• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 27 فروردین 1403
کد مطلب : 222362
+
-

آینده‌نگری و کمتر سوختن

نگاه
آینده‌نگری و کمتر سوختن

فاطمه عسگری؛ روزنامه‌نگار

هفته گذشته بود که پرایدی در یکی از خیابان‌های شهر تهران دچار حریق شد و راننده بخت‌برگشته هم چاره‌ای نداشت جز نشستن و نگاه‌کردن به شعله‌های آتشی که دار و ندار زندگی‌اش را تا قبل از رسیدن نیروهای آتش‌نشانی سوزاند؛ درحالی‌که اگر او در این خودرو یک کپسول آتش‌نشانی کوچک داشت، می‌توانست از عمق این فاجعه لااقل اندکی بکاهد.
بله، درست است؛ همان کپسول‌های کوچکی که خیلی‌هایمان فکر می‌کنیم آقای راننده برای دیزاین خودرویش به ستون کناری خودرو وصل کرده، در چنین مواقع بحران‌زایی می‌تواند نجات‌بخش باشد. البته این فقط یکی از کاربردهای این نجات‌بخش‌های سرخ‌رنگ است. باور کنید وجود یکی از این کپسول‌ها در هر خانه و زندگی لازم است و باید خانواده‌ها در کنار تمام ملزومات ریز و درشت زندگی، یکی از این کپسول‌ها  را تهیه و در خانه و خودروی خود نگهداری کنند؛ چرا‌که حادثه اصلا خبر نمی‌کند. درست است که نیروهای خدوم آتش‌نشانی به‌محض برقراری تماس و اعلام یک حادثه آتش‌سوزی سریعا خود را به محل حادثه می‌رسانند اما با وجود ترافیک‌های سرسام‌آور و در‌هم‌تنیده شهرها و حیاتی‌بودن نقش زمان در جلوگیری از گسترده‌شدن آتش، وجود یک کپسول آتش‌نشانی می‌تواند تا قبل از رسیدن این نیروها از گسترده‌شدن حادثه جلوگیری کند. خانه و مغازه و محل کار و خودرو هم ندارد.
نگرانی از بابت چگونگی شارژ‌کردن یا استفاده‌کردن از این کپسول‌ها شاید مهم‌ترین عاملی باشد که خیلی‌ها بی‌خیال خرید و نگهداری از آن می‌شوند؛ نگرانی‌ای که با وجود فیلم‌های آموزشی در اینترنت و مراکز تهیه و شارژ در شهرها خیلی محلی از اعراب ندارد. اما حواستان به این نکته ‌هم باید باشد که از شارژ‌کردن این کپسول‌ها در هر مرکز بی‌نام و نشانی‌ خودداری کنید و بهتر است در این مورد از نزدیک‌ترین ایستگاه آتش‌نشانی محل زندگی‌تان کمک بگیرید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید