شاخصهای باسوادی در سند تحول
سحر جعفریان؛ روزنامهنگار
در تازهترین تعریفی که سازمان یونسکو از انسان باسواد ارائه داده، توانایی استفاده از آموختهها و توانمندیها برای ایجاد تغییر در زندگی بهعنوان شاخص باسوادی افراد تعیین شده است.
احمد محمودزاده، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی معتقد است با اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به اهدافی فراتر از این شاخصهها دست پیدا میکنیم. محمودزاده پرورش مهارتهای فردی و اجتماعی و تأثیرگذاری این مهارتها در رشد شخصیتی دانشآموزان را از افقهای پیشبینیشده در سند تحول ذکر میکند و میگوید: «شاخصهایی که برای تربیت دانشآموز در تراز انقلاب اسلامی تعریف شده، نهتنها شاخصههای تعیینشده در یونسکو را دربرمیگیرد، بلکه از این تعاریف هم کاملتر و پیشرفتهتر است.»
او پیشگیری از رشد تکبعدی دانشآموزان را از اهداف اجرای سند تحول بنیادین و از شاخصههای مهم باسوادی افراد ذکر میکند و ادامه میدهد: «براساس سند تحول باید به رشد ساحتهای ششگانه در دانشآموزان توجه شود و کودکان و نوجوانان علاوه بر فعالیتهای درسی و علمی، در زمینه مهارتهای زندگی، حوزههای کسبوکار، استفاده از رایانه، بهکارگیری هوش مصنوعی و فعالیتهای زیستی و بدنی توانایی لازم را بهدست آورند.» معاون وزیر آموزش و پرورش اجراییکردن سند تحول را از اقدامات و رویکردهای جدی دولت سیزدهم میداند و ارتقای محتوای آموزشی و افزایش توانمندی معلمان را بستر تحقق این رویکرد و عملیاتیشدن ساحتهای چندگانه سند تحول برمیشمرد. محمودزاده میگوید: «اقداماتی مانند اجرای نظام رتبهبندی معلمان و برگزاری آزمون ویژه دانشگاه فرهنگیان تلاشهایی است که در جهت شکوفایی توانمندی نیروی انسانی انجام شده و در تولید محتوای آموزشی هم به پرورش نوآوری، خودباوری و اعتمادبهنفس در دانشآموزان نگاهی ویژه داریم.»