• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 21 فروردین 1403
کد مطلب : 222049
+
-

صنعت هسته ای؛ در جمع 5کشور برتر هستیم

با وجود انواع تحریم‌ها، ایران جزو برترین های جهان در حوزه دستاوردهای هسته‌ای به‌حساب می‌آید

گزارش
صنعت هسته ای؛ در جمع 5کشور برتر هستیم

علیرضا احمدی-روزنامه‌نگار

سازمان انرژی‌اتمی ایران در حالی در آستانه پنجاهمین سال تاسیس خود قرار گرفته است که طی حدود سه سال اخیر شاهد جهش‌های قابل‌توجهی درمسیر توسعه صنعت هسته‌ای بوده‌ایم، آن‌هم در شرایطی که آمریکا با همراهی دولت‌های غربی از هیچ تلاشی برای متوقف کردن چرخ این صنعت دریغ نکرده است.
روند حرکتی این سازمان طی سال‌های اخیر نموداری از عبور موفقیت‌آمیز از سد تحریم‌ها بوده‌است؛ تحریم‌هایی که اگرچه می‌کوشید چرخ‌های صنعت هسته‌ای ایران را با طرح ادعاهای واهی، متوقف کند، اما ایران امروز در جایگاهی ایستاده که علاوه‌بر دستیابی به چرخه کامل سوخت هسته‌ای، جزو 5کشور جهان در حوزه دستاوردهای هسته‌ای قرار گرفته‌است. گام‌های روبه‌جلوی صنعت هسته‌ای ایران، آن هم با اتکای کامل به دانشمندان، صنعتگران و متخصصان داخلی، در حالی محقق شده‌است که این سازمان در3 سال اخیر تلاش کرده با فرونشاندن هیاهوی هسته‌ای، توسعه این صنعت را در همه زمینه‌ها پیش ببرد؛ موضوعی که در نشست‌خبری دیروز محمد اسلامی، رئیس سازمان‌انرژی‌اتمی ایران نیز مورد تأکید قرار گرفت.

دست پر ایران در مذاکرات بین‌المللی
پر کردن دست مذاکره‌کنندگان ایران در عرصه بین‌المللی، یکی از موفقیت‌های مهم صنعت هسته‌ای ایران طی 3-2سال اخیر به‌حساب می‌آید. اگرچه به‌دنبال ازسرگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها در ابتدای دولت سیزدهم، آمریکا با همراهی تروئیکای اروپایی تلاش کردند از توسعه غنی‌سازی اورانیوم در ایران به شیوه‌های مختلف جلوگیری   و این موضوع را به پاشنه‌آشیلی در مذاکرات تبدیل کنند، اما گام‌های سریع ایران در رساندن سطح غنی‌سازی اورانیوم جمهوری‌اسلامی به حدود 60درصد، در شرایط کنونی به‌عنوان اهرمی در دست مذاکره‌کنندگان در رایزنی‌ها به‌منظور رفع تحریم‌ها علیه ایران به شمار می‌رود که ناظران بین‌المللی معتقدند توانسته نقش «برگ برنده» را برای تهران ایفا کند.

گام‌های موفق مردمی‌سازی
یکی از مهم‌ترین رویکردهای موفق سازمان انرژی‌اتمی در دولت‌سیزدهم، «مردمی‌سازی» صنعت هسته‌ای ایران بوده‌است؛ راهبردی که بارها ازسوی رهبرمعظم‌انقلاب نیز مورد تأکید قرار گرفته‌است. این راهبرد ناظر بر این نکته کلیدی است که مردم باید تأثیر پیشرفت‌های به‌دست آمده در صنعت هسته‌ای را در زندگی خود احساس کنند. این رویکرد 2 مزیت اصلی به‌همراه داشته‌است: نخست اینکه فضاسازی‌های غربی درباره صلح‌آمیز نبودن صنعت هسته‌ای ایران بی‌اثر شده‌است و دوم رفع بسیاری از نیازمندی‌های خارجی کشور در حوزه‌هایی از قبیل کشاورزی، سلامت و صنعت است. نکته مهم اینجاست که امروز با ملموس‌تر شدن دستاوردهای هسته‌ای در زندگی قشرهای مختلف مردم، پشت‌پرده سنگ‌اندازی‌های غربی پیش پای صنعت هسته‌ای ایران بیش‌از پیش نمایان شده‌است.

بومی‌سازی یک صنعت راهبردی
بومی‌سازی صنعت هسته‌ای را باید به‌عنوان یکی از محوری‌ترین موفقیت‌های به‌دست آمده دراین حوزه ارزیابی کرد. به اذعان کارشناسان و نهادهای بین‌المللی، امروز صنعت هسته‌ای ایران به سطحی از توانمندی رسیده که بدون نیاز به متخصصان خارجی، توانسته گام‌های مهمی درمسیر گسترش مؤثر این صنعت بردارد؛ موضوعی که از یک‌سو نماد تقویت رویکردهای خودباورانه در کشور است و ازسوی دیگر نمودی از پیشرفت زیرساخت‌های علمی‌-‌ آموزشی این حوزه به‌حساب می‌آید. چنین موفقیتی در حالی  به‌دست آمده که آمریکا با همراهی برخی دولت‌های غربی، ضمن تنگ‌تر کردن حلقه تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی برای هزینه‌سازی هسته‌ای، از تحریم‌های علمی هم دریغ نکرده ‌است. با این همه تکمیل چرخه صنعت هسته‌ای ایران، آن‌هم به‌صورت بومی، از شکست اقدام‌های ضدایرانی دراین بخش حکایت دارد.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید