• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 2 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223007
+
-

سیاسی‌کاری با درختان

اصل ماجرا
سیاسی‌کاری با درختان

مهدی اسماعیل‌پور؛ روزنامه‌نگار

بعد از فروکش‌کردن جاروجنجال‌های مربوط به ساخت مسجد قیطریه که البته بیشتر آن حاصل جریان‌سازی‌ و غوغاسالاری رسانه‌ای و در ادامه موج‌سواری برخی افراد و رسانه‌های خاص با هدف کوبیدن و تصفیه‌حساب‌های سیاسی با شهرداری تهران بود، این‌بار هم با سوءاستفاده از حساسیت جامعه و افکار عمومی نسبت به موضوع درختان، یک سناریوی تازه علیه شهرداری تهران طراحی و اجرا شده است. اگر نیت و هدف منتشر‌کنندگان این خبر خیر بود، فقط با یک بررسی و پیگیری ساده می‌توانستند به صحت و سقم ماجرا پی ببرند؛ اما ظاهرا اهداف و برنامه‌های دیگری جز دغدغه‌های زیست‌محیطی پشت این مدل خبررسانی و خبر‌سازی با محوریت درختان شهر تهران خوابیده است، آن هم درست در روزی که 27پروژه در منطقه2 به بهره‌برداری رسید!

ادعای قطع گسترده درختان بوستان ستارخان!
ماجرا از این قرار است که صبح دیروز یکی از سایت‌های خبری اغلب منتقد و مخالف شهرداری تهران مدعی قطع درختان ضلع شمال‌شرقی پارک ستارخان در مجاورت خیابان نازگل شد و به نقل از یک شهروند از تخریب محدوده‌ای بالغ بر ۲۰۰مترمربع در این بوستان خبر داد. در این رابطه حتی تصویری مجهول در فضای مجازی منتشر شده است که مثلا نشان از قطع تعداد قابل توجهی از درختان پارک ستارخان دارد.
در بخشی از این خبر که در ادامه دیگر سایت‌های خبری هم عین آن را کپی و منتشر کرده‌اند، آمده است: «به‌گفته شاهدان، شهرداری حتی از نصب یک تابلو یا بنر برای اطلاع‌رسانی به شهروندان در این خصوص هم دریغ کرده است تا حساسیتی در ساکنان محله ایجاد نکند. صرفا نصب داربست و خط‌کشی برای خاک‌برداری و اجرای پروژه‌ای نامشخص انجام گرفته است.»

سیاسی‌کردن درختان
در همین رابطه مهدی بابایی، عضو کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر، با انتقاد از تلاش برای سیاسی‌کردن درختان شهر تهران گفت: «این شائبه را که آقای زاکانی با درختان مشکلی دارد قبول ندارم و منتقدان قصد سیاسی‌کردن ماجرا را دارند. برای جابه‌جایی درخت، درخواست‌ها به کمیسیون ماده7 ارجاع می‌شود و باید از این طریق این موضوع را پیگیری کنیم. با وجود این الان فصل جابه‌جایی درخت تمام شده است و علت این موضوع روشن نیست.»

کاشت 4هزار هکتار درخت در سال گذشته
بابایی با اشاره به آمار و ارقام مربوط به کاشت درخت توسط شهرداری تهران در سال گذشته افزود: «شهرداری تهران در سال گذشته 4هزار هکتار درخت کاشت. وقتی 4هزار هکتار درخت‌کاری فقط در یک سال در پایتخت انجام می‌شود، این را که شهردار تهران با درختان مشکل دارد قبول نمی‌کنم.
عضو کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر در ادامه تاکید کرد: «باید موضوع را بررسی کرد و اینکه عکسی بفرستند و از موضوعی خبر بدهند، دلیلی برای قطع درختان نیست.»

جابه‌جایی مخرن آب، نه قطع درختان
برخلاف خبرسازی صورت‌گرفته حتی یک درخت هم در این بوستان قدیمی و پررفت‌وآمد شهر تهران قطع یا جابه‌جا نشده است؛ اما اصل ماجرا چیست؟
قرار است در هر کدام از مناطق 22گانه شهر تهران یک بوستان دوستدار کودک ایجاد شود که در همین رابطه منطقه2 و بوستان ستارخان به‌عنوان طرح پایلوت انتخاب شده است و قرار شده پارک ستارخان با نصب برخی تجهیزات و المان‌ها به نخستین بوستان «دوستدار کودک» تبدیل شود. در همین راستا یکی از آسیب‌هایی که در این پارک شناسایی شده، مخزن آبی به عمق 2متر  است که در وسط میدان بوستان قرار گرفته و نیاز به جابه‌جایی دارد.

حصار کارگاهی برای جلوگیری از بروز حوادث ناگوار
پس از انتشار خبرها و تصاویری از بوستان ستارخان و ادعای قطع درختان در این بوستان قدیمی و پر رفت‌وآمد، شهرداری منطقه2 برای تنویر افکار عمومی و روشن شدن تمام ابعاد ماجرا، با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب قطع یا جابه‌جایی درختان در بوستان ستارخان، درخصوص جزئیات این ماجرا توضیحاتی ارائه کرد. در این اطلاعیه آمده است:«پیرو پیام منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی تحت عنوان قطع درختان بوستان ستارخان، ضمن تشکر از حساسیت و احساس مسئولیت شهروندان به اطلاع می‌رساند، اقدامات اجرایی در بوستان ستارخان به‌دنبال طرح مصوب احداث بوستان دوستدار کودک، با تغییر در طراحی و کارکرد المان‌های موجود در حال انجام است.»
در ادامه این متن آمده است: «در باز طراحی بوستان، احداث مخزن آب بتنی دفنی در بخشی از فضای مازاد بوستان پیش‌بینی شده که این طرح با هدف افزایش ایمنی بوستان برای گروه مخاطب و بهینه‌کردن مصارف منابع آبی با رعایت تمامی ضوابط اعم از حفظ و نگهداری درختان و عرصه‌های فضای سبز در دستور کار قرار گرفته است. از این‌رو نصب حصار کارگاهی به‌منظور حفظ حریم کارگاه و جلوگیری از بروز حوادث ناگوار صورت گرفته و هیچ‌یک از درختان داخل حصار جابه‌جا یا قطع نمی‌شود. لازم به ذکر است که پس از احداث مخزن، حصار مربوطه جمع‌آوری و مجدد در فضای بوستان در اختیار شهروندان محترم قرار خواهد گرفت.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید