچشند.»

تمهیدات ترافیکی در میدان جی
کارگاه عمرانی پروژه بزرگراه یادگار امام(ره) سه‌شیفته فعال است. هادی حق‌بین با اشاره به این موضوع تأکید کرد: «حدود 40درصد پروژه یادگار امام(ره) در میدان جی قرار دارد و برای تسریع فرآیند تکمیل پروژه نیاز است میدان جی مسدود شود. طرح‌هایی برای انجام این کار پیش‌بینی شده است که در شورای تامین مطرح می‌کنیم و امیدواریم هفته آینده این مجوز را دریافت کنیم. گرچه عبور و مرور شهروندان تا حدود زیادی دچار مشکل خواهد شد، اما با تلاش شبانه‌روزی (فعال بودن کارگاه در 3شیفت) سعی می‌کنیم پروژه تکمیل و میدان جی از انسداد خارج شود.» به‌گفته حق‌بین درصورت ‌موافق نبودن شورای تامین با انسداد میدان جی، طرح ابتر خواهد ماند.

جزئیات پروژه
به‌گفته معاون فنی و عمران شهردار تهران، پروژه بزرگراه یادگار امام(ره) در میدان فتح 3 سطحی است و یک تونل ۳۵۰ متری در پروژه پیش‌بینی شده است. او در تشریح سایر جزئیات هم عنوان کرد: «تکنیک ساخت در 2 دهانه تونل پیش‌تنیده است و به همین دلیل زمان بیشتری برای اجرا نیاز دارد. به هر حال پیش‌بینی می‌کنیم بخشی از این پروژه که ترافیک قابل توجهی را از میدان فتح برطرف می‌کند، طی 6‌ ماه آینده تکمیل و به‌تدریج بهره‌برداری شود.»

اختصاص اعتبار برای معارضان
معاون فنی و عمران شهردار تهران در ادامه گریزی به فاز دوم بزرگراه شهید بروجردی زد و گفت که عملیات اجرایی این فاز در حال انجام است. او عنوان کرد: «هرچند پیشرفت پروژه به‌دلیل وجود چند معارض کند شده است، اما اعتبار رفع معارض در اختیار منطقه قرار گرفته و پس از رفع معارضان (یک پلاک 27ورثه دارد)، طرح سرعت بیشتری خواهد داشت و امیدواریم تا پایان سال به نتایج خوبی برسیم. به هر حال برای رفع معارضان به یک‌ماه و رفع مشکلات تاسیسات هم به 2 ماه زمان نیاز داریم و پس از آن عملیات عمرانی اجرایی می‌شود.»

تکمیل پروژه‌های رها شده
فعالیت‌های گسترده معاونت فنی و عمران، توسعه زیرساخت‌ها و بخشی نیز کمک به تسهیل روند مناقصات است. هادی حق‌بین با بیان این مطلب گفت: «هدف ما اجرای کدپروژه‌های زیرمجموعه معاونت است که بخشی مربوط به دوره قبل است که معطل مانده بود و کمک کردیم تا به سرانجام برسد.» آنطور که معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران می‌گوید: «آرماتورهای پل‌هایی که در دوره گذشته روی آنها خاک ریخته شده بود به سرقت رفته و تعدادی از شمع‌ها نیز معدوم شده است. امروز پروژه‌ای که زیر خاک بود به یکی از پروژه‌های بزرگ شهری تبدیل شده است.» این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر برنامه‌ای برای ساخت مجموعه‌های جدید نداریم، تأکید کرد: «ساخت پارکینگ‌ها را در دستور کار داریم و پارکینگ امیرکبیر در سال گذشته افتتاح شد و پارکینگ مینابی در منطقه 15و پارکینگ محله جوادیه هم به‌زودی افتتاح می‌شوند.» به‌گفته حق‌بین طی 2هفته آینده مسیر جدیدی از تقاطع بزرگراه شهید نواب- تندگویان بازگشایی خواهد شد.


جولان وانت‌بارها در محله جوادیه

ناصر امانی، در دویست‌و‌سی‌و دومین جلسه شورای شهر تهران گزارشی از محله جوادیه ارائه داد و گفت که وانت‌بارها در این محله جولان می‌دهند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه پارلمان شهری در تشریح موضوعات مربوط به بازدید اخیر خود از محله جوادیه به حریم راه‌آهن اشاره و عنوان کرد: «عبور راه‌آهن از این محله که هنوز هم ریل‌های آن روی زمین قرار دارد، تعداد زیادی از پلاک‌های حریم راه‌آهن را از توسعه و نوسازی محروم کرده است. ۴۴درصد از کالبد محله را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد و با وجود تسهیلات نوسازی به‌دلیل ریزدانگی و متراژهای کمتر از ۱۰۰مترمربع، تنها ۱۰۰پلاک پروانه نوسازی گرفتند و به همین دلیل، املاک رها شده زیادی در این محله به پاتوق معتادان تبدیل شده است.»

مسیر 2کیلومتری تا مترو
عضو شورای شهر تهران در جریان ارائه گزارش با بیان اینکه مردم برای رسیدن به ایستگاه مترو ناچارند 2کیلومتر مسیر را طی کنند، عنوان کرد که پله‌های پل جوادیه مکانیزه نیست و افراد سالمند و بیماران نمی‌توانند به راحتی از پل تردد کنند. امانی در ادامه به حضور اتباع هم اشاره کرد و گفت: «حدود۶۰درصد از ساکنان را اتباع تشکیل داده اند. دستمزد پایین اتباع، موجب بیکاری ساکنان شده و حداقل۳۰درصد دانش‌آموزان محله را اتباع تشکیل می‌دهند.»

توسعه بساط‌گستری
حضور گسترده وانت بارها، دستفروش‌ها و... دغدغه مردم است. امانی به این موضوع اشاره و عنوان کرد: «هنگام ظهر و عصر آنقدر بساط‌گستری در معابر توسعه می‌یابد که شهروندان نمی‌توانند راه بروند و ضرورت دارد خدمات شهری تدابیری برای جمع‌آوری و ساماندهی آنها بیندیشد.»

کشتارگاه در میدان بهمن
در میدان بهمن یا همان کشتارگاه، قصابی‌های زیادی وجود دارد که گوسفندان را عصرها ذبح می‌کنند و بوی تعفن و وجود جانوران موذی سبب شده که شرایط غیرقابل تحمل باشد. امانی با بیان این مطلب تأکید کرد: «در حاشیه خیابان دشت آزادگان، قصابی‌های زیادی وجود دارد که پس از ذبح گوسفندان به‌دلیل رعایت‌نکردن نظافت و بهداشت، بوی تعفن و وجود جانوران موذی شرایط یک پیاده‌روی 3 متری را غیرقابل تحمل کرده است.»

اهم مطالبات مردم
ناصر امانی در نهایت مطالبات شهروندان را اینگونه بیان کرد:
  ساماندهی اتباع بیگانه و جلوگیری از ورود آنان به محله‌های قدیمی
   تعیین تکلیف ریل‌های راه‌آهن
  تسهیل مقررات نوسازی بافت فرسوده، به‌ویژه برای واحدهای ریزدانه
   رفع سد معبر
   نوسازی مدارس دولتی
   احیا یا تغییر کاربری 2 سینمای قدیمی محله با هدف افزایش سرانه‌های فرهنگی
   مکانیزه کردن پله‌های پل جوادیه

مکث
آغاز ساماندهی بساط‌گستران


محمدامین سالاری‌پور، شهردار منطقه16 در صحن پارلمان شهری حضور داشت و پس از ارائه گزارش ناصر امانی، توضیحاتی درخصوص اقدامات صورت گرفته و برنامه‌های در دستورکار بیان کرد. او به موضوع رفع سد معبر اشاره کرد و گفت: «ساماندهی محدوده شوش با هماهنگی پلیس راهور برای رفع سد معبر وانتی‌ها آغاز شده است. در سطح منطقه، سد معبر صنفی زیادی نداریم. درباره آنچه بعضا به‌صورت مقطعی دیده می‌شود تذکرات لازم را می‌دهیم و با این موضوع برخورد می‌کنیم؛ اما برای سد معبر وانتی‌ها در محله خزانه و جوادیه کار آغاز شده ولی باید سرعت بیشتری بگیرد.»
شهردار منطقه درخصوص توسعه فضای سبز منطقه هم عنوان کرد: «در حوزه توسعه فضای سبز زمینی به مساحت ۲۲هزار مترمربع در علی‌آباد جنوبی تملک شده که به بوستان شهری تبدیل می‌شود و در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. اعتبار ریالی احداث این بوستان در سال‌جاری لحاظ شده که پس از طراحی امیدواریم عملیات اجرایی احداث را از خرداد ‌ماه آغاز کنیم.» او به بافت فرسوده هم اشاره کرد و گفت: «محله جوادیه ۳۰۰هکتار وسعت و ۵۰هزار نفر جمعیت دارد. با وجود اینکه بیش از ۴۰درصد بافت فرسوده دارد اما صدور پروانه در این محله، در مقایسه با سال1401 دو برابر شده و سال گذشته به 160پروانه رسیده است. پارکینگ زیرسطحی محله جوادیه تا پاییز سال‌جاری بهره‌برداری می‌شود.»  سالاری‌پور با بیان این مطلب تأکید کرد: «بوستان محله جوادیه به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد و با این اقدام بیش از 5 هزار مترمربع به سرانه فضای سبز اضافه خواهد شد. همچنین پارکینگ زیر سطحی در این محله پیش‌بینی شده است که در 6‌ماه نخست سال تکمیل می‌شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید