• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 19 فروردین 1403
کد مطلب : 221795
+
-

منبر رمضانی

روایت جالبی درباره حق والدین
شیخ حسین انصاریان مفسر قرآن:  خداوند به حضرت موسی(ع) اجازه نمی‌داد که مقابل فرعون با اسلحه وارد مبارزه شود چراکه بنا بر نقل قرآن خداوند در کوه طور به حضرت موسی(ع) دستور داده بود که با فرعون آرام حرف بزند زیرا حضرت موسی(ع) ۲۰سال در آن دربار بوده و خداوند محبت او را در دل آنها انداخته بود و آسیه و فرعون  هر دو ۲۰سال برای او زحمت کشیده بودند و فرعون حق پدری بر او داشت بنابراین نباید با او بلند بلند صحبت می‌کرد. حضرت موسی پس از ۲۵سال رنج و زحمت با اینکه اجازه جنگ نداشت از خداوند خواست که خود او را نابود کند جلوی روزی او را بگیرد، آب و نان به او نرسد تا بمیرد، خطاب رسید «ای موسی این آدم دست از بندگی من برداشته است اما من از خدایی خود دست برنمی‌دارم. من تا مرگ حتمی او برسد به او روزی می‌دهم». امروز برخی از جوانان حق والدین را رعایت نمی‌کنند.

 خداوند در قیامت  از چه کسانی عذرخواهی می‌کند؟
ناصر رفیعی، کارشناس مذهبی:در روایت است که خداوند روز قیامت از برخی عذرخواهی می‌کند، یکی از آنها فقرایی هستند که تلاش و کوشش داشته‌اند اما باز هم زندگی آنها به سختی گذشته است. در روایت است پرده‌ای کنار می‌رود و آنها جایگاه عظیمی را در بهشت می‌بینند. خداوند می‌فرماید این جبران آن فقری است که شما در دنیا آن را تحمل کردید. حضرت ایوب(ع) در دنیا فقیر بود بنابراین در آخرت برای او جبران می‌کند. عذرخواهی دیگر خداوند از کسانی است که در دنیا دعا کردند و مستجاب نشد، خداوند در آخرت اجر آنها را می‌دهد، دعا‌کنندگان آنجا خوشحال می‌شوند که جبران خداوند بسیار بهتر از آن چیزی بود که این دنیا به آنها قرار بود بدهد.

 روایت امام علی ع درباره بخل
سیدمحمدباقر علوی تهرانی، کارشناس مذهبی: نوعی از بخل طوری است که شخص حتی برای خودش هم خرج نمی‌کند. امیرمومنان امام علی(ع) می‌فرمایند: فقیرترین مردم کسی است که به خرج خودش هم روا ندارد درحالی‌که وسعت مالی دارد و همه پول را برای غیرخودش نگه می‌دارد. ایشان در حدیثی دیگر می‌فرمایند: بخل بدتر از فقر است. چون فقیر چیزی ندارد که خرج کند اما بخیل دارد و خرج نمی‌کند. بدترین مصداق بخل این است که حتی حاضر نیست دیگری به کسی کمک کند. امام صادق(ع) می‌فرمایند: امیرمومنان امام علی(ع) برای کسی 5 بار شتر خرما فرستاد. کسی به حضرت عرض می‌کند: او که این‌قدر از شما نخواسته بود و یک‌بار شتر هم به او می‌دادید کافی بود. حضرت فرمودند: خداوند امثال تو را زیاد نکند. من می‌خواهم بخشش کنم و تو بخل می‌کنی. از دیگر مصادیق بخل، بخل در سلام کردن، بخل در صلوات هنگام شنیدن نام رسول اکرم(ص)، گفتن حرف حق، انجام واجبات الهی، گفتن حرف راهگشا، شهادت دادن و انجام کار نیک است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید