• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 2 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223006
+
-

آبیاری درختان شهر با پساب تصفیه‌شده

آغاز لوله‌گذاری برای انتقال پساب در صدوهفدهمین پویش امید و افتخار

امید و افتخار
آبیاری درختان شهر با پساب تصفیه‌شده

محمد سرابی-روزنامه‌نگار

گرمای هوا از نخستین روز‌های اردیبهشت شروع شده است. تابستان امسال با کمبود آب همراه است، ولی باید فضای سبز شهر را حفظ کرد. در صدوهفدهمین پویش امید و افتخار که به بهره‌برداری همزمان از 27پروژه‌ منطقه2 شهرداری تهران اختصاص داشت، بخشی از پروژه انتقال و تصفیه پساب مناطق مسکونی شهر برای استفاده در آبیاری فضای سبز اجرا شد.
صبح روز شنبه، لوله‌گذاری انتقال پساب تصفیه‌خانه شهرک قدس به 18مخزن بتنی با حضور مدیران شهری در پارک پردیسان آغاز شد. در این طرح، آب با استفاده از لوله پلی‌اتیلن با قطر نیم متر و طول حدود 5کیلومتر از شهرک قدس به مخزن موجود در بزرگراه نیایش منتقل می‌شود. در کنار این مخزن، در جنوب بزرگراه آیت‌الله رفسنجانی یک تصفیه‌خانه درحال ساخت است که از آن برای تصفیه مجدد پساب به‌ کار گرفته خواهد شد. در فاز دوم، آب از مخزن نیایش به مخزن بوعلی انتقال خواهد یافت و در چند مخزن با ظرفیت 2هزار مترمکعب ذخیره می‌شود. فاز اول این پروژه به طول ۹کیلومتر در شهریور‌ماه با تأمین 4میلیون مترمکعب پساب به بهره‌برداری می‌رسد و در 2سال آینده با این روند می‌توان به ۹میلیون مترمکعب پساب در منطقه۲ دست پیدا کرد.

ایجاد 50هزار هکتار کمربند سبز
معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران در صدوهفدهمین پویش امید و افتخار گفت: پویش امید و افتخار از مرداد1401 شروع شد و تا دهه فجر سال گذشته به 100مورد رسید و اکنون در صدوهفدهمین پویش قرار داریم که نشانه خدمت و زحمت و تلاش است. اگر این خدمات کنار هم قرار نمی‌گرفتند، آثار نامطلوب آن را در شهر می‌دیدیم. این نشان می‌دهد تلاش‌ها در حال انجام است و در آینده با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و تلاش بیشتر ادامه پیدا می‌کند.
حسین نظری گفت: امسال نیز بوستان‌های جدید مادر و کودک ایجاد می‌شود و تملک باغ‌ها در محلات کمتربرخوردار را نیز در دست اقدام داریم. امسال بیش از ۲هزار هکتار کمربند سبز اضافه خواهیم کرد و به این ترتیب، از ۵۰هزار هکتار پیش‌بینی‌شده عبور می‌کنیم. وی افزود: در زمینه نوسازی ناوگان پسماند ۱۴پیمانکار به‌صورت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دست‌اندرکارند که پس از احراز شرایط و تأیید آنها کارشان تجهیز و خرید ماشین‌آلات‌ است و اکثر آنها خرید‌ها را انجام داده‌اند. این مسئله در حال تکمیل است.

تکمیل تدوین طرح جامع آب خام شهر تهران
رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در مراسم افتتاح و بهره‌برداری از ۲۷پروژه شهری منطقه۲ از تکمیل تدوین طرح جامع آب خام شهر تهران در سال‌جاری خبر داد.
مهدی پیرهادی گفت: تدوین طرح جامع آب خام شهر تهران موضوع مهمی بود که برای آبیاری فضای سبز و مدیریت آن ضرورت داشت و تدوین این طرح جامع در سال‌جاری تکمیل می‌شود. او افزود: برای سال۱۴۰۳ در حوزه آب و پساب و رواناب بیش از ۳هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است که این بودجه غیراز توسعه فضای سبز و ایجاد بوستان‌هاست. بعد از انقلاب ۳۱برابر توسعه فضای سبز و ایجاد بوستان‌ در شهر تهران داشتیم‌. پیرهادی گفت: تملک ۲۰باغ برای اضافه شدن به فضای سبز شهر تهران در برنامه است. همچنین در سال گذشته 2میلیون و 500هزار اصله درخت غرس شده است.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه با همکاری دانشگاه‌ علم و صنعت، در ۱۵‌ماه آینده سیاهه انتشار جدید در حوزه آلودگی هوا منتشر می‌شود گفت: برقی‌سازی‌ خودروها، اتوبوس و تاکسی‌های برقی قطعا به آلودگی هوا کمک می‌کند. در این مدت تخریب‌هایی انجام شده که البته مدیران شهری باید به اقدامات سازنده و مفید خود ادامه دهند و به تخریب‌ها در زمینه برقی‌سازی‌ ناوگان توجهی نکنند.

رفع گره‌های ترافیکی
شهردار منطقه۲ تهران از بهره‌برداری ۲۷پروژه با اعتبار بیش از ۵۰۰میلیارد تومان در این منطقه خبر داد و گفت: در طول یک‌سال گذشته، افتتاح‌هایی در منطقه انجام شد. در حقیقت، ۱۰پویش امید و افتخار با مشارکت منطقه۲ برگزار شد و پروژه‌های مختلفی در حوزه خدمات شهری، عمرانی، اجتماعی و فرهنگی به بهره‌برداری رسید، اما برخی از آنها به‌درستی برای مردم تبیین نشد.
مهدی صالحی ادامه داد: در حوزه ترافیک در توسعه حمل‌ونقل عمومی و اصلاح هندسی معابر اقدامات خوبی انجام شد، به شکلی که غیراز نوسازی ایستگاه‌ها، ناوگان اتوبوسرانی با ۳۵دستگاه اتوبوس جدید نوسازی شد و این روند ادامه پیدا خواهد کرد. همچنین اصلاح هندسی میدان‌های شهید تیموری، صنعت و کوثر انجام شد که مورد رضایت شهروندان قرار گرفت و ۲۵گره‌ ترافیکی‌ محلی رفع شد. شهردار منطقه۲ تأکید کرد: اسکان کارگری در منطقه، احداث و نصب المان‌های زیباسازی و همچنین اصلاحاتی در حوزه زیباسازی در محور ستارخان ازجمله اقداماتی بود که در حوزه خدمات شهری منطقه۲ انجام شد. احداث سوله ورزشی پونک نیز ازجمله مطالبات چندین‌ساله اهالی محل بود که انجام شد و در 5نقطه، نوسازی مجموعه‌های ورزشی پیگیری شد.
صالحی با اشاره به اینکه در حوزه فنی- عمرانی ۸۹هزار تن آسفالت در معابر و شبکه‌های بزرگراهی منطقه۲ ریخته شده اضافه کرد: امسال نیز موضوع آسفالت‌ریزی با شدت بیشتری پیگیری خواهد شد. از سوی دیگر در منطقه، 9کیلومتر نهر و ۲۹کیلومتر معبر به همراه 5بوستان مناسب‌سازی‌ شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید