• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 13 تیر 1397
کد مطلب : 21963
+
-

افسردگی و فرسودگی یک محله تاریخی

معضلات و مشکلات محله تاریخی امامزاده حسینع کماکان باقی است و این منطقه در خطر ویرانی قرار دارد

گزارش
افسردگی و فرسودگی یک محله تاریخی


میثم مالمیر|  قزوین - خبرنگار:

 امروزمحله امامزاده حسین(ع) در شهر قزوین با مشکلاتی روبه‌رواست. این بنای تاریخی در دل بافت فرسوده، هم دغدغه فعالان فرهنگی را برانگیخته و هم شهروندان را از نبود مدیریت صحیح شهری در این مکان گله‌مند ساخته است.  در این رابطه مدیران شهری معتقدند که شهرداری به وظایف خویش عمل کرده و اداره راه و شهرسازی باید به تعهداتش عمل کند. البته همه مشکلات تنها به این منطقه ختم نمی‌شود و امروزه اکثر مناطق تاریخی استان قزوین در تداخل مدیریت سازمان‌ها و نهادهای مختلفی گیر افتاده‌اند. 


تخریب محله امامزاده حسین (ع) به بهانه ساماندهی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین می‌گوید: متاسفانه ‌‌آنچه در استان به عنوان بافت تاریخی باقی مانده، تنها بناهای تاریخی است و بافت قدیمی به‌سرعت در حال نابودی است. در‌ 2سال اخیر، اتفاقات ناگواری در بافت قدیمی قزوین پیش آمده که تصاویر هوایی آن موجود است.
«محمدعلی حضرتی» می‌گوید: در خصوص بازآفرینی شهری، باید از خودمان سوال کنیم که هدف چیست و چه کاری باید انجام شود و آیا شهر قزوین دارای بافت تاریخی است یا بافت فرسوده؟ نزدیک  به520 هکتار بافت تاریخی در قزوین وجود دارد و متاسفانه در دل این بافت‌ شاهد اتفاقات ناگواری هستیم. درست است که شهردار قزوین با این روند مخالف است، اما به عنوان مثال در محله «دباغان» به بهانه ساماندهی منطقه امامزاده حسین‌(ع) به بافت تاریخی نیز آسیب وارد شده است.


تخریب بافت تاریخی با گشایش معابر

وی می‌افزاید: متاسفانه در محله بلاغی، پروانه‌هایی صادر می‌‌‌‌‌شود که پیش از استعلام، شخص شروع به ساختن می‌‌‌‌‌کند و تحت عناوین گشایش معابر، اقدام به تخریب بافت تاریخی می‌‌‌‌‌کنند. سوال اینجاست که چه دلیلی دارد ‌‌گشایش عمرانی صورت بگیرد؟ متاسفانه اداره میراث فرهنگی در این زمینه کنار گذاشته شده است و اجازه دخالت ندارد. در محله دیمج، پیشنهاد انطباق این محله به دستور ما بود و کارهایی نیز انجام دادیم از جمله مرمت هتل سینا  که باعث تحول عظیمی شده است‌ اما متاسفانه این اقدامات نادیده گرفته می‌‌‌‌‌شود و از نگاه میراث فرهنگی استفاده نمی‌شود.


در تصمیمات شهری، میراث فرهنگی را حذف کردند

حضرتی‌ها می‌افزاید: برای موزه تاریخ تمدن در محله سردار‌‌‌، برای اخذ مجوز هیچ استعلامی از میراث فرهنگی نشد. درحالی که ما در تلاش بودیم با کمک شرکت آب منطقه‌ای موزه آب را در کنار آب‌انبار سردار احداث کنیم. حتی در ترمیم مدرسه سردار، پا پیش گذاشتیم و امروزه با این همه اقدامات، در هنگام تصمیمات شهری، میراث فرهنگی حذف می‌شود. این درحالی است موفقیت شهر قزوین در طرح بازآفرینی شهری تنها از طریق هم‌افزایی صورت می‌‌‌‌‌پذیرد و بدون گفتمان مشترک هرگز به مقصود مشخصی دست نخواهیم یافت.
رئیس شورای اسلامی شهر قزوین دراین باره می‌گوید: در ارتباط با طرح محله  امامزاده حسین(ع)، بخش غربی اکثرا ‌ تملک شده ‌و در بخش شرقی آن، 4 تا 5 قطعه تملک شده است. پیشنهاد ما این است که این تملک ‌در ناحیه شرق امامزاده حسین(ع) متوقف شود و اول باید قسمت غرب آن را اصلاح کنیم.

«حکمت الله داوودی» بیان می‌کند: ‌‌تملک بخش تجاری در این محدوده عملا متوقف شده است و لازم است که این طرح یک بار دیگر در صحن شورا اعلام شود و اگر لازم باشد این طرح را به یک پروژه شهری تغییر خواهیم داد. وی می‌افزاید: در حال حاضر همه در استان معضلات پیش آمده در حوزه امامزاده حسین(ع) را به سبب اقدامات شهرداری می‌‌‌‌‌دانند و این در حالی است که شهرداری تمام سهم خودش را پرداخت کرده است.


به باورهای دینی مردم آسیب زده‌ایم

عضو شورای شهر قزوین می‌‌‌‌‌گوید: در حال حاضر‌ اقداماتی در قالب طرح‌های قدیمی در محدوده دباغان و امامزاده حسین‌(ع) انجام شده که این منطقه را از حالت عادی خارج کرده است. این مکان اکنون هیچ ارزش افزوده‌ای برای ساکنان آن ندارد، درحالی که مردم قزوین سابق دوست داشتند، در نزدیک صحن منزل داشته باشند و بتوانند به‌آسانی زیارت کنند. متاسفانه امروزه، همجواری با امامزاده حسین‌ (ع) برای اهالی محل، جایگاه قدیمی خودش را از دست داده است و شرایط به‌گونه‌‌ای است که به باورهای دینی مردم نیز آسیب زده‌ایم.

«احد چگینی» می‌‌‌‌‌افزاید: بیشتر تخریب‌هایی که در اطراف امامزاده حسین(ع) صورت گرفته، این مناطق را به لکه‌های بحران‌زا‌ تبدیل کرده است. اولویت اصلی ما باید تملک این نقاط بحران‌زا باشد و همه دستگاه‌‌‌‌ها‌ باید در این زمینه همکاری کنند. اولین دستگاه دولتی نیز‌ شرکت عمران مسکن‌سازان، زیر نظر وزارت راه و شهرسازی است که باید پا پیش بگذارد. وی تاکید می‌‌‌‌‌کند: یکی از نگرانی‌‌‌‌ها‌ی امروز‌ ما برای شهروندان‌، فروریختن بارگاه امامزاده حسین(ع)  است که هیچ مسئولی به آن رسیدگی نمی‌کند. هر لحظه احتمال دارد که گنبد این بارگاه فرو بریزد و در ایام عاشورا و تاسوعا که جمعیت عظیمی از مردم در این مکان تجمع دارند، مشکلات و حوادث ناگواری ایجاد کند.  ‌شورای اسلامی شهر قزوین با اینکه هیچ مسئولیتی در این حوزه ندارد، ‌‌باید پاسخگوی مردم باشد. ‌‌با این اوصاف همه دستگاه‌ها باید سهم خودشان را پرداخت کنند تا مسئولیت تام بر‌عهده شهرداری و شورای شهر باشد و ما بتوانیم به نحو احسن اقدامات مقتضی را انجام دهیم.


نبود سرویس بهداشتی در امامزاده حسین(ع)

«مهدی عبدالرزاقی» عضو شورای شهر قزوین نیز می‌گوید: درحال حاضر میلیاردها تومان هزینه در اطراف امامزاده حسین(ع) صرف می‌‌‌‌‌شود تا یک فضای جدید ایجاد شود، اما ‌‌این امامزاده حسین(ع) نیاز به مرمت دارد. مردم بسیار گله‌مندند و با مراجعه مکرر به اعضای شورای اسلامی‌ شهر‌ می‌‌‌‌‌گویند که در‌ سرویس بهداشتی امامزاده حسین(ع)  بسته است و مزارشهدا نیز سرویس بهداشتی ندارد. ای کاش شهرداری ابتدا یک سرویس بهداشتی در این مکان احداث می‌‌‌‌‌کرد و سپس به طرح‌‌‌‌ها‌ی توسعه امامزاده حسین (ع) می‌پرداختیم. از مدیران شهرداری خواهشمندیم برای حل مشکل سرویس بهداشتی در ابتدای مزار شهدا و امامزاده حسین(ع)  به فکر چاره باشند.


انتقاد از میراث فرهنگی

«سیده منیره قوامی» عضو شورای شهر: متاسفانه میراث فرهنگی مدتی پس از اینکه یک مکان را تملک می‌‌‌‌‌کند، آن را به حال خود رها می‌‌‌‌‌کند؛ به‌عنوان مثال، ‌مدرسه مرتضوی‌‌‌‌ها‌ و حمام محله آخوند که توسط میراث فرهنگی خریداری شده‌اند.  با راهنمایی یکی از اهالی به پشت بام منزل وی رفتیم و مشاهده کردیم که این حمام به زباله‌دان‌ تبدیل شده ‌‌و مردم منطقه را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است. مدرسه مرتضوی نیز به خانه موش‌‌‌‌ها‌ بدل شده است و به مردم این منطقه آسیب می‌‌‌‌‌زند. ‌یکی از شهروندان مدام به بنده پیامک می‌‌‌‌‌زند که شورا چرا رسیدگی نمی کند و با اینکه مدام توضیح می‌‌‌‌‌دهیم این مکان‌‌‌‌ها‌ متعلق به میراث است، ‌همه آن را از چشم شورای شهر می‌‌‌‌‌بینند.

این خبر را به اشتراک بگذارید