• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 1 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 222930
+
-

10 نکته درباره لوزه سوم

لوزه سوم کف جمجمه و پشت بینی قرار دارد. بهترین زمان برداشتن لوزه‌ها درصورت مشکل‌ساز شدن تا 5سالگی است.

 بعضی‌ها با این بهانه‌ که لوزه‌ها خودبه‌خود به واسطه رشد بچه‌ها کوچک‌تر شده یا از بین می‌روند، کاری  انجام نمی‌دهند. شاید لوزه‌های بزرگ با بالا رفتن سن کوچک بشوند، اما عارضه‌هایش همیشگی است.

 از دردسرهایی که والدین چنین بچه‌هایی دارند تورم لوزه‌هاست، مربوط به وقتی که عفونت‌های مکرر به واسطه بیماری و... اتفاق می‌افتد؛ ضمن اینکه محیط لوزه‌ها مناسب برای رشد میکروب و باکتری است.

والدین چنین بچه‌هایی باید بدانند مواردی چون عوامل آلرژیک، استفاده از بعضی غذاها، دارو و شرایط ایمنی بدن نیز می‌توانند باعث تورم لوزه‌ها شوند.

 شاید سؤال کنید که از کجا بدانیم که این لوزه‌ها مشکل‌ساز می‌شوند یا نه؟ چون واقعا حتی ممکن است در برخی از بزرگسالان نیز، لوزه‌های متورم ایجاد مشکل نکنند. اگر تورم لوزه باعث اختلال در خواب و سختی در تنفس بشود یا گوش‌دردهای مکرر سراغ بچه‌ بیاید یا 4-3 بار در سال نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک به واسطه عفونت‌های چرکی و میکروبی در گلو داشته باشد، در این صورت باید نزد متخصص بروید.

 نکته بعدی آن است که تورم لوزه همیشه با جراحی درست نمی‌شود. گاهی وقت‌ها با دارو نیز مشکل حل می‌شود. کلا بیمار باید بتواند به راحتی از راه بینی نفس بکشد و شب‌ها نیز خواب راحتی داشته باشد.

شاید برای‌تان سؤال باشد که چرا 5سالگی بهترین زمان برای برداشتن لوزه سوم است؟ چون بهترین زمان جراحی قبل از شکل‌گیری فک بالا و در همان سنین 5 سالگی است، چرا که با اختلالات دندانی و فکی مواجه نخواهد شد. ولی بعد از 10سالگی، ضایعات و عوارض دهانی و فکی و اختلال رشد و... می‌تواند متوجه فرد شود.

 به‌گفته متخصصان، لوزه سوم تا  10سالگی کم‌کم تحلیل رفته و کوچک‌تر می‌شود، اما اگر نادیده گرفته شود باعث اختلالات رشدی و فک خواهد شد. البته منظور نادیده گرفتن لوزه سوم هنگام تولید اشکال در تنفس است.

 از دیگر عوارض درمان نشدن قطعی لوزه سوم درصورت نیاز، هم اختلال رشد فک است و هم بدشکلی صورت که می‌تواند برای فرد باقی بماند. به این منظور مراقبت‌ها و درمان‌های پزشکی باید تداوم پیدا کند که قطعا برای فرد و زندگی او مشکل ایجاد خواهد کرد.

زمان مورد نیاز برای درمان لوزه تا 10سالگی است؛ درصورتی که نیاز به جراحی وجود داشته باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :