• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 25 فروردین 1403
کد مطلب : 222160
+
-

تو خودت قند و نباتی

تو خودت قند و نباتی

فاطمه عباسی

مد تازه در دنیای رژیم‌های غذایی، حذف قندوشکر است که به دنیای مجازی هم راه پیدا کرده و حالا خیلی از بلاگرها چالش‌هایی برای نخوردن قند راه انداخته‌اند. این ماجرا تا جایی پیش رفته که بسیاری از کاربران فضای مجازی به این ماجرا واکنش نشان داده و نظرات بامزه‌ای را در این‌باره منتشر کرده‌اند: «برای نسلی که با آهنگ در قندون لب خندون بزرگ شده خیلی سخته قند رو از زندگیش حذف کنه»، یا «خیلی اخلاق خوبی دارید که قند را هم حذف می‌کنید»، یا اینکه « بزرگ‌ترین معضل من برای حذف کردن قند اینه که نمی‌دونم بعدش چاییامو با چی بخورم.»
اما از مد شدن حذف قند از رژیم غذایی که بگذریم، نخوردن قندوشکر یکی از بهترین تصمیم‌هایی است که شما می‌توانید برای سلامت خودتان بگیرید و شاید به همین دلیل است که این همه پزشک و کارشناس تغذیه و حتی بلاگرهایی که در این زمینه تحقیق کرده‌اند، به این ماجرا اصرار دارند، چرا که بسیاری از خوراکی‌هایی که در طول روز مصرف می‌کنیم، حاوی قند هستند و ما گاهی از آنها غافل هستیم؛ به‌عنوان مثال بیشتر نان‌هایی که همبرگرهای مورد علاقه‌مان در آنها پنهان شده، انواع سس‌ها و بسیاری از نوشیدنی‌ها حاوی مقادیر قابل توجهی قندوشکر هستند و این تصور که قند تنها در شیرینی، شکلات و آب‌نبات وجود دارد، اشتباه است و به همین دلیل هم حذف کامل آنها برای بسیاری از افراد دشوار است.
چاقی، دیابت، بیماری قلبی، افزایش التهاب در بدن، کلسترول بالاو فشار خون بالا همه حاصل مصرف قند در رژیم غذایی است؛ چون مشکل اصلی غذاهای پرشکر این است که خوردن یا نوشیدن بیش از حد آنها باعث می‌شود تا کالری زیادی به بدن برسد و معمولا هم بدون ارزش غذایی هستند. به‌عبارت دیگر به اندازه‌ای که شکر وارد بدن می‌کنند، ویتامین‌ و موادمعدنی کافی ندارند.
در نتیجه حذف این سم سفید از رژیم غذایی تصمیم درستی است که باید هر چه زودتر بگیرید و اگرچه حذف کامل قند کار چندان آسانی نیست اما می‌تواند مزایای فراوانی به‌دنبال داشته باشد. اجازه بدهید که از بخش سخت ماجرا شروع کنیم تا به خوبی‌هایش برسیم. به محض اینکه شما تصمیم بگیرید دیگر چای‌تان را با شیرینی خودتان نوش جان کنید و قند را از زندگی‌تان حذف کنید، بعد از یک ساعت از آنجایی که قندوشکر اعتیادآور است و واکنش دوپامین را در مرکز مغز، مانند یک دارو فعال می‌کند، بسته به مقدار شکری که روزانه مصرف می‌کنید، ممکن است تغییرات مختلفی در سطح قند خون، عرق ریختن، لرزش، افسردگی و گرسنگی زیاد تجربه کنید. البته نگران نشوید. با مصرف سبزیجات تازه، فیبر، منابع پروتئینی ضد‌التهاب و چربی‌های سالم می‌توانید با این نشانه‌ها مقابله کنید. یک روز بعد ممکن است علائمی ازجمله سردرد و افت در سطح انرژی را هم تجربه کنید. اما یک هفته بعد بدن شما به سرعت شروع به ترمیم و بهبود در سطوح انسولین و واکنش‌های التهابی می‌کند. از آنجا که سطح انسولین شروع به تثبیت شدن می‌کند، هورمون‌های دیگر (مانند آنهایی که در ذخیره‌سازی‌ چربی دست دارند)نیز به سطوح نرمال باز می‌گردند که به شفافیت پوست و کاهش پف صورت می‌انجامد. بعد از یک‌ماه شاهد کاهش وزن، سلامت شکم و مغز خواهید بود و با ترک مصرف شکر حدود 6ماه، علاوه بر ثبات قند خون و کاهش وزن به سلامت کلی خواهید رسید و ریسک ابتلا به دیابت نوع2، بیماری‌های قلبی و پیری زودرس کاهش می‌یابد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید