• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 13 تیر 1397
کد مطلب : 21975
+
-

لذت گردشگری در سیاه چادرهای عشایری

مدیر کل امور عشایر: حضور گردشگران می‌تواند وضع معیشتی عشایر را بهبود بخشد

عشایر
لذت گردشگری در سیاه چادرهای عشایری

زندگی سنتی عشایر در عصر مدرنیته جذابیت های منحصربفردی دارد و اقامت شبانه در سیاه چادرهای عشایری آذربایجان غربی با آب و هوای ییلاقی و تغذیه با لبنیات طبیعی، رویایی دست یافتنی برای گردشگران داخلی و خارجی است.  

صنایع دستی، آداب و رسوم، غذاهای محلی و سبک زندگی عشایر این استان مرزی از ظرفیت‌های بی بدیل گردشگری به شمار می رود؛ ظرفیتی که نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی و عزم همگانی جهت تامین زیرساخت‌های لازم است.
وجود 336 روستای ویژه سکونت عشایر در آذربایجان غربی نیز زمینه لازم برای رونق بوم گردی و جذب گردشگران علاقه مند به زندگی سنتی را فراهم کرده است. عشایر این استان در گذر زمان همچنان ساختار فرهنگی و اجتماعی قبیله ای خویش را حفظ کرده اند و دیدن همین سنت ها جذابیت های بسیاری برای مسافران دارد. 


مراکز گردشگری در 11 شهرستان عشایرنشین

به گفته مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی 37‌مرکز گردشگری در 11 شهرستان عشایرنشین این استان شناسایی شده که از ظرفیت بالایی برای طبیعت گردی و جذب گردشگر برخوردار  است. 

«بهرام زینال زاده» با اشاره به ظرفیت های بالقوه گردشگری مناطق عشایری ارومیه، بیان می کند: آبشار سولک، دریاچه دوقلوی کوه بی چول، دریاچه مام شیخ در ارتفاعات دالامپر، دریاچه گر زرین، آبشار سوله دکل، ارتفاعات بوز سینا، ارتفاعات دالامپر، آبگرم هفت آباد، تفرجگاه دره بنار و ارتفاعات بره سور از مناطق گردشگری عشایرنشین ارومیه به شمار می رود. وی می افزاید: وجود مراکز تفریحی از جمله آبشارها، دریاچه های طبیعی، چشمه های آب معدنی، جنگل ها و ارتفاعاتی با چشم اندازهای طبیعی در شهرستان های خوی، سلماس، اشنویه، ماکو، چالدران، شاهین دژ، مهاباد، پیرانشهر، سردشت و نقده به عنوان ظرفیت های گردشگری عشایر در این استان مطرح است. 


تأمین زیرساخت‌ها

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی با اشاره به اینکه زیرساخت های جذب توریسم باید در مناطق عشایری آذربایجان غربی فراهم شود، گفت: مناسب‌سازی این مناطق می تواند لذت کوهپیمایی و طبیعت گردی را به گردشگران داخلی و خارجی هدیه کند. 
به گفته زینال زاده زنده کردن حس گردش و آشنایی با مناطق زیبای کوهستانی و جنگلی در جامعه، همچنین بازدید از سیاه چادرهای عشایری و تولیدات ارگانیک عشایری و صنایع دستی منقش و زیبای عشایر می تواند مردم را با فرهنگ، آداب و رسوم و طبیعت این مناطق آشنا کند. 
وی ادامه می دهد: با استفاده مناسب از توانمندی‌های عشایر برای رونق اقتصاد در زمینه های مختلف می توان به توسعه اقتصادی و اشتغال استان کمک کرد. 


غفلت از ظرفیت گردشگری عشایر

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی با اشاره به استفاده مناسب از ظرفیت های عشایر در استان، می‌گوید: با توجه به نبود ساختار و اطلاع رسانی مناسب جهت شناسایی و سازماندهی تورها و گردشگران داخلی و خارجی، به طور مطلوب از ظرفیت های گردشگری عشایر استان استفاده نشده است. 
زینال زاده می افزاید: تعامل با اداره کل میراث فرهنگی می تواند زمینه حضور گردشگران در مناطق عشایری و بهبود معیشتی آنان را فراهم کند. وی با اشاره به جمعیت عشایری آذربایجان غربی اضافه می کند: 103 هزار و 927 نفر از جمعیت استان عشایر است که در 16 شهرستان و هزار روستا زندگی می کنند. 


بسته های حمایتی برای جذب گردشگر

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه عشایر از فرصت‌های گردشگری این استان به شمار می روند، اظهار می کند: آشنایی با آداب و رسوم، صنایع دستی و غذاهای سنتی و محلی عشایر از مهمترین عوامل جذب گردشگران داخلی و خارجی است.  «جلیل جباری» با اشاره به اینکه گردشگران علاقه‌مند هستند تا از نزدیک با نحوه زندگی عشایر آشنا شوند، می افزاید: کمپ های ویژه ای در برخی از استان ها ایجاد شده است که وظیفه اسکان و پذیرایی گردشگران داخلی و خارجی را برعهده دارند. وی با بیان اینکه روستاهای آذربایجان غربی از نظر آثار تاریخی و طبیعت‌گردی ویژگی خاصی دارد، می گوید: توسعه صنعت بوم گردی و گردشگری نیازمند همکاری و همگامی دستگاه های مرتبط است. 


مکث

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ادامه می دهد: حمل و نقل، امکانات بین راهی، سرویس های بهداشتی و تاسیسات بین راهی باید با همکاری دستگاه های مرتبط ساماندهی شود. 
جباری به ظرفیت های نهفته گردشگری در روستاها و مناطق عشایری اشاره کرد و می گوید: مرمت اماکن تاریخی روستاها جزو اولویت های سازمان میراث فرهنگی است. 
وی در خصوص بسته حمایتی سازمان میراث فرهنگی بیان می کند: بسته حمایتی شامل ایجاد اقامتگاه های بوم گردی و روستایی، اکوکمپ های روستایی وعشایری، طرح ها و بازارچه های تولیدی با رویکرد گردشگری، ایجاد‌ رستوران های سنتی در مناطق روستایی و عشایری و ساماندهی چشمه های آب گرم های محلی است. 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ادامه می دهد: اگر صنعت گردشگری عشایری و روستایی در استان توسعه یابد می توان سطح درآمد و اشتغالزایی این قشر را افزایش داد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید