• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 13 تیر 1397
کد مطلب : 21968
+
-

خیریه‌ها و چالش اعتماد مردم

همشهری از وضعیت نهادهای خیریه در کاشمر گزارش می‌دهد

گزارش
خیریه‌ها و چالش اعتماد مردم

 جواد افتخاری| خراسان رضوی-خبرنگار:

می‌گویند نیت‏شان خیر و کمک به مستمندان، دستگیری از زنان بی‌سرپرست، کودکان یتیم، کمک به بیماران و نیازمندان آبرومند و غیره است. این‌ها اهداف برخی مؤسسات خیریه است که تعدادشان هم کم نیست و هرکدام علاوه بر حساب بانکی، دفتر جمع‌آوری کمک‌های مردمی و قرار دادن صندوق‌هایی در منازل، در خیابان‌ها هم صندوق برای دریافت کمک‌های مردمی نصب‌ کرده‌اند. شاید هنگام دادن صدقه یا نذری در صندوق‌های خیریه ‌این سؤال برای شما هم پیش‌آمده که آیا کمک نقدی شما دست نیازمندی را می‌گیرد یا خیر؟ 
 اگرچه نمی‌خواهیم همه مؤسسات کاشمر را به یک‌چشم نگاه کنیم ولی هستند مراکزی که در قالب خیریه و بدون هیچ سروصدایی، به کمک نیازمندان می‌روند و کارهایی ماندگار انجام می‌دهند. 


جلوگیری از موازی‌کاری موسسات

در همین خصوص مدیر مؤسسه خیریه اباصالح المهدی می‌گوید: مؤسسات خیریه با هدف کمک به نیازمندان در شهرستان کاشمر  فعالیت می‌کنند. 
 «محمدرضا هاشم‏نیا» با اشاره به این‌که هم‌اکنون شاهد فعالیت مؤسساتی که موسسان و دفتر اصلی آن خارج از کاشمر است و نذورات و خیرات مردم به‌صورت کامل برای نیازمندان این شهر هزینه نمی‌شود، می‌افزاید: باید در زمینه تعداد و موضوع فعالیت مؤسسات خیریه کنترل بهتری انجام شود. در صدور مجوزهای جدید باید به فعالیت‌های تخصصی که در شهرستان موجود نیست توجه شود تا از افزایش مؤسسات و موازی‌کاری آن‌ها جلوگیری شود و چنان‏چه بعضی از خانواده‌ها از چند موسسه کمک دریافت می‌کنند، برای آن‌ها بهتر برنامه‌ریزی شود. 

وی با ابراز تأسف از این‏که توسط بعضی از مأموران مؤسسات، بداخلاقی‌هایی صورت می‌گیرد به‌طوری‌که گاه صندوق‌های پلاستیکی دیگر مؤسسات را خالی و به‌عنوان صدقات به موسسه خود می‌برند، اظهار می‌کند: متأسفانه خیران و خانواده‌ها دقت کافی در هنگام حضور مأموران این مؤسسات، برای تخلیه صندوق‌ها ندارند. 
مدیر مؤسسه خیریه اباصالح المهدی هم‏چنین با بیان این‏که 2 نهاد بهزیستی و دارایی بر مؤسسه‌های دارای امتیاز رسمی نظارت دارند، عنوان می‌کند: خیران و آدم‌های خوبی در داخل و خارج از شهرستان داریم که کمک‌های خود را به مؤسسات معتبر می‌دهند و راه خود را برای کمک به نیازمندان واقعی پیدا کرده‌اند. 


بداخلاقی‌های مؤسسات

در ادامه مدیر مؤسسه خیریه تهیه جهیزیه محبان‏الزهرا با تأکید بر این‏که فرمانداری و بهزیستی 2 ارگانی هستند که صدور مجوز فعالیت مؤسسات خیریه را بر عهده دارند، می‌گوید: متأسفانه در زمان صدور مجوز توجهی به فعالیت‌های تخصصی برای جلوگیری از موازی‌کاری مؤسسات در شهرستان صورت نگرفته است.  «علیرضا کارگر» با تأکید بر این‏که اگر هر موسسه در حوزه‌ای مشخص از قبیل تهیه جهیزیه، مواد خوراکی، پوشاک، دیه و قرض، بیماران کلیوی، دانش‌آموزی، سالمندان و موارد دیگر فعالیت داشته باشد، خیران هم با فراغ بال و اطمینان بیشتر به مؤسسات کمک می‌کنند، می‌افزاید: در حال حاضر کار تخصصی مؤسسات به‌ درستی انجام نمی‌گیرد. 
وی با تأکید بر این‏که مشخصات کامل و آدرس خیران در این موسسه موجود و هم‏ تعداد صندوق‌های توزیع‌شده هم مشخص است، می‌گوید: با مراجعه به محل منزل خیر مورد نظر شاهد ارائه قبض از مؤسسه دیگری بودیم و صندوق توسط مأمور آنها تخلیه‌ شده است. 

کارگر فعالیت مؤسسات خیریه مربوط به شهرستان را خارج از بحث‌های سیاسی عنوان کرد و گفت: هدف این خیریه‌ها فقط کمک‌رسانی به هم‌نوعان و شهروندان نیازمند است. 
مدیر مؤسسه خیریه تهیه جهیزیه محبان‏الزهرا با بیان این‏که مؤسسات خیریه از طرف مسئولان و نهادهای دولتی حمایتی دریافت نمی‌کنند، اظهار می‌کند: هم‌اکنون با کمک خیران با توجه به ثبت‌نام 4 هزار و 703 نفر توانسته‌ایم به 2 هزار و 232 نفر جهیزیه اهدا کنیم. 

کارگر با تأکید بر این‏که اگر مؤسسات از موازی‌کاری دست بردارند و هر موسسه فعالیت خاصی را به دست گیرد مردم و خیران راحت‌تر هستند، عنوان می‌کند: همه مؤسسات خیریه باید در فعالیت خود دقت کافی داشته باشند؛ همان‌گونه که هرسال درآمد و هزینه خود را به فرمانداری و اداره دارایی ارائه می‌دهند باید عملکرد شفافی هم برای مردم داشته باشند. 


جلب اعتماد مردم

در همین خصوص کارشناس امور اجتماعی فرمانداری کاشمر از صدور مجوز مؤسسات خیریه با شرایط سخت‌تر خبر داد و می‌گوید: دولت بیشتر به سمن‌هایی که به موضوع آسیب‌های اجتماعی توجه دارند، مجوز می‌دهد. 
 «مرضیه‌سادات ترابی» با بیان این‏که مؤسسات خیریه‌ای که از طرف فرمانداری مجوز دریافت کرده‌اند دارای هیات‌ مدیره، بازرس و عملکرد مالی مشخصی هستند، می‌افزاید: این مؤسسات باید هر 6 ماه یک‌بار گزارش مالی خود را به فرمانداری ارائه و ‏ در پایان سال مالی به اداره دارایی تحویل دهند. 
وی با تأکید بر این‏که مؤسسه خیریه امام جواد (ع) و تهیه جهیزیه محبان‏الزهرا از فرمانداری مجوز دریافت کرده‌اند، اظهار می‌کند: موسسه خیریه آبشار عاطفه‌ها و حمایت از بیماران کلیوی به‌عنوان نمایندگی‌های این موسسات در شهرستان فعالیت می‌کنند. 

کارشناس امور اجتماعی فرمانداری کاشمر می‌گوید: اگر مؤسسات به سمت تخصصی شدن بروند برنامه ارجاع نیازمندان به آنها بهتر صورت می‌گیرد. 
وی هم‏چنین با بیان این‏که مؤسسات خیریه فقط در شهرستانی که مجوز گرفته‌اند می‌توانند فعالیت کنند، می‌افزاید: بازتاب فعالیت خیریه‌ها می‌تواند در بالا بردن اعتماد مردم برای کمک به نیازمندان بسیار موثر باشد. 
ترابی بیان می‌کند: مؤسسه‌های خیریه که هرکدام طیفی از نیازمندان را پوشش می‌دهند با شفاف‌سازی در جمع‌آوری و نحوه مصرف صدقات، باید بر اساس فتاوای مراجع عظام دقت کنند. همان‌گونه که جامعه فعالیت آن‌ها را رصد می‌کند باید ورودی و خروجی صندوق آن‌ها نیز شفاف باشد، تا جامعه و افکار عمومی آن‌ها را بهتر قبول کند. 
وی ابراز امیدواری می‌کند: فضای تعامل بین مؤسسه‌های خیریه باید افزایش یابد تا موازی‏کاری کاهش‌یافته و شاهد سوءاستفاده افرادی از چند مؤسسه نباشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید