• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 30 فروردین 1403
کد مطلب : 222768
+
-

بدون پشتوانه مطالعاتی نمی‌توان به شهروندان خدمات ارائه داد

بدون پشتوانه مطالعاتی نمی‌توان به شهروندان خدمات ارائه داد

دیروز (29فروردین  شهردار تهران در نخستین نشست شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی پژوهشی شهرداری تهران که باحضور مهدی پیرهادی، عضو شورای شهر، معاونان شهردار و رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی برگزار شد، گفت: «آرزوی قدیمی مدیران ارشد این بود که مرکز مطالعات بتواند به‌عنوان مغز متفکر شهرداری نقش‌آفرینی کند. بنابراین از ابتدای دوره ششم مدیریت شهری پیگیر احیای سطح نقش‌آفرینی مرکز بودیم و تلاش کردیم تا با آسیب‌شناسی بتوانیم کارکرد عملیاتی در سطوح بالاتری را برای مرکز مطالعات شهرداری پیدا کنیم.»

علیرضا زاکانی با تأکید بر تخصصی و پیچیده‌ بودن مجموعه اجرایی شهرداری تهران، عنوان کرد: «مدیریت شهری موظف است از ابتدای تولد تا مرگ شهروندان خدمتگزار آنان باشد. طبیعتا این مجموعه بدون پشتوانه مطالعاتی و پژوهشی نمی‌تواند خدمت‌رسان مناسبی باشد. موضوع فکر و تحلیل و اتکا به‌نظرات و اندیشمندان را باید در مجموعه مرکز مطالعات جست‌وجو کرد.»
سکاندار پایتخت با یادآوری اینکه برای ارتقای نقش‌آفرینی مجموعه مرکز مطالعات، شورای سیاستگذاری تشکیل شد، ادامه داد: «اعضای این شورا معاونان تخصصی شهرداری و متناظران آنها در مرکز مطالعات بودند و دبیر شورا هم رئیس مرکز مطالعات است. با تشکیل این شورا و حضور معاونان در آن، هم کسانی که به‌صورت عملیاتی در صحنه مشغول فعالیت هستند، حضور دارند و هم صاحب‌نظران و پشتوانه‌های فکری و نظری که ‌باید تولید فکر و اندیشه کنند.»
زاکانی نخستین گام این شورا را شناسایی نظام مسائل، مشکلات و سرفصل‌های هر بخش دانست و افزود: «پس از آنکه صورتی از موضوعات در حوزه‌های مختلف روشن شد، باید هیأت‌های اندیشه‌ورز تخصصی برای چاره‌جویی آن مطابق نیاز اقدام کنند. هیأت اندیشه‌ورز موظف است با مطالعات خود، چراغ راه آینده را روشن کند.»
او در ادامه خاطرنشان کرد که با تشکیل این شورا بتوان به‌صورت عملی، ارتباط منطقی و اجرایی مرکز مطالعات با نیازهای روز و واقعی شهرداری تهران را فراهم کرد و گفت: «مرکز مطالعات شهرداری باید بتواند همچون مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، راهنما و چراغ راه ما باشد.»
زاکانی در خاتمه ابراز امیدواری کرد: مرکز مطالعات بتواند با تغییر ساختار و پیوستگی ارتباط با مجموعه شهرداری، آثار بالاتری را در حوزه‌های مختلف اجرایی ایفا کند.

واگن‌های مترو، زمستان امسال از چین می‌رسند
شهردار تهران همچنین دیروز (29فروردین) پس از اتمام جلسه هیأت دولت، در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پرسش اصحاب رسانه پاسخ داد. موضوع واردات واگن‌های مترو و اختلافاتی که بین شهرداری و وزارت کشور وجود دارد. توسط خبرنگاران مطرح شد که علیرضا زاکانی در پاسخ گفت: «کارفرمای واردات واگن‌های مترو، وزارت کشور است که 1071دستگاه در 2 قرارداد برای واردات انجام شد. اما اختلاف نظرها در مورد تأیید بسته‌ ورودی از چین بود و اختلاف نظری در این‌باره وجود ندارد. به این قرارداد باید ظرف ۱۰روز پاسخ داده می‌شد اما طول کشید و مورد اعتراض مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران قرار گرفت اما به هر حال این کار انجام شد.»
علیرضا زاکانی به زمان واردات واگن‌ها هم اشاره و عنوان کرد که امسال واردات واگن‌ها انجام می‌شود و طی 4سال تمام می‌شود.
شهردار تهران درخصوص نصب دوربین روی لباس حریم‌بان و شهربان که پرسش خبرنگاران بود نیز گفت: «این اقدام برای سامان دادن و ایجاد شرایط مناسب صورت گرفته تا دستگاه‌های مسئول بتوانند نظارت بهتری داشته باشند.»
زاکانی همچنین درباره موضع شهرداری در انتخابات مجلس شورای اسلامی هم گفت که موضوع مجموعه ما در انتخابات پشتیبانی است. هم در دوره اول براساس ظرفیت‌ها و توان پشتیبانی کردیم و هم در دوره دوم این وظیفه را داریم. ظرفیت خود را برای حضور فعال در دوره اول به‌کار گرفتیم و در انتخابات دوره دوم هم که 21اردیبهشت برگزار می‌شود، از ظرفیت‌های خود استفاده می‌کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید