• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 29 فروردین 1403
کد مطلب : 222673
+
-

همیار پلیس باشید

یادداشت
همیار پلیس باشید

حامد فوقانی

زورگیران خشن بزرگراه صدر دستگیر شدند؛ همان هایی که صبح 21فروردین با قمه به راننده خودروی ال‌90 حمله‌ور شدند و گوشی او را به سرقت بردند. سرنخ اصلی دستگیری آنها هم، همان فیلمی بود که سرنشین یک‌خودروی دیگر با احتیاط از صحنه ضبط و منتشر کرده بود. اینکه در برخورد با گوشی‌قاپ‌ها و سارقان خیابانی چه اقدام قضایی باید صورت بگیرد، بحثش جداست اما دیده‌بانی و نحوه برخورد با چنین رخدادهای رعب‌آوری از سوی شاهدان، بحثی مهم است که نباید از آن غافل شد. بیایيد خودمان را جای فردی بگذاریم که سریعا دست به‌کار شده و فیلم حمله سارقان بزرگراه صدر را ضبط کرده است. آیا اگر ما هم با چنین حوادثی مواجه شدیم باید اینگونه اقدام کنیم؟ شاید بد نباشد برای این منظور برخی از توصیه‌های پلیس را مرور کنیم تا بهترین تصمیم را بگیریم.
در وهله نخست باید از درگیری و مداخله با سارقان خودداری کرد. قطع به یقین گوشی‌قاپ‌ها و کیف‌قاپ‌ها همراه خود دست‌کم سلاح سرد دارند که درصورت ترس، مقاومت افراد یا درگیری از آن استفاده می‌کنند. موضوع وقتی بدتر می‌شود که سارق، یا سارقان، کم‌سن و سال باشند؛ آنها با چاقو یا قمه ضربه‌هایی به طرف مقابل وارد می‌کنند که سرانجامش می‌تواند آسیب‌های جدی به بدن یا حتی فوت فرد باشد.
 یکی از بهترین کمک‌ها به مال‌باخته‌ها یا احیانا زخمی‌شده و آسیب‌دیده، دقت و حفظ نشانه‌هایی مهم از سارقان است. پلاک موتور یا خودروی آنها، چهره‌شان، نشانه‌های خاص مثل خالکوبی روی بدن، آرایش موها، زیور آلات، لباسی که پوشیده‌اند و چگونگی راه رفتن و خیلی از نکات دیگر می‌تواند سرنخ‌های لازم را در اختیار پلیس و کارآگاهان بگذارد.
 برای تهیه ویدئو از صحنه جرم، ضروری است احتیاط لازم صورت بگیرد. یک بی‌احتیاطی کوچک می‌تواند خطرات فراوانی متوجه فیلمبردار کند.
اینکه ویدئوی تهیه شده را چه کنیم، نکته ای بسیار مهم است. انتشار تصاویر و فیلم‌‌های
این چنینی در شبکه‌های اجتماعی از یک سو گاهی کار را برای نیروهای پلیس در به‌دام انداختن مجرمان سخت‌تر می‌کند، چراکه می‌تواند باعث مخفی شدن یا فرار کردن آنها شود. از سوی دیگر، ترس و وحشت را به جان دیگر شهروندان می‌اندازد. طی سال‌های اخیر با فراگیر شدن و توسعه شبکه‌های اجتماعی، این حس در برخی از مردم ایجاد شده که انگار میزان سرقت و جرم بالا رفته است. اگرچه این روزها دست هر فردی حداقل یک‌گوشی موبایل است و انگیزه موبایل‌قاپی را افزایش داده اما انتشار فیلم‌ها در فضای مجازی هم عاملی شده تا احساس افزایش جرم را تقویت کند. بنابراین به جای انتشار فیلم در شبکه‌های اجتماعی و در نتیجه وایرال شدن آن، بهتر است که فیلم در اختیار مأموران پلیس قرار گیرد؛ درست مثل کاری که یک‌شهروند تهرانی در سال91 انجام داد و بعد از گرفتن ویدئویی از لحظه ارتکاب جرم2زورگیر خشن، فیلم را روی سی‌دی ریخت و تحویل پلیس داد. همین کافی بود تا ماموران، خیلی زود، مجرمان را دستگیر کنند. مطمئن باشید پلیس امین مردم است و آنگونه جلو می‌رود که کوچک ترین خطری، آورنده اطلاعات را تهدید نکند.
 نکته آخر اینکه همیشه در مواجهه با سارقان، احساس قلدری و مقابله و مقاومت را باید کنار گذاشت و به جای آن با تصمیم منطقی، اقدامی کرد که بتواند به پلیس کمک کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید