• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 13 تیر 1397
کد مطلب : 21978
+
-

تابستان خاموش

انرژی

گزارش
تابستان خاموش

وحیده اسماعیلی | رشت -خبرنگار:

از روزهای ابتدایی تابستان، گرمای بیش از حد و خاموشی‌های چند ساعته مهمان این روزهای مردم گیلان شده اند. درتابستان‌های گذشته همراه با افزایش دمای هوا واستفاده شهروندان ازوسایل سرمایشی درزمان اوج گرما، خاموشی‌های برق برای صرفه‌جویی در شبکه در یک برنامه زمانبندی شده از سوی شرکت برق در مناطق مختلف استان انجام می‌شد، اما امسال کم‌بارشی‌ها و کمبود آب پشت سدها مشکلاتی درحوزه تولید انرژی برقآبی نیروگاه‌های کشور به وجود آورده و این مساله موجب شده تا شبکه برق کشور به طور یکپارچه با کاهش تولید برق مواجه شود و این خاموشی‌ها سراسری باشند.  
در این باره وزیر نیرو از کسری 5 تا 6 هزار مگاواتی برق در کشور خبر داده و اعلام کرده این کسری باید ازطریق مدیریت مصرف و تقاضا جبران شود. لذا تنها گزینه مناسب برای این کار اجرای خاموشی و قطعی روزانه در همه مناطق بوده است. اما رطوبت بالا و دمای بیش از 38 درجه‌ در استان شرایط تحمل گرما را برای شهروندان گیلانی بسیار سخت کرده و قطعی‌های مکرر برق در اوج گرما نیز این مساله را تشدید کرده است.


قطعی‌های بی‌موقع، ناخرسندی شهروندان

یک شهروند رشتی در این باره اظهار کرد: هرسال این مشکل را داریم. مسئولان مدام از مردم می‌خواهند مصرف آب و برق را کاهش بدهند، اما مگر می‌توانیم در اوج گرما به بچه‌هایمان بگوییم کولر روشن نکنند؟ 
«محدثه سلیمی» ادامه داد: به عنوان شهروندی که بهای برق مصرفی را هر ماه به موقع پرداخت می‌کنم، انتظار دارم خدمات بهتری از مسئولین دریافت کنم. ما مصرف خود را در اوج گرما کاهش داده‌ایم، اما باز هم برقمان قطع می‌شود. «نگار پورشریف» که اهل لاهیجان است، نیز گفت: در هفته گذشته روزی 2 بار قطعی برق داشتیم. اگر یکی از وسایل برقی خانه مانند تلویزیون، یخچال یا فریزرمان بسوزد، آیا اداره برق پاسخگو خواهد بود؟ ای کاش مسئولان از قبل اعلام کنند در کدام مناطق و در چه ساعتی قطعی برق صورت می‌گیرد تا وسایلمان را خاموش کنیم و نگران سوختن آنها نباشیم. 


تداوم قطع برق 

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان در گفت‌و‌گو با همشهری با اشاره به اینکه فعلا زمانبندی مشخصی برای قطعی برق نداریم، گفت: تا زمانی که گرمای بیش از حد ادامه داشته باشد این قطعی‌ها هم ادامه دارد. «جمشید طالبی» اعلام کرد: کمبود تولید برق در نیروگاه‌های برقآبی استان و کشور به دلیل کم‌بارشی‌ها و کمبود آب در پشت سدها اتفاق افتاده که موجب کاهش 50 درصدی تولید برق شده است. این مشکل باعث خارج شدن چند نیروگاه و مدار مهم کشور از شبکه تولید برق شده و در واقع مشکل به هم پیوسته و کشوری است. 

وی در جواب این سئوال که چرا زمانبندی مشخصی برای خاموشی‌ها تعیین نشده، بیان کرد: از سال 93 دیگر خاموشی و قطعی نوبتی در استان نداشتیم. امسال نیز هرگاه فشار روی نیروگاهای تولید برق و مدار زیاد بوده قطعی انجام شده است و تا آخر هفته این شرایط ادامه خواهد داشت. این نکته توسط شرکت و همکاران ما در رسانه‌های مجازی و سایت‌های خبری و صدا وسیمای استانی بارها اعلام شده و اطلاع‌رسانی لازم صورت گرفته است. 
وی ادامه داد: بنا بر اعلام سازمان هواشناسی به مدت یک هفته افزایش دمای محسوسی در استان همزمان با پایداری هوای گرم خواهیم داشت که به طور چشمگیری میزان مصرف برق و وسایل سرمایشی را افزایش می‌دهد. از این رو از شهروندان تقاضا داریم برای حفظ پایداری شبکه‌های برق و تداوم خدمات‌رسانی و جلوگیری از آسیب به تجهیزات برقی درساعات اوج مصرف برق در روز از ساعت 12 تا 17  و در شب از ساعت 20 تا 24 از لوازم برقی پرمصرف نظیر اتو، ماشین لباسشویی، جاروی برقی، فر برقی و سشوار استفاده نکنند. درجه ترموستات کولر گازی نیز حتما بین 23 تا 25  درجه سانتیگراد تنظیم شود. همچنین خاموش کردن لامپ‌های اضافی و استفاده از روشنایی روز ساده‌ترین راه صرفه‌جویی در مصرف برق است.

طالبی تاکید کرد: در صورت عدم همکاری مشترکین، مخصوصا مشترکین اداری در ساعات اوج، این شرکت برای حفظ پایداری شبکه‌های برق‌رسانی و جلوگیری از آسیب به تجهیزات برقی، به قطع برق مشترکین پرمصرف اقدام می‌کند. 


   تکلیف شهروندان چیست؟

 یک شهروند اهل شفت اظهار کرد: این روزها می‌گویند تولید برق کم و مصرف آن زیاد شده است و یکی از دلایل قطعی برق این موضوع است. حال باید بپرسیم در این شرایط که هر روز بر میزان گرمای هوا افزوده می‌شود، تکلیف ما چیست؟
«نادر زمانی» ادامه داد: اگر واقعا با کمبود برق مواجه هستیم مسئولان شرکت برق باید ابتدا برق ادارات و شرکت‌ها را قطع کنند که در طول روز هم چراغ‌های آنها روشن است و همه کولرها روشن هستند. مردم چه گناهی دارند که باید علاوه بر گرما بی‌برقی هم تحمل کنند؟ می‌خواهم بدانم آیا شرکت برق استان، برق این ادارات پر مصرف را هم قطع می‌کند؟ من در شهر زندگی می‌کنم، اما برای کشاورزی به روستا و مزرعه می‌روم. غروب‌ها که برای کمی آسایش وارد خانه می‌شویم می‌بینیم که برق قطع شده است. در حالی که هوا به شدت شرجی است و واقعا تحمل این شرایط سخت است.

این خبر را به اشتراک بگذارید