• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 14 فروردین 1403
کد مطلب : 221351
+
-

13فروردین 1403جلوه دیگری از دین مداری جامعه ایران را نمایان کرد

طبیعت ایرانی اسلامی

گزارش
طبیعت ایرانی اسلامی

علی ترابی- دبیر گروه فرهنگ شهر

نوروز1403 نخستین‌باری نبود که‌ با ماه مبارک رمضان همزمان می‌شد؛ همچنان که در دوره‌های پیشین مثل سال‌های آخر دهه60 مردم با اجرای سنت‌های نوروزی، حرمت‌ ماه مبارک رمضان را هم نگه می‌داشتند. تعطیلات نوروزی1403 و البته روز طبیعت نیز یکی دیگر از جلوه‌های همین حرمت نگهداری بود.

پارک‌های خلوت در ساعت‌های پیش از افطار
تصاویر مخابره‌شده از سوی رسانه‌ها از صبح و ظهر روز 13فروردین سال1403 نشان از خلوتی پارک‌ها داشت. این تصاویر حاکی از این بود که مردم ایران از هر قشری به حرمت شهادت امام علی(ع) و همین‌طور ‌ماه مبارک رمضان، اجرای آیین روز طبیعت را به ساعت‌های نزدیک افطار و بعد از آن موکول کرده بودند. البته این موضوع به معنی حضور نیافتن کسی در پارک‌ها نیست اما اگر کسی قیاس کوچکی بین حال و هوای هریک از پارک‌های سطح شهر در 13فروردین1403 با سال‌های قبل از آن داشته باشد به نیکی در می‌یابد که امسال حرمت روز عزا و‌ ماه مبارک از سوی عموم مردم ایران رعایت شده است.

چرا 13فروردین 1403متفاوت بود؟
13فروردین1403 را باید به نوعی امتداد روز طبیعت سال قبل دانست؛ روزی که «13بدر» همزمان شده بود با یازدهمین روز از ‌ماه مبارک رمضان سال 1444 قمری. آن روز گرچه برخلاف امسال روز طبیعت با شهادت مولای متقیان همزمان نشده بود اما مردم به حرمت روزه‌داری ‌ماه مبارک رمضان در اجرای آیین باستانی روز طبیعت تغییراتی دادند و طبیعت‌گردی را به ساعت‌های پس از افطار موکول کردند.اما از سوی دیگر 13فروردین1403 امتداد شب پیش از آن بود؛ شبی که مردم از هر قشر و تفکری و با هر مدل پوشش و سبک زندگی پای سفره احیا آمده بودند و به گواه تصاویر مخابره شده در رسانه‌های مختلف جمعی و اجتماعی حضوری پررنگ در دومین شب قدر داشتند.طبیعی است عموم مردمی که شب پیش از آن به حرمت شهادت حضرت علی(ع) به عزاداری و شب زنده‌داری پرداخته‌اند در روز بعد نیز حرمت این روز را نگه داشته و با نگاه متفاوتی به گرامیداشت روز طبیعت بپردازند.

دوقطبی‌سازی‌ جواب نداد
13فروردین1403 را شاید بتوان تلاش برای دوقطبی‌سازی‌ جامعه ایران از سوی جریان ضدمردمی دانست؛ جریانی که حالا ماهیتش مشخص شده و از هر فرصتی برای چندپاره کردن ایران استفاده می‌کند.این جریان از چند روز پیش از روز طبیعت با اشاره به همزمانی این روز با سالروز شهادت حضرت علی(ع) سعی داشت با استفاده از هر ابزاری مردم را مقابل هم قرار دهد و وادار به واکنش‌های افراطی نسبت به هریک از این مناسبت‌ها کند. نظرسنجی‌هایی مثل «شما به گرامیداشت کدام مناسبت می‌پردازید؟» یکی از این تلاش‌های بی‌سرانجام بود.جریان ضدمردمی البته فراموش کرده که این نخستین‌بار نیست که عید باستانی نوروز با یکی از آیین‌های مذهبی تلاقی پیدا می‌کند و مردم ایران هربار، هم به گرامیداشت نوروز می‌پردازند و هم به آیین‌های مذهبی.وقتی کمتر از 20سال پیش محرم با نوروز تلاقی داشت، مردم، هم به دید و بازدید و صله‌رحم پرداختند و هم در مراسم عزاداری شرکت کردند و در اواخر دهه60 که چندین سال نوروز و‌ ماه مبارک رمضان با هم تلاقی داشتند مردم با رعایت فضای‌ ماه مبارک به انجام سنت‌های نوروزی پرداختند.به تعبیری شاید بتوان نوروز1403 را گواه دیگری دانست بر این گزاره که جریانات ضد‌انقلاب درک و شناخت درستی از ایران و ایرانی ندارند و عمق شناخت آنها نسبت به جامعه ایران بسیار محدود است.

ماجرای بسته‌شدن در پارک‌ها
روز 12فروردین خبری به نقل از وزارت کشور مخابره شد که برای حفظ حرمت روز شهادت حضرت علی(ع) و ‌ماه مبارک رمضان پارک‌ها روز 13فروردین تعطیل خواهند بود. البته این خبر در ادامه از سوی وزیر کشور تکذیب شد و احمد وحیدی در توییتی نوشت که مردم خود به نیکی به حرمت ‌ماه مبارک رمضان آگاه هستند.اما به‌هرحال تصاویر مخابره‌شده از سوی برخی رسانه‌ها در روز گذشته حاکی از بسته بودن چند پارک‌ و عدم‌ارائه خدمات بود.نکته قابل تامل این است که ساختار برخی پارک‌ها در ایران به لحاظ زیرساختی طوری است که اساسا قابلیت تعطیل‌شدن ندارند و ورود به آن مستلزم عبور از درگاه خاصی نیست که کسی بخواهد آن را ببندد، ضمن آنکه حتی درصورت تعطیلی پارک‌ها و بسته شدن، در اطراف پارک‌ها معمولا فضای سبز مناسبی برای تفریح فراهم است.پس می‌توان نتیجه گرفت اینکه ساعات صبح و ظهر 13فروردین1403 نسبت به همین روز در سال‌های قبل خلوت‌تر بوده نمی‌تواند به‌دلیل بسته یا باز بودن در پارک‌ها باشد، بلکه علت اصلی آن همان حفظ حرمت‌های جامعه مذهبی ایران است.

افطار در طبیعت
در نهایت روز طبیعت1403 همانطور که انتظار می‌رفت نقطه درخشان دیگری شد در کارنامه مردم دین‌مدار ایران؛ مردمی که خیلی‌ها تلاش کردند آنها را دین‌گریز و دین‌ستیز جلوه دهند اما باز هم در همین چند روز ابتدایی سال جلوه‌های دینداری خود را همچون «محفل قرآنی امام‌حسنی‌ها» در ورزشگاه آزادی و «افطارخونه» در بلوار کشاورز به نمایش گذاشتند.
شاید بهترین پایان‌بندی برای این گزارش همین جمله باشد که افطار 13بدر در روز طبیعت نوش‌جان مردم بی‌نظیر ایران.

اجتماع بزرگ  «مدافعان حرم»

اجتماع بزرگ عزاداران علوی با عنوان «مدافعان حرم» عصر دیروز، دوشنبه 13فروردین1403 در میدان آئینی امام‌حسین(ع) برگزار شد.مراسم عزاداری سالروز شهادت امام‌علی(علیه‌السلام) با حضور هزاران نفر از مردم مومن و روزه‌دار تهرانی با سخنرانی حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان و مداحی حاج‌مهدی رسولی و حاج‌عبدالرضا هلالی همراه بود.
پس از برگزاری باشکوه 2شب قدر نوزدهم و بیست‌ویکم ‌ماه مبارک رمضان، این اجتماع پرشور در حالی رخ داد که پس از «محفل قرآنی امام حسنی‌ها» و «افطارخونه»، جلوه دیگری از دین‌مداری در تهران بود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید