• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223909
+
-

دبیرکل جامعه صرافان ایران روند کاهش قیمت دلار را ادامه‌دار می‌داند

دلار روی شیب نزولی

گفت‌وگو
دلار روی شیب نزولی

مرضیه ثمره‌حسینی ؛ روزنامه‌نگار

دبیرکل جامعه صرافان ایران روند کاهش قیمت دلار را ادامه‌دار می‌داند و معتقد است که بازار ارز در روزهای آینده شاهد کاهش قیمت‌بیشتری خواهد بود. در روزهای اخیر روند قیمت دلار کاهشی بود و هر دلار آمریکا به حدود کانال ۵۰هزار تومان هم عقب‌نشینی کرد. کارشناسان این حوزه معتقدند که ریزش قیمت دلار ادامه‌دار است و از همین‌رو است که خرید دلار با قیمت‌های بالا دیگر به‌صرفه نیست و بسیاری در انتظار کاهش قیمت آن هستند.
به گزارش همشهری، کارشناسان اقتصادی معتقدند که مداخلات هوشمندانه در بازار ارز تهران و دوبی و همچنین نمایش اقتدار نظامی ایران موجب شد که درگیری نظامی تأثیر آنچنانی بر افزایش نرخ ارز نداشته باشد و حتی روند نرخ ارز به‌عکس پیش‌بینی‌ها نزولی شود. دبیرکل جامعه صرافان ایران هم روند کاهش قیمت دلار را ادامه‌دار می‌داند و معتقد است که بازار ارز در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهد بود.
فرهاد رمضان با تأکید بر نقش مؤثر سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل بازار ارز در داخل کشور به همشهری می‌گوید: بعد از اجرای سیاست‌هایی که بانک مرکزی با شروع سال جدید در پیش گرفته بود، از چهارشنبه هفته گذشته شاهد بودیم که قیمت ارز در بازار غیررسمی و آزاد شروع به ریزش کرد.
رمضان ادامه می‌دهد: درحالی‌که در روزهای اخیر کاهش چشمگیری را در قیمت‌های بازار غیررسمی کشور شاهد بودیم، هر برگ اسکناس‌های دلار، درهم و یورو به‌عنوان ارزهای پرتقاضا هرروزه توسط مرکز مبادله ارز و طلا معامله می‌شود. در بازار حوالجات ارزی یا همان بازار نیما نیز همین شرایط را شاهدیم؛ به‌طوری‌که کماکان نرخ ارز تخصیصی بانک مرکزی برای واردات انواع کالاها در محدوده ۳۷هزار و ۵۰۰تومان نوسان دارد.

ریزش ادامه‌دار قیمت‌ دلار
دبیرکل جامعه صرافان ایران درباره دلایل ریزش قیمت دلار در روزهای گذشته می‌گوید: با سیاست‌های بانک مرکزی در حوزه اطلاع‌رسانی و همچنین سیاستگذاری‌هایی که از دی‌ماه و بهمن‌ماه سال گذشته در پیش گرفته بود، با ورود مرکز مبادله ارز و طلای ایران به حوزه تامین اسکناس بازار و عرضه ارزهای حواله‌ای بانک مرکزی که منشا آن شرکت‌های صادرات‌محور بودند، قیمت در بازار غیررسمی دلار با کاهش چشمگیر مواجه شد و بنا بر نظر تحلیل‌گران و فعالان بازار ارز، این رویه ادامه دارد.
رمضان ادامه‌ می‌دهد: ازآنجاکه بازار ارز و طلا تقریبا یکدیگر را همپوشانی می‌کنند و تأثیرگذاری آنها بر یکدیگر دوطرفه است، مزایده‌های هفتگی‌ای که در مرکز مبادله درخصوص عرضه سکه و شمش طلا انجام می‌شود می‌تواند به میزان بسیار مؤثری جلوی ‌التهابات و انتظارات تورمی در بازار ارز را بگیرد. از طرفی همان‌طور که اشاره شد در بازار نیما هم میانگین قیمتی ارزهای تخصیصی بانک مرکزی به شرکت‌های واردکننده ۳۷هزار و ۵۰۰تومان است؛ بنابراین قاعدتا باید قیمت کالا و خدمات نشأت‌گرفته از این قیمت باشد؛ درنتیجه قیمت‌های بالاتر از این نمی‌تواند پذیرفته باشد و قاعدتا قیمت‌ها خود را با نرخ‌های بانک مرکزی هماهنگ می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال آهنگ کاهش قیمت ارز و خروج از التهابات هیجانی را شاهد باشیم.

ارز دولتی عرضه نمی‌شود
دیروز  هر برگ اسکناس دلار در مرکز مبادله ارز و طلا ۴۴هزار و ۳۱۴تومان، هر یورو ۴۷هزار و ۴۲۳تومان و هر درهم ۱۲هزار و ۶۶تومان معامله شد. در بازار نیما هم هر دلار ۴۱هزار و ۳۷۶تومان، هر یورو ۴۴هزار و ۲۷۹تومان و هر درهم ۱۱هزار و ۲۶۶تومان بود. دلار در بازار آزاد هم تا لحظه تنظیم این گزارش با نرخ ۶۰هزار تومان خریده و با نرخ ۶۱هزار تومان فروخته شد.
دبیرکل جامعه صرافان ایران در مورد وضعیت خرید و فروش دلار در بازار می‌گوید: در حال حاضر عمده سهمی که از تامین ارز در بازار انجام می‌شود، ارزهایی است که شرکت‌های وارداتی آن را از طریق سامانه رسمی بانک مرکزی به شکل حواله دریافت می‌کنند. علاوه‌برآن، کسانی مانند مسافران، بیماران و دانشجویان که نیاز به ارزهای خدماتی دارند، می‌توانند ارز دولتی را از مرکز مبادله دریافت کنند. اما درباره آمار فروش ارز، باید گفت این موضوع تابع بازار است و با آهنگ کاهش قیمتی که شروع شده است فعلا باید منتظر باشیم و بعد از آن شاید بشود در یک بازه زمانی بیشتر دراین‌باره تحقیق کرد و آمار ارائه داد.
رمضان در پاسخ به اینکه آیا مردم می‌توانند از طریق صرافی‌ها ارز دولتی خریداری کنند، بیان می‌کند: خیر، در حال حاضر فقط شرکت‌های حقوقی یا شرکت‌هایی که مجوز دریافت ارزهای حواله‌ای دارند می‌توانند درخواست خود را روی سامانه نیما بارگذاری کنند و شرکت‌های صرافی به آنها ارز تخصیص دهند؛ اما در مورد افرادی که بخواهند اسکناس دلار به نرخ دولتی تحویل بگیرند، حدود یک‌ماه است که بانک مرکزی تغییر سیاست و رویه داده و فعلا سیاستی برای عرضه ارز دولتی ندارد و هنوز هم دستورالعمل جدیدی برای تامین و تخصیص ارزهای دولتی به صرافی‌ها ابلاغ‌نشده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید