• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223448
+
-

ساماندهی چرخی‌ها با همراهی پلیس راهور

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران، عملیات انضباط شهری جدید را تشریح کرد

زینب زینال‌زاده؛ روزنامه‌نگار

دستفروشی، معضلی که پس از ترافیک و آلودگی هوا به چالش بزرگ کلانشهر تهران تبدیل شده است. دستفروشی از هر نوعی اعم از ثابت و سیار جزو مشاغلی هستند که نیاز به ساماندهی دارند. در ادوار گذشته رهاشدگی این موضوع سبب شده تا معابر در قرق این صنف قرار گیرد و وضعیت آشفته چهارراه ولیعصر و... نتیجه همین سیاست و رویکرد است. ایجاد سد معبر توسط دستفروشان سبب بروز اختلال در عبور و مرور عابران پیاده و خودروسواران می‌شود و ازاین‌رو ساماندهی و نظم‌بخشی به وضعیت دستفروشان مطالبه شهروندان بوده و هست. در این دوره مدیریت شهری اهتمام ویژه‌ای به موضوع دستفروشان داشته است. به‌گونه‌ای که هم مطالبه شهروندان را پاسخ دهد و هم باتوجه به شرایط اقتصادی، معیشت دستفروشان دچار مشکل نشود. نخستین گام صدور مجوز مشاغل سیار در درگاه ملی بود. در واقع با این کار مدیریت شهری به این مشاغل رسمیت بخشید و از این طریق تلاش کرد تا متقاضیان مشخصات خود را در درگاه ملی ثبت و پس از شناسایی آنها، برنامه‌ریزی برای خدمت‌رسانی به این افراد به صورت اصولی و درست انجام شود. ساماندهی مشاغل سیار و چرخی‌ها با همراهی پلیس راهور گام دیگری است که توسط مدیریت شهری برداشته شد. مسعود رنجبریان، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران در ادامه عملیات ساماندهی را تشریح کرده است.

برخورد با سد معبر برابر ماده 55
شهر متعلق به شهروندان است و هیچ‌کسی حق ندارد در راستای منافع خود حقوق سایر مردم را نادیده بگیرد. مدیریت شهر به‌عهده شهرداری است و برابر ماده55 قانون شهرداری‌ها نیروهای این نهاد می‌توانند با کسانی که تحت عناوین مختلف حقوق شهروندان را نادیده می‌گیرند، برخورد کند. نمونه بارز آن دستفروشی است؛کسانی که بخشی از معابر عمومی مانند پیاده‌راه‌ها را اشغال و محل عبور و مرور عابران پیاده را مسدود می‌کنند، یا اصنافی که با قرار دادن لوازم و محصولات خود در پیاده‌راه مسیر تردد شهروندان را می‌بندند. طبق این ماده قانونی شهرداری وارد عمل می‌شود و در راستای صیانت از حقوق شهروندی با متخلفان برخورد می‌کند. ساماندهی دستفروشان هم با استناد به همین ماده قانونی انجام می‌شود که مدیریت شهری دوره ششم با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کند.

نظم‌بخشی مشاغل سیار
برخی دستفروشان  ثابت هستند و  بساط خود را در معابر عمومی پهن می‌کنند؛ اما در مقابل دستفروشانی هم هستند که از وسایل نقلیه مانند خودرو و موتورسیکلت و حتی چرخ‌دستی استفاده می‌کنند. برابر قانون شهرداری اجازه برخورد با وسایل نقلیه موتوری را نداریم و ازاین‌رو در نظم‌بخشی به مشاغل نیاز به همراهی پلیس راهور  است. نبود این همکاری باعث شد تا در ادوار گذشته ساماندهی مشاغل سیار محقق نشود؛ اما در این دوره هم‌افزایی میان پلیس راهور و شهرداری تهران ایجاد و طرح انضباط شهری با محوریت مشاغل سیار عملیاتی شده است.

هدف‌گذاری در 12منطقه
انضباط شهری سد معبر سیار ازجمله وانتی‌ها و چرخی‌ها در ۱۲منطقه تهران با مشارکت پلیس راهور تهران عملیاتی شده است. براساس وظایف ذاتی و مأموریتی این شرکت و در راستای درخواست شهروندان برای جلوگیری از مزاحمت‌های شغلی و سد معبر سیار ازجمله وانتی‌هایی که معمولا با حضورشان باعث انسداد خیابان‌ها و معابر می‌شوند، عوامل انضباط شهری در مناطق با مشارکت پلیس راهور به پاکسازی معابر و رفع سد معبر سیار یا پارک ممنوع، پارک دوبله  اقدام می‌کنند.

جریمه راهور برای متخلفان
پس از تعطیلات نوروز، ۲۶۲مورد رفع سد معبر سیار با مشارکت یگان عملیات راهور تهران انجام شد و علاوه بر اعمال جریمه برای سد معبر‌کنندگان سیار، ۳دستگاه خودروی متخلف نیز توسط پلیس به پارکینگ منتقل شده است. در طرح ساماندهی چرخی‌ها ۹۹نفر از نیروهای اجرایی معبربان، ۲۸دستگاه خودرو و ۳۱نفر از نیروهای یگان عملیات راهور تهران حضور دارند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید