• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 21 اسفند 1402
کد مطلب : 220645
+
-

برقی‌سازی‌ حمل‌ونقل پایتخت؛ اولویت شورای شهر

برقی‌سازی‌ حمل‌ونقل پایتخت؛ اولویت شورای شهر

فرخنده رفائی- روزنامه‌نگار

آسمان آبی و هوای پاک به آرزوی پایتخت‌نشینان تبدیل شده است. بخش عمده‌ای از آلودگی هوای تهران به اذعان کارشناسان، به مقوله حمل‌ونقل و وسایل نقلیه برمی‌گردد و از فرسودگی خودروها و مصرف بالای سوخت تا کمبودهای ناوگان حمل‌ونقل عمومی را در بر می‌گیرد؛ مشکلی که طی 2سال گذشته با تمرکز بر توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و به‌طور خاص برقی‌سازی این ناوگان، به شکل جدی در دستور کار مدیریت شهری پایتخت قرار گرفته است و شورای اسلامی پایتخت نشان داده که در این زمینه تمام قد پشت شهرداری تهران ایستاده است.

لزوم تسریع در تامین  زیرساخت‌های برقی‌سازی‌
  مهدی چمران-   رئیس شورای اسلامی شهر تهران

درباره ورود اتوبوس‌ها، ون‌ها و تاکسی‌های برقی به ناوگان حمل‌ونقل، برای آنچه مقرر شده در داخل کشور تولید شود قرارداد منعقد و کار آغاز شده است و تهران سال آینده صاحب اتوبوس‌های برقی خواهد شد. در مورد ون و تاکسی‌ها نیز امیدواریم هرچه زودتر شاهد ورود آنها به ناوگان حمل‌ونقل عمومی باشیم. درباره آنچه مقرر شده از خارج وارد شود نیز منابع مالی و زمینه‌های لازم فراهم شده است. این دستگاه‌ها مصرف برق بالایی ندارند و تنها باتری‌های برقی آنها باید شارژ شود لذا مشکل مصرف برق ندارد و فقط دستگاه‌های شارژ باید در سطح شهر نصب شود که تعدادی از آنها نصب شده و باید در سایر نقاط شهر نیز این دستگاه‌ها نصب شوند.


1403؛ سال طلایی حمل‌ونقل برقی
پرویز سروری-نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران

با توسعه فضای سبز، هوای تهران پاک نخواهد شد و این موضوع تنها یک مؤلفه اثرگذار است. برای دستیابی به نتایج بهتر در این زمینه، مدیریت شهری پایتخت باید برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی را در دستور کار قرار دهد؛ چراکه این کار پاسخ روشنی به موضوع آلودگی هواست. البته این موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته و ان‌شاءالله سال آینده شاهد تحول و پیشرفت در حوزه برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی خواهیم بود. خوشبختانه برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به ثمر نشسته و قرار بر این است هر ‌ماه شاهد ورود وسایل نقلیه برقی به ناوگان حمل‌ونقل شهری باشیم. سال آینده سال طلایی حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه حمل‌ونقل برقی خواهد بود و اینکه دولت ورود اتوبوس‌های چینی را منوط بر برقی‌سازی دانست، یکی از اتفاقات ویژه و مثبت است؛ هرچند هزینه‌ها برای مدیریت شهری افزایش می‌یابد اما با توجه به تأثیر بر کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف بنزین و تسهیل حمل‌ونقل عمومی، برقی‌سازی ناوگان اقدام ارزشمندی است.

تسریع در توسعه ناوگان با واردات
محمد آخوندی- رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای‌اسلامی‌ شهرتهران

 موضوع برقی‌سازی‌ ناوگان حمل‌ونقل از مهم‌ترین اقداماتی است که در شهر تهران می‌توان انجام داد. تصویب لایحه «اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت انجام معاملات و انعقاد قراردادهای خرید و پذیرش سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه حمل‌ونقل» توسط شورای شهر یک فرصت تاریخی برای تهران به‌وجود آورده و با اجرای این مصوبه شاهد یک تحول در حوزه حمل‌ونقل خواهیم بود. در بحث تامین مالی، ارز مورد نیاز توسط بانک مرکزی تامین می‌شود و با حذف واسطه‌ها کاهش قیمت این ناوگان را خواهیم داشت. از سوی دیگر با خرید ناوگان از چین، علاوه بر تعهد طرف خارجی در زمینه پشتیبانی لازم در طول قرارداد و بعد از آن، انتقال تکنولوژی نیز انجام خواهد شد. شهرداری البته با تولید‌کنندگان داخلی نیز قراردادهایی منعقد کرده که در نهایت تحویل خودرو حدود ۲سال زمان می‌برد اما طرف چینی تعهد داده ۶‌ماه بعد از پرداخت ۲۰درصد اولیه تحویل‌ها انجام ‌شود.

راهی جز حرکت به سمت  وسایل نقلیه برقی را نداریم
سیدجعفر تشکری‌هاشمی-  رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران

امروز، آلودگی هوا جامعه را رنج می‌دهد و راهی جز حرکت به سمت وسایل نقلیه برقی را نداریم. طبق مطالعات، بیش از ۸۰درصد منابع آلودگی هوای تهران ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون و خودروها و موتورسیکلت‌ها هستند. در بحث آلودگی هوا نباید دنبال موضوعات پنهان بگردیم، موتورسیکلت‌هایی در شهر تردد دارند که 8برابر خودروهای استاندارد یورو۲ آلودگی تولید می‌کنند و از سوی دیگر در تهران با ۱۲میلیون لیتر مصرف سوخت، شاهد آلودگی هستیم. خودروهای فرسوده جزو نخستین آلاینده‌های هوا هستند و دولت باید با مداخله و سیاست‌های تشویقی، نوسازی خودروها را در اولویت قرار دهد. ۱۵۶دستگاه موتورسیکلت برقی به تهران داده شده و ما در بودجه امسال شهرداری تهران، ۷۰۰میلیارد تومان برای خرید موتورسیکلت برقی درنظر گرفته‌ایم؛ اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها نیز باید برقی شوند و دولت باید مسیر را برای ورود خودروهای برقی هموار کند. صنعتگر ما نباید ۲۰سال ما را منتظر نگه دارد تا خودروی برقی تولید کند، باید درهای کشور را باز کنیم و اجازه دهیم خودروهای برقی وارد تهران شوند. امیدواریم موتورسیکلت‌های برقی، دوچرخه و اسکوتر نیز به نتیجه برسد که البته به امسال محدود نخواهد شد و در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

همه برای  برقی‌سازی‌ کمک کنند
علی‌اصغر قائمی-  عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران

برقی‌شدن وسایل حمل‌ونقل ازجمله موتورسیکلت‌ها مقوله‌ای است که برای تحقق‌آن بخش‌ها و نهاد‌های مختلف به‌صورت مشترک باید دست به اقدام بزنند تا این اتفاق در کشور رقم بخورد. جایگزین‌کردن موتورسیکلت‌های برقی به جای موتورسیکلت‌های دودزا به یک بودجه بسیار سنگین احتیاج دارد و تحقق چنین هدفی نیازمند یک حمایت مالی وسیع از دارندگان موتورسیکلت‌هاست. فرد موتورسواری که وسیله نقلیه قدیمی و دودزای او از سوخت فسیلی استفاده و 6برابر یک خودروی قدیمی آلودگی ایجاد می‌کند باید بتواند موتوری برقی با قیمت مناسب تهیه کند و قیمت آن موتورسیکلت برقی نباید از قیمت یک خودرو گران‌تر باشد. درواقع نباید هزینه خرید این وسیله نقلیه برقی به‌گونه‌ای باشد که آن فرد قدرت خریدش را نداشته باشد، بنابراین باید در کشورمان برای چنین موضوعی تسهیلات مالی پیش‌بینی شود. یعنی نظام بانکی کشور باید به میدان بیاید و کمک بکند تا این اتفاق رقم بخورد. تحقق چنین هدفی در توان شهرداری نیست. در حوزه ساخت موتورسیکلت‌های برقی هم استاندارد‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که مردم برای خرید چنین وسیله‌ای رغبت پیدا بکنند؛ یعنی با احداث ایستگاه‌های شارژ امکان استفاده طولانی مدت از این وسیله نقلیه در طول روز فراهم باشد. بنابراین دولت، شهرداری، رسانه‌ها، نهاد‌های اجتماعی و خود مردم باید مشارکت داشته باشند تا این اتفاق محقق بشود.

کاهش آلودگی هوا  با ورود ناوگان برقی
سیداحمد علوی- عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران

خرید وسایل نقلیه برقی می‌تواند به کاهش آلودگی و حفظ محیط‌زیست کمک کند. هر روز که برای اجرایی‌شدن قراردادهای خرید و توسعه ناوگان حمل‌ونقل تعلل کنیم، در خدمات‌رسانی به مردم تهران تعلل کرده‌ایم.

لزوم حرکت خودروسازان داخلی  به سمت تولید خودروی برقی
سیدمحمد آقامیری-  نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران

برنامه‌ریزی‌های انجام شده بر این است که در طول یک سال آینده ۱۰۰۰خودروی برقی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران افزوده شود. مقرر شده است که بخشی از خودروهای برقی مورد نیاز را خودروسازان داخلی آماده کنند اما چون فناوری آن‌ را ندارند، فکر نمی‌کنم که تعهدات خود را به‌طور کامل انجام و تحویل بدهند. امیدواریم خودروسازان داخلی به تعهدات خود در زمینه تولید خودروی برقی عمل کنند و ما هم در حال حاضر کج‌دار و مریز با آنها جلو می‌رویم؛ چون امیدواریم صنعت داخلی، فناوری تولید خودروی برقی را در داخل به‌دست بیاورد و این کار را انجام بدهد.

برقی‌سازی‌ حمل‌ونقل  راهبرد شورا و شهرداری تهران
میثم مظفر- رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران

برقی‌سازی‌ حمل‌ونقل عمومی در شهر تهران، راهبرد ویژه شورای شهر و شهرداری تهران است و استمرار این رویکرد، کاهش محسوس آلودگی هوا را در پی خواهد داشت. ۲سال از دوره ششم مدیریت شهری گذشته و بخشی از رویکردها آغاز شده و نیازمند تداوم است و شاید مهم‌ترین کار ما در سال آینده تکمیل اقدامات در حوزه حمل‌ونقل عمومی باشد و پیگیری قراردادهایی که در تامین اتوبوس به‌ویژه برقی‌سازی وسایل حمل‌ونقل عمومی منعقد شده در کنار مشوق‌هایی که باید برای استفاده مردم از وسایل نقلیه برقی درنظر بگیریم، باید در اولویت قرار بگیرد. عملیاتی‌شدن قرارداد خرید با طرف چینی یک اتفاق بزرگ تاریخی محسوب می‌شود. زیرساخت‌های شارژ خودروهای برقی در یک اقدام اولیه در برخی نقاط شهر ایجاد شده که کار نو و ارزشمندی است اما بهره‌برداری از این زیرساخت و توسعه خودروهای برقی باید با رویکرد بازاریابی اجتماعی دنبال شود. برای تشویق خرید و استفاده از موتورهای برقی باید تسهیلات مالی ویژه‌ای را به ذینفع نهایی یعنی مردم اختصاص داد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید