• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 20 اسفند 1402
کد مطلب : 220533
+
-

پول دارم، جریمه می‌دهم‌

پول دارم، جریمه می‌دهم‌

سیدسروش طباطبایی‌پور

هدف از تعیین جرایم رانندگی در جهان، مراقبت از رانندگان قانونمدار است؛ رانندگانی که به حریم دیگران احترام می‌گذارند و دلشان نمی‌خواهد به‌خاطر ماجراجویی آنها، آب در دل کسی تکان بخورد. در مقابل، تنها 10درصد از رانندگان هم هستند که خودخواهند و اعتقادی به تابلوهای رانندگی ندارند و دوست دارند مارپیچ برانند و هر کجا که دوست داشتند، توقف کنند. جرایم رانندگی قرار است عادت‌های رانندگی این گروه را بهبود ببخشد. اما حالا سردار احمد رضا ‌رادان‌، فرمانده فراجا، معتقد است مبلغ جرایم بازدارنده نیست و اگر در سال جدید تغییر چشمگیری نکند، رانندگان ماجراجو و متخلف بی‌محاباتر خواهندشد.

مبلغ جرایم رانندگی امسال
به‌طور مثال، جریمه‌ حرکت مارپیچ در کلانشهرها، مبلغ 157،500تومان است؛ یعنی اگر راننده‌ای بعد از تماشای فیلم سریع و خشن، هوس کرد هیجان خودش را تخلیه کند، می‌تواند این مبلغ را به‌حساب پلیس واریز کند و در خیابان‌های شهر تهران، چنان بتازد که رخش رستم تاخت! این در حالی است که اگر همین راننده، تک و تنها، به شهربازی برود، احتمالا هزینه ترن هوایی و ماشین برقی‌اش، از این رقم بالاتر خواهد شد. یا اگر تعهدی درونی به قانون نداشته باشیم، می‌توانیم در زمانی که جای پارک مناسب پیدا نکردیم، با پرداخت تنها 42هزار تومان، جای پارکی ایمن و مناسب در کف پیاده‌رو برای خودمان دست و پا کنیم.

میزان جرایم در جهان
در برخی کشورها، میزان جریمه تخلفات راهنمایی و رانندگی 50برابر کشور ماست. مثلا یک راننده فرانسوی، اگر از سرعت مجاز تخلف کند، حداکثر تا 670یورو، جریمه خواهد شد. جریمه این تخلف در آلمان تا 800یورو است. در اسپانیا هم جریمه‌های سرعت بالا از 100یورو آغاز می‌شود.
 در برخی ایالت‌های آمریکا‌ رقم جریمه تجاوز از سرعت، قابل توجه است. مثلا اگر در ایالت اوکلاهاما، سریع برانید، پلیس می‌تواند شما را تا 2هزارو300دلار جریمه کند؛ یعنی اگر یک آمریکایی به‌طور متوسط، 2500دلار درآمد داشته باشد، به‌خاطر تجاوز از سرعت، باید همه‌ حقوق خود را بابت این تخلف، پرداخت کند. در برخی ‌کشورهای اروپایی، به موارد ایمنی جزئی‌تر هم توجه ویژه می‌شود و برای آنها جریمه‌های جدی درنظر گرفته‌اند، مثل نداشتن مثلث هشدار‌دهنده، تجهیزات کمک‌های اولیه، سیگار کشیدن حین رانندگی و...

آیا جریمه‌ها متهم ردیف اول هستند؟
البته به‌نظر می‌رسدکه تنها افزایش رقم جریمه‌ها، جان ما ایرانی‌ها را در حوادث رانندگی نجات نمی‌دهد. ایمنی خودروهای تولید داخل، ایمنی جاده‌ها، بهبود علائم راهنمایی و رانندگی و... نقش مؤثری در حفظ جان رانندگان دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید