• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 2 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223001
+
-

جشن سلامت در بوستان لاله

در هفته سلامت بیش از 1600برنامه،پیش‌بینی و نمایشگاه «سلامت شهر» در بوستان لاله دایر شده است

در شهر
جشن سلامت در بوستان لاله

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

هفته سلامت با شعار «حال خوب، ساختنی است» در تهران آغاز شده و تا جمعه (7اردیبهشت) ادامه دارد؛ هفته‌ای که قرار است مدیریت شهری فرهنگ سلامت را در میان شهروندان ترویج و توسعه دهد. در این میان شهرداری تهران به سلامت معلولان هم توجه داشته است و به‌گفته‌ حمید صاحب، مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران، معلولان به‌دلیل محدودیت‌هایی که دارند عمدتا امکان تردد در بیرون از خانه برای‌شان فراهم نیست و در این مورد با سختی مواجه هستند. در هفته سلامت، ویژه‌برنامه دورهمی بزرگ برای معلولان پیش‌بینی شده است که 4هزار معلول همراه با خانواده های‌شان در آن حضور خواهند داشت تا ساعات خوشی را کنار هم سپری کنند.

ساخت «حال خوب» برای پایتخت‌نشینان

با توجه به شعار امسال هفته سلامت، شهرداری تهران تلاش می‌کند در راستای تحول و ایجاد حال خوب شهروندان گام‌های مؤثری بردارد؛ چرا که براساس گفته‌های حمید صاحب در حوزه سلامت پیگیری مسائل بهداشت و درمان، وظیفه سازمان بهداشت و درمان است و اصل حوزه سلامت مسائل فرهنگی و اجتماعی است که در شهرداری محقق می‌شود. از این‌رو مدیریت شهری با تدابیری که در حوزه سلامت اتخاذ می‌شود به‌دنبال ایجاد حال خوب برای پایتخت‌نشینان است. همچنین آنطور که مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران می‌گوید: «در ادوار گذشته موضوعاتی همچون آموزش و توجه به سلامت شهروندان امری فانتزی‌ بود، اما در این دوره مدیریت شهری سلامت شهروندان را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها پیگیری می‌کند. به‌گونه‌ای که امروز نقش ۷۵درصدی در آموزش فرهنگ سلامت داریم.»


اضافه وزن 48درصد دانش‌آموزان
کم‌تحرکی دانش‌آموزان سبب اضافه وزن آنها شده است؛ موضوعی که بارها مسئولان حوزه بهداشت درباره آن هشدار و مدیرکل سلامت شهرداری تهران هم در این خصوص آماری ارائه داده و گفته است که اکنون شاهد هستیم 48درصد از کودکان و دانش‌آموزان تهران اضافه وزن دارند و به‌اصطلاح چاق هستند. این آمارها نشان می‌دهد که کودکان و دانش‌آموزان چاق در معرض بیماری‌های مختلف مانند دیابت‌ و مشکلات قلبی و عروقی قرار دارند. برای کاهش وزن این افراد برنامه‌ای با محوریت فعالیت‌های ورزشی و آموزش مربوط به کاهش وزن داریم که با همراهی آموزش و پرورش اجرایی می‌شود. آنطور که صاحب عنوان می‌کند: «در برنامه‌های پیش‌بینی‌شده که در 600‌مدرسه اجرا می‌شود، دانش‌آموزان برای کاهش وزن با هم رقابت می‌کنند و در نهایت جایزه می‌گیرند.»

ترویج زندگی سلامت‌محور
بهبود کیفیت زندگی شهروندان، در اولویت اقدامات شهرداری تهران قرار دارد و در حوزه سلامت هم تلاش می‌کند با استفاده از ظرفیت سراهای محله، سازمان‌های مردم‌نهاد و گروه‌های جهادی، سبک زندگی سلامت‌محور را ترویج کند. به‌گفته مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران، «شهروندان از طریق انتخاب‌ها و کارهایی که می‌کنند، می‌توانند سبب ایجاد حال خوب یا بد شوند. وقتی تصمیم‌گیری‌ها عقلانی باشد قطعا حال شهروندان خوب خواهد بود و از این طریق شاهد نشاط اجتماعی خواهیم بود. پس با آموزش زندگی سالم می‌توان به شهروندان در ایجاد حال خوب و نشاط اجتماعی کمک کرد.» در راستای همین رویکرد 1604 برنامه پیش‌بینی شده که به‌مدت یک هفته در مدارس، محله‌ها و مناطق اجرا می‌شوند. البته 25برنامه قله‌ای است که نمایشگاه سلامت شهر نمونه بارز این برنامه است.

خدمت‌رسانی در 80غرفه
امسال برای نخستین بار نمایشگاه بزرگی با عنوان سلامت شهر در بوستان لاله دایر شده است. به‌گفته حمید صاحب، حدود 5هزار متر فضای نمایشگاهی است که 80غرفه دارد و تمام سازمان‌های حوزه سلامت در این نمایشگاه حضور دارند و به شهروندان خدمات آموزشی و پیشگیرانه ارائه می‌دهند. علاوه بر آن 123غرفه با عنوان «حال خوب» هم در نقاط پرتردد شهر ازجمله میادین دایر شده است که خدماتی چون مشاوره، تست فشار و قند خون وترویج فرهنگ سلامت ارائه می‌دهد. پیش‌بینی غرفه ویژه مادر و کودک هم اقدام ابتکاری است که در نمایشگاه سلامت شهر و ایستگاه‌های حال خوب انجام شده است.

جشنواره‌های مفرح و متنوع
در هفته سلامت جشنواره‌های مفرح و متنوعی پیش‌بینی شده است. صاحب در تشریح برخی از این جشنواره‌ها گفت: «جشنواره‌های حال خوب مادری، حال خوب جوانان، حال خوب سالمندی و حال خوب معلولان، پیش‌بینی شده است که جشنواره حال خوب سالمندی در منطقه18، حال خوب جوانی در منطقه14، حال خوب معلولان در مناطق 10 و 21 و حال خوب مادری هم در منطقه4 اجرا می‌شود. همچنین برای ترویج فرهنگ غذای سالم، دورهمی‌های بزرگ خانوادگی با محوریت جشنواره غذای مادر و دختر و پدر و پسر در بوستان‌ها و مناطق برگزار خواهد شد



مسابقه جذاب مثبت 100گرم
مسابقه «مثبت ۱۰۰گرم» هم اقدام جالب و جدیدی است که به همت مدیریت دوره ششم در هفته سلامت برگزار می‌شود. مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران ادامه ‌می‌دهد: «سال گذشته این مسابقه با حضور 300نفر از افرادی که حتی 100گرم اضافه وزن داشتند برگزار شد و مورد استقبال قرار گرفت. امسال سعی داریم با توجه به مضرات اضافه وزن و چاقی، مسابقه مثبت ۱۰۰گرم را در شهر تهران  اجرایی کنیم تا همه شهروندان بتوانند در آن شرکت و برای کاهش وزن با هم رقابت کنند.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید