• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 6 آذر 1402
کد مطلب : 210537
+
-

آغاز دوران طلایی برقی‌سازی‌ حمل‌ونقل عمومی شهر تهران

نگاه
آغاز دوران طلایی برقی‌سازی‌ حمل‌ونقل عمومی شهر تهران

محمد شمسی‌پور؛ مشاور و مجری طرح برقی‌سازی‌ ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران

موضوع برقی‌سازی‌ حمل‌ونقل عمومی شهر تهران کم و بیش به حدود یک دهه قبل بازمی‌گردد، اما اتفاقات و کارهایی که در این حوزه طی 5‌ماه اخیر انجام شده، می‌توان گفت که تقریبا بی‌سابقه است و شاید از این ایام بتوان به‌عنوان آغاز  دوران طلایی برقی‌سازی‌ حمل‌ونقل عمومی شهر تهران نام برد. همه ارگان ها در این زمینه همکاری های لازم را انجام می دهند و در نتیجه اگر بخواهیم به زمانی اشاره کنیم که امکان و اراده کامل برای برقی‌سازی‌ حمل‌ونقل عمومی شهر تهران وجود دارد، بدون تردید و تعارف باید بگوییم که همین زمان است. اتفاقی که در بحث برقی‌سازی‌ افتاد، 2رویکرد داشت؛ یک رویکرد این بود که بتوانیم برقی‌سازی‌ را خودمان انجام دهیم؛ یعنی با تکیه بر توان و منابع داخلی این کار انجام شود. در همین راستا یکسری کارها از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت یا همان ماده 12 برای خودرو‌های حمل‌ونقل عمومی انجام شده بود. درهمین حین که درحال رایزنی با خودروسازان بودیم، اتفاق خوبی افتاد که سفر شهردار تهران به کشور چین بود. برنامه به این صورت است که در فاز اول حدود 10هزار دستگاه تاکسی، 100هزار دستگاه موتورسیکلت و هزار دستگاه اتوبوس برقی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران اضافه شود.پس از بسته‌شدن تفاهم، اکنون در مرحله‌ای هستیم که تمام شرکت‌ها، چه شرکت‌های داخلی و چه شرکت‌های خارجی در حال ارائه پیشنهاد به ما هستند. به‌عنوان مثال، تا‌کنون حدود 7شرکت داخلی و خارجی در بحث اتوبوس برقی به ما پیشنهاد ارائه داده‌اند که ما به‌عنوان مشاور و مجری طرح برقی‌سازی‌ ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران و شرکت واحد اتوبوسرانی این پیشنهاد‌ها را بررسی می‌کنیم و پس از بررسی، دوباره به شرکتی که فاینانس می‌کند، ارائه می‌شود تا فرآیند خرید صورت بگیرد.
به شکل کلی، در بحث برقی‌سازی‌ ما در 5موضوع کار می‌کنیم؛ یکی به موضوع موتور‌سیکلت‌های برقی برمی‌گردد که بخش حمل بار سازمان پایانه‌ها متولی این امر شده است. در ابتدا قرار است از ظرفیت موتورسازان داخلی که در فراخوان شرکت کرده‌اند و دارای استاندارد‌های لازم هستند استفاده شود و تا قبل از پایان سال‌1402 ان‌شاءالله 5هزار دستگاه موتورسیکلت توسط صندوق‌ها خریداری خواهد شد و پس از آن توسط سازمان پایانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و به افراد واگذار می‌شود. موضوع بعدی تاکسی‌های برقی است. تاکسی‌های برقی باید زیرنظر سازمان تاکسیرانی مدیریت شوند. در حال حاضر بررسی‌ها نسبت به‌ خودرو‌ها انجام شده و بازدیدی از کارخانه‌های چینی صورت گرفته است و در نهایت چند خودرو گزینه شده‌اند که درحال استعلام قیمت آنها هستیم تا انتخاب نهایی صورت بگیرد. موضوع بعدی ون‌های برقی است که در این بخش یک مقدار عقب‌تر هستیم. شرکت فاینانسور یک نمونه ون برای استفاده در شهر تهران ارائه داده است. بخش بازرگانی ما اکنون در چین هستند تا ون‌های برقی را برای حمل‌ونقل عمومی پایتخت رصد و بررسی کنند.
 نکته مهمی که یکی از اصولی‌ترین و پایه‌ای‌ترین بحث‌ها در موضوع برقی‌سازی‌ حمل‌ونقل شهر تهران است، به تامین زیرساخت‌ها برمی‌گردد. بحث زیرساخت‌ها و تامین شارژر‌ها اعم از شارژر اتوبوس و موتورسیکلت و خودرو و تاکسی و... همچنین رساندن نیروی برق مناسب توسط وزارت نیرو به آن محدوده‌ای که قرار است ایستگاه شارژ احداث شود، موضوعی اساسی است.شاید ظرفیت شبکه برق‌رسانی نیاز داشته باشد تا بهینه و منظم و در برخی نقاط تقویت شود که این اتفاق در حال رخ‌دادن است. در بحث زیرساخت علاوه بر 74دستگاه شارژ که جانمایی شده، قرار است شرکت مپنا 5هزار دستگاه شارژ دیگر به‌صورت فاز به فاز به شهر تهران اضافه کند. با شرکت‌های دیگر ازجمله صا ایران نیز درحال رایزنی هستیم تا بتوانیم در حد امکان ظرفیت‌مان را افزایش دهیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید