• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 1 مهر 1402
کد مطلب : 203688
+
-

درخواست ایران از 5کشور حاشیه خزر برای نجات فوری کاسپین

نشست وزرای کشورهای متعاهد کنوانسیون حفاظت از محیط‌زیست دریایی خزر که به کنوانسیون تهران نیز شهرت دارد، همزمان با انتشار گزارش‌های مرتبط با کاهش تراز آب دریای خزر در شهر ژنو، پایتخت سوئیس آغاز به‌کار کرد. در این اجلاس، علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشورمان از 5کشور حاشیه خزر خواست اقدام فوری برای نجات خزر داشته باشند.
به گزارش سازمان حفاظت محیط‌زیست، سلاجقه، نابودی معیشت و محیط‌زیست دریایی را یکی از اثرات کاهش تراز آب دریای خزر اعلام کرد و خطاب به وزیران محیط‌زیست کشورهای حاشیه خزر گفت: دریای خزر منبعی باارزش برای مردمی است که در مجاورت آن زندگی می‌کنند و میراث طبیعی مشترکی است که باید برای نسل‌های فعلی و آتی حفظ شود.
او افزود: تضمین آینده‌ای پایدار برای دریای خزر تا حد قابل‌قبولی توسط کنوانسیون تهران و پروتکل‌های الحاقی آن پوشش داده شده است، اما تدوین برنامه اجرایی زمانبندی شده در راستای حسن اجرای کنوانسیون و پروتکل‌های الحاقی امری ضروری‌تر و فوری‌تر است.
وی ادامه داد: یکی از نگرانی‌های محیط‌زیستی ما، افزایش آمار تلفات فوک‌های خزری است. در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم نشست پنج جانبه میان مدیران سازمان‌های شیلات و محیط‌زیست 5کشور ساحلی هر چه سریع‌تر برگزار شود.
معاون رئیس‌جمهور افزود: موضوع دیگر کاهش سطح تراز آب دریای خزر است که علاوه بر تأثیرات منفی بر کشتیرانی، بر معیشت مردم ساحل‌نشین نیز مؤثر بوده و اثرات منفی محیط‌زیستی آن نیز بر زندگی آبزیان و پوشش گیاهی منحصر به فرد دریای خزر بر کسی پوشیده نیست. جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی دارد در زمینه کنترل کاهش سطح دریای خزر با کشورهای ساحلی همکاری کند.
سلاجقه چالش دیگر محیط‌زیستی دریای خزر را آلودگی‌های ناشی از خشکی و آلودگی نفتی اعلام کرد و گفت: تا‌کنون فرصت زیادی را برای اجرای کنوانسیون تهران از دست داده‌ایم و بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی حال حاضر، متأثر از این تأخیر است؛ لذا از رؤسای هیأت‌های کشورهای ساحلی دریای خزر درخواست می‌کنم که در کنار هم با تعهد به میراث مشترکی که همگی در آن سهیم هستیم، قدم‌های محکمی در راستای نهایی کردن موضوع مقر و ترتیبات سازمانی دبیرخانه کنوانسیون تهران برداریم.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید